Wagen vervangen door motor (woon werkverkeer)

Berto verelst

Rookie
3 aug 2023
12
1
Hallo iedereen

Ik ben berto 28 jaar heb al sinds mijn 24 jaar een A rijbewijs, ik heb mijn examen afgelegd met een Suzuki v-strom 650 ik was direct verliefd op het motor rijden vanaf ik er op zat.
Sinds die tijd is het elk jaar beginnen kriebelen om een motor te kopen en mijn wagen weg te doen. Woon werk verkeer is 17km enkel (20min) en ben ook een buro job dus werk 2 dagen van thuis uit , en mijn vriendin heeft ook nog een wagen , ik heb al een helm en 2 lagen motor pak liggen. hieronder een paar vragen
Ik kan de motor ook direct binnen stallen is het dan wel een goed plan ? Ik ben verliefd op bmw gs 1200 en bmw r 1200 rt wat zijn nog geschikte motoren ? Hoe doen jullie dat ik de winter met het rijden en met het stallen ? Graag jullie mening als ervaren motards

Mvg
Berto
 
Nog eens vraag die ik vergeten ben

Is het goedkoper als auto rijden ?
Rij nu met een bmw 330e hybride
8.6 liter/100km
 
Die afstand lijkt mij goed te doen. Mijn woon-werk verkeer is een stuk langer 140KM (enkele reis) en doe ik eigenlijk exclusief op de motor. Het is denk ik wel belangrijk om je te realiseren dat het heel anders is dan voor je plezier bochtjes doen op een mooie route.

Qua winter. De kou is goed te doen met een goed pak en handvatverwarming + kappen. De enige momenten dat ik stop is als er pekel op de weg ligt. Maar dat is persoonlijk. Er zijn zat topics (en videos) over het pekelbestendig maken van je fiets.

De BMWs die je noemt zijn mooie motoren, maar ik kan je er niets over vertellen. Ik doe het met een 2020 Tracer GT.

Edit: Die tracer doet met gemiddeld zo'n 100KM P/U op cruisecontrol 1 liter per 28KM. 25 met wind tegen 30 met wind mee.
 
Als het goedkoop moet zijn, dan zou ik een elektrische fiets aanschaffen voor woon werkverkeer, maar als je echt verliefd bent op de motor, ruil je auto dan in voor zo’n GS.
Goedkoop in de zin van heb nu leening lopen van 3 jaar voor die wagen zou de wagen verkopen en leening afbetalen en met de overschot 9-10k een motor kopen geen afbetaling meer enkel nog benzine en verzekering en onderhoud enzo natuurlijk die bmw kost mij maandelijks zeker 500/600 euro
 
Nog eens vraag die ik vergeten ben

Is het goedkoper als auto rijden ?
Rij nu met een bmw 330e hybride
8.6 liter/100km
Nee, het is niet goedkoper als je een RT of GS koopt. Onderhoud kost wat centen. Banden alleen al zijn behoorlijk duur. Verbruik op de RT is rond de 1 op 18 bij een normale rijstijl, kleine stukken slechter. Een GS zuipt iets meer.
 
Niet zoveel als een motor in de regel. Banden zijn vooral een flinke kostenpost.
Om de hoeveel tijd gaan de banden er dan af hangt af van band en van rijstijl maar ongeveer ?
Banden voor een auto kosten toch ook een hoop
170 euro per band
Heb nu maandelijks kost van 500/600 euro aan de wagen lening/ omnium/ benzine is het dan zo veel meer met de motor ?
 
Om de hoeveel tijd gaan de banden er dan af hangt af van band en van rijstijl maar ongeveer ?
Banden voor een auto kosten toch ook een hoop
170 euro per band
Heb nu maandelijks kost van 500/600 euro aan de wagen lening/ omnium/ benzine is het dan zo veel meer met de motor ?
De meeste autobanden zijn geen 170 euro. Jij hebt een dure auto, dat kan de zaak veranderen maar een redelijk nieuwe auto met een tweedehands motor vergelijken is niet eerlijk. Voor een beetje RT betaal je nieuw evenveel als een auto.
Setje sporttoerbanden is gauw 400+ voor 2 en in doe er zelf nog geen 10k mee.
 
Niet rekenen, gewoon een motor kopen en rijden…..links of rechtsom kost het geld.

Speedpedelec kopen, goed voor je portemonnee en tis gezond, en zeker als je een bureau baan hebt.
Denk niet dat ik gelukkig ga worden van een speedpedelec en als ik eens naar Antwerpen wil gaan of Ardennen dan zit je daar met je speedpedelec 😂
 
Niet rekenen, gewoon een motor kopen en rijden…..links of rechtsom kost het geld.

Speedpedelec kopen, goed voor je portemonnee en tis gezond, en zeker als je een bureau baan hebt.
Voor 17 kilometer zou ik inderdaad voor een elektrische fiets gaan of lekker zelf fietsen. Het is eigenljjk net te weinig ook vind ik om de auto voor te pakken of motor.
 
Denk niet dat ik gelukkig ga worden van een speedpedelec en als ik eens naar Antwerpen wil gaan of Ardennen dan zit je daar met je speedpedelec 😂
Auto van je vriendin gebruiken als je lui bent…..En Ardennen….dan ga je toch met de motor en genieten….:?
 
De meeste autobanden zijn geen 170 euro. Jij hebt een dure auto, dat kan de zaak veranderen maar een redelijk nieuwe auto met een tweedehands motor vergelijken is niet eerlijk. Voor een beetje RT betaal je nieuw evenveel als een auto.
Setje sporttoerbanden is gauw 400+ voor 2 en in doe er zelf nog geen 10k mee.
Huh? Nog geen 10K? Voor woon-werk verkeer? Ik doe makkelijk 20K+ met mijn banden. 25K moest mijn voorband de laatste keer.
 
Gewoon lekker in je auto blijven zitten, een motor is voor motorrijders
Hier stel ik mij vragen bij Hoezo voor motorrijders? Hoe bepaal je dat je een motor rijder bent ? Niemand wordt toch 18 ofzo en zegt ik ben een motor rijder?
 
  • Eens
Waarderingen: Tcat
Hier stel ik mij vragen bij Hoezo voor motorrijders? Hoe bepaal je dat je een motor rijder bent ? Niemand wordt toch 18 ofzo en zegt ik ben een motor rijder?
Niet alles te serieus nemen hier ;)
Discussies over echte of niet echte motorrijders hebben we hier al genoeg gehad en het heeft nog nooit iets opgeleverd.

Volg lekker je eigen kop, verkoop de auto, koop een motor en probeer het eens een tijdje.
Als het over een paar maanden toch niet bevalt, kan je de motor altijd weer verkopen en een goedkoop autootje kopen.
Je leeft maar een keer.8-)
 
Niet alles te serieus nemen hier ;)
Discussies over echte of niet echte motorrijders hebben we hier al genoeg gehad en het heeft nog nooit iets opgeleverd.

Volg lekker je eigen kop, verkoop de auto, koop een motor en probeer het eens een tijdje.
Als het over een paar maanden toch niet bevalt, kan je de motor altijd weer verkopen en een goedkoop autootje kopen.
Je leeft maar een keer.8-)
Inderdaad, of gewoon een goedkoop autootje ernaast hebben, kost niet veel, en je motor kun je laten staan als het slecht weer is, of je boodschappen moet halen.
Zo doe ik het inderdaad.
 
Hier stel ik mij vragen bij Hoezo voor motorrijders? Hoe bepaal je dat je een motor rijder bent ? Niemand wordt toch 18 ofzo en zegt ik ben een motor rijder?
Niet zo gepikeerd doen…..RR geeft je een prikkel om eens goed na te denken wat je wilt. Keuzes dus, en die moet zelf maken want puur om het geld zou zou ik die dure auto met geleend geld wegdoen. Want kennelijk zit ermee in je maag anders had je de vraag niet gesteld.
 
Auto houden voor erbij, schijnbaar vind je die auto leuk. En een gs of rt kopen en gewoon gaan rijden, je komt er zelf wel achter of het wat voor je is. 3dagen x 34km is nou niet om je zorgen over te maken kwa kosten (banden+onderhuod).
 
Terug
Bovenaan Onderaan