Waarschuwingslichten inbouwen voor file

Dr_DeJe

Rookie
17 apr 2007
2
0
Hoi een ieder. :W

Waarschijnlijk is het allang eens aan bod geweest echter kon ik het niet zo 1, 2, 3 vinden. :? Dus daarom mijn vraag hier:

Ik heb een Kawasaki ZX-6R Ninja uit '95. Hiermee rijd ik door heel wat file verkeer. :] Ik zet dan óf mijn linker knipperlichten aan, óf mijn rechter knipperlichten. :Y IK heb naar mijn weten geen stand waarin beide gaan knipperen ;( . Toch zie ik natuurlijk genoeg motoren die dat wel hebben. Óf zelfs dat ze heel appart snel heen en weer knipperen. *O*

Wat zijn de mogelijkheden voor mij om dit om te bouwen, in te bouwen? :?

Kan er iemand tips geven? Ik ben vrij handig dus iets inbouwen moet gaan lukken. 8-)

Ik zocht op een paar sites maar dan wordt het mij niet echt duidelijk wát ik precies moet bestellen. :r

Ik lees graag jullie reacties. :Y

Met vriendelijke groetjes,
Dr_DeJe })
 
Dan nog: een tussen de file door rijdende motorrijder is bezig met een bijzondere manoeuvre. In hoeverre zou dat geen rechtvaardiging zijn voor het gebruik van aandacht trekkende alarmknippers?

Hij is gewoon aan het inhalen. En inhalen is geen bijzondere manoeuvre. En dan nog, in-/uitvoegen op een snelweg is WEL een bijzondere manoeuvre, zet je dan ook je alarmverlichting aan?
 
ja leuk, zie ik helemaa geen flikker meer als ik in je koplamp kijk... |(

Klopt! Ben 100% hetero en heb een fantastisch lieve vriendin *O*

Jussus, heb je ook ergens de klok horen luiden van verblindend grootlicht? Ben je soms bang dat je van de weg raakt waarop je bij daglicht stilstaat in de file?

Ik ben niet je tegenligger en m'n grootlicht komt niet eens je binnenspiegel binnen. Hooguit trek ik je aandacht via één van je buitenspiegels. Precies. Dat wou ik ook graag.
 
Laatst bewerkt:
Het nare van het gebruik van grootlicht is dat de afstand en snelheid dan lastiger in te schatten is dan bij het gebruik van dimlicht. Dit heeft iets te maken met de verblindende eigenschappen van grootlicht dacht ik.
Ik vind het zelf ook altijd erg irritant als er zo'n grootlicht opduikt in mn spiegels. Je rijdt namelijk tussen de auto's door, dus schijnt bij iedereen vol in zn buitenspiegels! Je wordt wel gezien, maar men kan niet goed inschatten hoe ver je weg bent en hoe snel je nadert.
 
Laatst bewerkt:
Klopt! Ben 100% hetero en heb een fantastisch lieve vriendin *O*

Jussus, heb je ook ergens de klok horen luiden van verblindend grootlicht? Ben je soms bang dat je van de weg raakt waarop je bij daglicht stilstaat in de file?

Ik ben niet je tegenligger en m'n grootlicht komt niet eens je binnenspiegel binnen. Hooguit trek ik je aandacht via één van je buitenspiegels. Precies. Dat wou ik ook graag.

Als ik iemand zie met groot licht zorg ik dat ik niet meer die kant op kijk omdat het zeer storend is. Dus je hebt idd 1x de aandacht getrokken en verder wordt je niet meer gezien...

Oh, en 'safety' lights: :r
 
Op zich heb je daar best een punt. Maar het is en blijft een richtlijn. Geen wet. Een richtlijn verschaft ruimte om verantwoord van af te wijken. Een wet is bindend.Geen idee wat er mis mee is, zolang ik overdag met grootlicht tussen automobilisten door tokkel (en niet erachter)
Eerst zeggen dat een wet bindend is, en je vervolgens afvragen wat er mis is met groot licht voeren in de file :P

Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht
is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere
weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander
voertuig.
 
Eerst zeggen dat een wet bindend is, en je vervolgens afvragen wat er mis is met groot licht voeren in de file :P

Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht
is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere
weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander
voertuig.

Oeh... kijk, heel terecht opgemerkt.
Op a. kan je me idd zondermeer aftikken. Ik ben uitgel*ld.

Gilles, douze points :)
 
Jussus, heb je ook ergens de klok horen luiden van verblindend grootlicht? Ben je soms bang dat je van de weg raakt waarop je bij daglicht stilstaat in de file?
files alleen overdag?
bij files heb je geen tegenliggers?

zwelg jij maar in je schijnveiligheid, ik let wél op de automobilisten...

en je hebt inmiddels door wie hier de klok heeft horen luiden?
 
Laatst bewerkt:
Geel licht valt ook heel erg op !

CTH4GEEL.jpg


of kapjes erover heen
 
Laatst bewerkt:
Gewoon op een normale manier tussen de file doorrijden en verder geen poeha.
Uit onderzoek is gebleken dat je beter GEEN alarmlichten aan kan doen (ook zal zegt 1 koekblikker van wel |( ) en al helemaal geen groot licht want dan denken ze ook weer 'daar heb je weer zo'n irritante gejaagde racekip'.
Alarmlichten zijn hooguit goed voor als je achter een file aansluit TOT het moment dat je het overzicht hebt om er tussen te gaan.
Dat is het moment dat je zeker weet dat degene voor je je ook gezien heeft en je veilig door kan rijden en je alarmlichten uit kan zetten.
Verder is het ook makkelijk voor als je onverhoopt een keer pech hebt en op de vluchtstrook moet gaan staan, daar zijn ze tenslotte in eerste instantie voor uitgevonden.
(of om 'veilig' maar wel illigaal onder een brug op de vluchtstrook je regenpak aan te trekken O-) )
 
Geen Db killer en 1 of 2 versnellingen lager rijden valt ook erg op.
... voor de mensen die je zojuist hebt gepasseerd ja. De mensen die je nog moet passeren (waar het om gaat dus) die horen je echt niet.
Uit onderzoek is gebleken dat je beter GEEN alarmlichten aan kan doen
Oeh, en als je nu een linkje naar dat onderzoek hebt, dan kunnen we eindelijk deze discussie voor eens en voor altijd sluiten *O*
 
Ik zal strax nog eens kijken of ik 'm nog kan vinden 8-)
Vanmiddag de hele middag bezig geweest de muren van de garage wit te maken voor beter licht bij het sleutelen :+
Nu eerst eten :9
 
http://www.politie.nl/KLPD//KLPDDiensten/Dienst_Verkeerspolitie/info/Spelregels_motorrijders.asp?ComponentID=80773&SourcePageID=53366#1

Check de spelregels nog maar eens. Alarmlichten NIET gebruiken in de file.


Kijk ff onder aan die politiesite (Laatst gewijzigd 05-07-2004 )

je mag niet als laatste staan bij een file met je motor geeft namelijk een hoop rommel als het klapt.

meende laatst op een zondag een programma over en voor motorrijders dat men als automobilist ruimte moest maken voor motoren i.v.m algehele doorstoom.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan dat onderzoek niet terugvinden maar wel nog even de gedragsregels voor filerijden.
Hieruit nog even dit:
4. Naderen file

Bij het naderen van een file houdt u via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt. Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.
 
Ik gebruik nooit meer knipperlichten en rij zeer veel file en tot op heden heb ik niet het idee dat ik minder wordt gezien, dan vroegah, toen ik het wel deed. M'n nieuwe uitlaat heeft veel meer effect. Dit is echt duidelijk merkbaar.

Verder heb ik speciale motorverlichting van Philips, die met een oranje gloed en deze vallen echt goed op. Zeer tevreden over.

Tot zover deze ontzettend nuttige bijdrage.
 
Hallo met Richard, ik merk via de statistieken van SL dat jullie over het file rijden discussieren.

Ik wil graag het volgende ophelderen, wij zijn van mening, na oveleg met de politie, ervaringen van filevreters etc, dat knipperen in de file niet ideaal is! Het kan veel beter!

Alarmlichten lijken op richting, bovendien is een blik in de spiegel zeer kort. Continue branden werkt dan ook meestal het beste. Alleen als er zon schijnt, dan zie je ook de runnnignlights van SL op zon 9 Watt niet branden maar dan is er een niet knipperend maar snel flikkerend afwisselend met vol branden signaal, wat nog wel opvalt bij zonlicht.

Essentieel is dus dat de lampjes nooit uit zijn maar continue branden of zo snel flashen dat ze niet uit gaan. Dit kan niet verward worden met richting en de reden dat de politie alarmlichten afraad is juist de mogelijke verwarring met richting.

Ander alternatief is de double headlights, daarmee kun je de al zachter brandende koplampen uit laten knipperen. Zogenaamd negatief seinen. Uiterst opvallend maar absoluut niet hinderlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan