Waarschuwingslampje BMW K1100LT

Krewinkel

MF'er
14 jun 2006
45
0
Zuid-Limburg
Ik ben gister weer eens voor een nieuwe motor gaan kijken, m'n oog viel op een BMW K1100LT uit 1992 met 80000 op de teller, ZONDER ABS. Kleine valschade aan de rechterkant (spiegeltje gescheurd, scheurtje in kuip, niks ernstigs)


Maargoed, ik wilde een testritje maken, apparaat gestart ging prima, blijft het waarschuwingslampje (driehoekje, rood lampje in het midden van de cockpit) branden. De eigenaar valt dit ook op, en zegt dat dit normaal is (huh?) maar het zou uitgaan als ik de achterrem een keer (of meerdere keren) heb gebruikt. Na een kwartier rijden kom ik terug. Het beestje rijd prima, niks op aan te merken, tis alleen dat waarschuwingslampje is nog steeds aan en de eigenaar weet niet hoe het komt.

Nu is mijn vraag natuurlijk, weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!

Groeten,
Michael
 
Laatst bewerkt:
volgens mij is dan of je remlicht of je achterlicht stuk ik heb nl div 1100LT ,s gehad en dit is een rem/verlichting controle een keer op het rempedaaltrappen en een keer de remhandel aantrekken en dan gaat hij uit zo niet dan is een van de lampjes (rem of achterlicht)stuk
succes Loek
 
Standaard sensor defect/ standaard niet goed ingeklapt?
Lijkt me sterk, denk dat hij uitgaat als ik wil gaan rijden of niet? Tenmiste de meeste motoren doen dat.

volgens mij is dan of je remlicht of je achterlicht stuk ik heb nl div 1100LT ,s gehad en dit is een rem/verlichting controle een keer op het rempedaaltrappen en een keer de remhandel aantrekken en dan gaat hij uit zo niet dan is een van de lampjes (rem of achterlicht)stuk
succes Loek
Dat dachten wij ook al ja, maar zowel het remlicht als het achterlicht werken gewoon.

Heeft dit lampje ook nog andere (belangrijke) waarschuwingsfuncties? Of zitten er alleen van die minder belangrijke meldingen op? Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me sterk, denk dat hij uitgaat als ik wil gaan rijden of niet? Tenmiste de meeste motoren doen dat.Dat dachten wij ook al ja, maar zowel het remlicht als het achterlicht werken gewoon.

Heeft dit lampje ook nog andere (belangrijke) waarschuwingsfuncties? Of zitten er alleen van die minder belangrijke meldingen op? Iemand een idee?


Dat lampje is alleen van het achterlicht heb ik begrepen. Op de K100 moest ik ook altijd even de achterrem aantikken om het uit te laten gaan. Toen het op een bepaald moment niet meer uitging, was er ook daadwerkelijk iets met het achterlicht. Er was ergens een contactbreuk oid, want met een ander lampje was het niet opgelost. Volgens mij heeft mn vader een nieuwe draad getrokken naar het achterlicht, dat loste het probleem wel op.
 
Dat lampje is alleen van het achterlicht heb ik begrepen. Op de K100 moest ik ook altijd even de achterrem aantikken om het uit te laten gaan. Toen het op een bepaald moment niet meer uitging, was er ook daadwerkelijk iets met het achterlicht. Er was ergens een contactbreuk oid, want met een ander lampje was het niet opgelost. Volgens mij heeft mn vader een nieuwe draad getrokken naar het achterlicht, dat loste het probleem wel op.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat BMW zo'n relatief grote waarschuwingslamp alleen voor het rem/schterlicht gebruikt... weet je het zeker? Nog meer mensen ervaring met dit probleem?
 
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat BMW zo'n relatief grote waarschuwingslamp alleen voor het rem/schterlicht gebruikt... weet je het zeker? Nog meer mensen ervaring met dit probleem?

Je hebt maar 1 remlicht.

Als die kapot is... ziet dus de gemiddelde automobilist pas dat je remt als z'n voorbumper de vorm van je achterwiel aan het bestuderen is. Je remlicht is dus HEEL belangrijk.

Waarschuwingslamp gaat uit als je harder dan (uit m'n hoofd) 15 km/u uur rijdt en dan even de achterrem aantikt. Gaat ie niet uit dan is je achterlicht of remlicht defect.

Zo hoort het volgens BMW :)
 
Je hebt maar 1 remlicht.

Als die kapot is... ziet dus de gemiddelde automobilist pas dat je remt als z'n voorbumper de vorm van je achterwiel aan het bestuderen is. Je remlicht is dus HEEL belangrijk.

Waarschuwingslamp gaat uit als je harder dan (uit m'n hoofd) 15 km/u uur rijdt en dan even de achterrem aantikt. Gaat ie niet uit dan is je achterlicht of remlicht defect.

Zo hoort het volgens BMW :)

Voor de volledigheid, volgens mij is het een controle lampje voor het remlicht EN voor het achterlicht. Ik heb er overigens alleen ervaring mee dat het ging branden toen mijn achterlicht niet meer werkte, mijn remlicht werkte toen nog prima.

Ik kon ook voor het wegrijden, in stilstand, even op de achterrem tikken om het uit te laten gaan (maar dat was dus een K100LT).
 
Voor de volledigheid, volgens mij is het een controle lampje voor het remlicht EN voor het achterlicht. Ik heb er overigens alleen ervaring mee dat het ging branden toen mijn achterlicht niet meer werkte, mijn remlicht werkte toen nog prima.

Ik kon ook voor het wegrijden, in stilstand, even op de achterrem tikken om het uit te laten gaan (maar dat was dus een K100LT).

Zo hoort het inderdaad te gaan. Maar als je zeker weet dat de lampjes in orde zijn, moet je het ergens anders zoeken. Het hoort echt uit te gaan. Mogelijke oorzaken kunnen zijn;
corrosie in de lampfitting en stekkers of defecte bedrading e.d. Als het blijft branden als de verlichting uit is, zit het waarschijnlijk in het remcircuit. En ja, het controlesysteem kan zelf ook kapot zijn.
 
bij de k1100 wil het wle eens een probleem zijn dat het schakelaartje onder de achterrempook blijft zitten..

hoor je wel een klik als je achter remt (is zacht..moet je met je oor dicht bij het schakelaartje luisteren)

is meestal het probeem van kapotte schakelaar..of stekkers die wat aan het corroderen zijn

kan ook zijn dat achterlichtje kapot is..

Succes met zoeken..en anders eens hier kijken. www.bmwk.nl het forum daar is een bron van info voor iedereen die op de k-serie rijdt.

Job
 
Terug
Bovenaan Onderaan