Walkie Talkie

Deze radioset gebruikt GMRS. Ik heb geen idee in wat voor frequentieband dat opereert, maar volgens mij zijn alleen 27MC, LPD en PMR in Nederland vrijgegeven frequenties. Ik zou dus heel erg oppassen met zo'n set. Bovendien lijkt me een bereik van 42 km wel erg optimistisch met zo'n kleine zender!

Er is trouwens ook een mooi topic te vinden over de Autocom en andere inbouwsets:
Inbouwtopic. Misschien dat je daar zinnige informatie kunt vinden, er wordt in ieder geval heel veel technische info gegeven.

Edit: Zit net even verder te zoeken, en het blijkt dat GMRS ongeveer het zelfde is als PMR. Knappe jongen die daar met het toegestane vermogen 42 km mee haalt! 5 km in open terrein is wel de absolute max met deze apparatuur. De frequenties die gebruikt worden zijn echter niet hetzelfde, en liggen in bereiken die in Europa voor andere doeleinden gebruikt worden.

Ook in de USA zullen ze zonder licentie de beloofde bereiken niet kunnen halen. Voor GMRS is een maximum van 5 watt zendvermogen, maar dat geldt alleen voor de frequenties met licentie. De frequenties zonder licentie zijn 'low power', dat wil zeggen max 500 mW, gelijk aan PMR. Dat levert je een max bereik op van ongeveer 3-5 km in open veld. In situaties zoals in Nederland, met veel bebouwing en verkeer, is 1km een realistischer bereik.
 
Laatst bewerkt:
ja ikzelf ken niets van al dat frequentie gedoe:)

dus ik veronderstel dat ik met die walkie talkies niet op het "pmr netwerk" zal kunnen communiseren?
 
ja ikzelf ken niets van al dat frequentie gedoe:)

dus ik veronderstel dat ik met die walkie talkies niet op het "pmr netwerk" zal kunnen communiseren?
Nee, dat klopt inderdaad. Als je met anderen wil communiceren moeten die dezelfde frequentie gebruiken.
Overigens is dat niet het minste probleem: De frequenties die deze radio's gebruiken zijn hier in gebruik voor heel andere doeleinden, en voor het gebruik ervan heb je licenties nodig. Ongeoorloofd gebruik van deze frequenties kan storingen leveren op andere apparatuur, en wordt over het algemeen vrij zwaar aangepakt door de betreffende diensten (vroeger was dat bijv de RCD, Radio Controle Dienst).
 
Terug
Bovenaan Onderaan