wakker maken na lange winterslaap

Status
Niet open voor verdere reacties.

california dreaming

MF veteraan
15 mei 2007
4.639
0
Dag vrienden,

mijn vader (60jr) heeft in de schuur onder een oude deken een BMW R1150 RT staan. Heeft 2-3 jaar stil gestaan, na een ernstig motorongeluk van een vriend van hem.Wil misschien wel weer gaan rijden, :] en ik wil hem wel motiveren / helpen.

Nu willen we de Beemer proberen weer wakker te maken na zijn winterslaap.
Ik denk: poetsen, nieuwe accu er in, opladen, banden controleren, remmen goed nakijken. maar verder kom ik niet.

Willen jullie eens meedenken?Is dit te doen voor onervaren sleutelaars, of kunnen we beter de garage bellen dat ze hem komen halen?

Als het een gooi waard is: waar moeten we op letten? Bijvoorbeeld:
- Moet ik de olie vervangen?
- moet de brandstof vervangen?

We zien graag wat tips tegemoet!
 
Benzine: Brandstof durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat deze na 3 jaar niet optimaal meer is. Bij "echte" ouderdom van de brandstof kan het zelfs gaan rotten.

Olie: Ik zou zeker het oliefilter en de olie vervangen.

Accu: Waarschijnlijk wel vervangen, maar misschien werkt ie nog prima na bijladen?

Luchtfilter: ff checken.

Bandenspanning: Zal vrijwel zeker nu veel te laag zijn.

Rest: Inderdaad even poetsen, remmen controleren, bandenprofiel checken, etc.


Grtz Zieke
 
Benzine: Brandstof durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat deze na 3 jaar niet optimaal meer is. Bij "echte" ouderdom van de brandstof kan het zelfs gaan rotten.

Olie: Ik zou zeker het oliefilter en de olie vervangen.

Accu: Waarschijnlijk wel vervangen, maar misschien werkt ie nog prima na bijladen?

Luchtfilter: ff checken.

Bandenspanning: Zal vrijwel zeker nu veel te laag zijn.

Rest: Inderdaad even poetsen, remmen controleren, bandenprofiel checken, etc.


Grtz Zieke
Inderdaad, probeer het eens met dit lijstje.... Daarna voorzichtig beginnen met een (klein) proefritje en de eventuele daaruit voortkomende mankementen verhelpen.
 
Laatst bewerkt:
als ie niet wil starten, kijken of de bougies vonken. vonken ze, dan de carbs schoonmaken en vooral de slangen.
ik ben een Diversion aan het opknappen en die had ook zolang stil gestaan. wou niet starten, maar vonkte wel. bleek dat in de (benzine)slangen van de carbs een zooitje dikke drab zat. nadat ik die had schoongemaakt, startte ie weer prima.
 
Na drie jaar is de benzine vrijwel zeker vergomd.
Tank leeg halen en nieuwe peut er in met een toevoeging (Forté geloof ik) om de carbs/injectie schoon te krijgen.
Olie en filter verversen, nieuwe bougies. Banden op spanning brengen, kijk ook of de banden niet te oud zijn, dan wordt het rubber keihard, je krijgt droogtescheurtjes etc. en zijn ze aan vervanging toe.
De accu is vrijwel zeker overleden, maar je kunt een keer proberen 'm op te laden.
Controleer ook de bedrading, luchtfilter etc., je weet nooit wat er in gekropen is na 3 jaar.

Zoals al gezegd, als je gaat rijden en de motor houdt in oid, dan wordt dat vrijwel zeker veroorzaakt door de vergomde benzine. Geef de toevoeging de tijd om zijn werk te doen. Blijft ie problemen houden dan wordt het tijd voor meer drastische schoonmaakacties, da's vrijwel zeker de dealer.....
 
Laatst bewerkt:
Niet zomaar starten na al die jaren. Er zit namelijk nergens nog olie in je olieleidingen, tandwielen, lagers enzo.
Voordat je start even de ontsteking afkoppelen, bougies eruit en laten draaien op de startmotor tot de olie is rond geweest en op druk staat. Dan gaat het oliedruklampje branden. Bij mijn motor was dit vrij snel.
Na een twintigtal tellen even wachten en opnieuw proberen. Brandt het niet: zeker niet starten en kijken wat er scheelt.
 
Laatst bewerkt:
En bidden dat je benzinepomp niet vast is gaan zitten, dat komt vaak voor bij een BMW die lang stil staat.
Ik zou in ieder geval, (buiten alle andere goede tips hier), het benzine filter vervangen voor je gaat proberen hem te starten.
 
En bidden dat je benzinepomp niet vast is gaan zitten, dat komt vaak voor bij een BMW die lang stil staat.
Ik zou in ieder geval, (buiten alle andere goede tips hier), het benzine filter vervangen voor je gaat proberen hem te starten.
lekkere klusjes voor onervaren sleutelaars. De accu vervangen is voor een ervaren monteur al minimaal een half uur werk bij een r1150rt
 
Laatst bewerkt:
Mensen, bedankt voor de reacties. We kunnen voorlopig wel even vooruit.

Ik zie dat de lijst wel steeds ingewikkelder wordt.

We zullen eens op zoek gaan of we de betreffende onderdelen kunnen vinden op de fiets, ergens onder het plastic.
:X

Mochten we nu toch belangrijke dingen vergeten zijn, dan horen we het graag.
 
Mensen, bedankt voor de reacties. We kunnen voorlopig wel even vooruit.

Ik zie dat de lijst wel steeds ingewikkelder wordt.

We zullen eens op zoek gaan of we de betreffende onderdelen kunnen vinden op de fiets, ergens onder het plastic.
:X

Mochten we nu toch belangrijke dingen vergeten zijn, dan horen we het graag.
accu zit onder de benzine tank en de leidingen van de benzine tank moeten los, maar daar zit geen kraan tussen, dus moet je de rubberleidingen dicht klemmen.
 
Niet zomaar starten na al die jaren. Er zit namelijk nergens nog olie in je olieleidingen, tandwielen, lagers enzo.
Voordat je start even de ontsteking afkoppelen, bougies eruit en laten draaien op de startmotor tot de olie is rond geweest en op druk staat. Dan gaat het oliedruklampje branden. Bij mijn motor was dit vrij snel.
Na een twintigtal tellen even wachten en opnieuw proberen. Brandt het niet: zeker niet starten en kijken wat er scheelt.
Oops, ikke fout geschreven: dat lampje hoort te branden in het begin en gaat uit als de olie op druk staat. Dus brandt het lampje nog dan is het nog niet oké!

Maar waarschijnlijk wist je dat wel :Y
 
ik heb er met mijn vader over gehad, al jullie voorstellen zijn uitgeprint en liggen bij m'n pa. Nu hopen dat hij het ziet zitten, ik hoop het dit weekend te horen!

Ik hou jullie op de hoogte!
 
remvloeistof maar eens verversen zal ook zeker geen kwaad kunnen.
Vermeld dat expliciet, anders kijk je alleen misschien naar "voldoende" remvoering op de remmen.....

Succes en veel klus-plezier!! :]
 
olie moet echt vervangen worden. Sterker nog je moet even je motorblok doorspoelen. Ik heb hier een bakje olie staan (met wat schroeven erin) welke 3 jaar hebben stil gestaan. Ik kan je vertellen dat het een vaste substantie is geworden (niet de olie die het 3 jaar geleden was) en dat het hardnekkig is om te verwijderen. Dus mijn suggestie is om je olieleidingen te vervangen of minimaal door te spoelen en zeker te weten dat de olie goed doorstroomt (diesel perhaps?)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan