Waneer staat je motor echt warm

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.474
73
Antwerpen
Als ik met de motor vertrek laat ik hem altijd warmdraaien terwijl ik me aankleed, dan kan ik de choke bijna dicht zetten (1a1.5cm open)

Als ik dan de straat uitrijd (+-500m) moet ik stoppen op de hoek en kan mijn choke dicht.

Staat op dit moment mijn motor warm genoeg om al wat gas te geven?? Ik ga hier echt nog niet in het rood maar durf al wel eens tot 7a8000 toeren te gaan.

Indien neen, wanneer dan wel (een ex-collega beweerde 20 km :? :? )

Mijn temp meter staat dan juist omhoog, hoger komt ie nooit.
 
ik heb toch al eens in een motorblad het volgende gelezen;

Er is een test gedaan met twee precies de zelfde motoren (nieuw) merk weet ik niet meer

met één motor werd na het starten (koud) direct weg gereden tot max 6000 toeren de eerste 10 km

de tweede motor werdt eerst ff netjes stationair warmgedraaid a 10 tot 12 min en dan nog ff een 5 km max 6000 tpm gereden

dit alles een paar duizend km lang

aantal keren dat de motoren koud werden gestart weet ik niet meer

daarna hebben ze alles nagekeken de speling van kleppen, zuigers e.d. het blok open gehad en alle spelingen opgemeten.

daaruit bleek dat de motor die eerst warmgedraaid werd stationair 10 a 12 min en de eerste 5 km tot max 6000tpm gereden werdt , deze aanzienlijk MINDER slijtage had dan de motor waar starten/lopen/rijden toegepast werd


wat moet je nu geloven.... ik hou het persoonlijk toch op lekker ff minuutje of 10 warmdraaien met de choke op 3000/3500 tpm.. en ff de eerste 5 km onder de 6000 tpm blijven..

zijn er geen mensen op dit forum die daar ook daadwerkelijk ervaring mee hebben ???

en die dit met ons willen delen ...
 
ik heb toch al eens in een motorblad het volgende gelezen;

Mijn stelling:

motor1: stationair 10min=redelijk warm -> daarna is 6000rpm geen probleem -> na 5km is alles redelijk goed warm :]

motor2: meteen 6000rpm met volledig kouwe motor is dus echt niet lekker :( In de 1e kilometer heb je dan het meeste slijtage al te pakken. ;(


Ik zoek een middenweg:
-'n minuutje stationair (intussen helm/handschoenen ed.)
-1e 2km ruim onder 4000 rpm blijven
-volgende 8 km onder 6000 rpm
-volgende 10km paar duizend onder rood blijven
-gaaaz!

(Rpm's zijn relatief afhankelijk van waar rood gebied zich bevindt. Bij mij 10k-rpm.)
 
och ja, zx6r heeft van die 'handige' indicatieblokjes..

Ik laat hem altijd choken totdat eerste blokje
tevoorschijn komt, dan kan de choke nagenoeg dicht

Dan rijd ik max 4000rpm totdat 3e blokje tevoorschijn komt.

Als het 3e blokje er een paar minuten is.. geht's los! :)
 
Het boekje van mijn Intruder geeft aan dat ik de koude motor met choke moet starten, dan warm laten draaien tot hij zonder choke blijft lopen en daarna pas wegrijden. Het lijkt mij dat Suzuki het zelf toch wel zal weten???

Overigens moet je met de auto juist wel weer direct wegrijden, want dan is stationair draaien met een koude motor weer slecht. Wat het verschil is?? :?
 
Heb wel eens ergens gelezen dat het niet goed is om je motor stilstaand warm te laten draaien...

Gewoon starten en rustig warmrijden.

Alle rijscholen die ik ken (3) laten de motoren altijd eerst 5 min. warmdraaien op een toerental boven stationair. Rijscholen zijn de enige gebruikers die veel kilometers maken dus die zullen er vast wel verstand van hebben (aangezien ze heel wat onderhoud hebben). Nog meer mensen met ervaringen van rijscholen? Of circuitmotoren?

Leuk probleempje met mijn motor:
Als ik hem koud start en op 1500tpm laat warmdraaien rammelen de kleppen door gebrek aan smering en na ca. 2 min. is het weg.

Als ik nu bij een andere koude start na 30-60 seconden het toerental terugbreng tot onder de 1000tpm is het ratelen van de kleppen met een paar seconden weg :?
Hierna kan ik hem weer rustig 1500tpm laten draaien en dan blijft het ratelen weg.

Bij lagere toerentallen is er toch minder smering door een langzaamdraaiende oliepomp? Hoe kan dit dan????
 
blok moest uit elkaar omdat tweede versnelling slecht was ,dit ivm het misschakelen tijdens wheelys.
het beste is even de olie overal laten komen(duurt ongeveer 20 sec bij deze temp) en dan gewoon rustig rijden.
en als ik de eerste 20 km rustig aan moet doen, dan kom ik meestal niet aan spelen toe.
water warm ,bandje warm,en gas erop (meestal na 5 6 km bij deze temperaturen).
als je blok sneuvelt weet je toch meestal nooit of het aan het opwarmen lag of aan gewoon een slecht blok.
Max had toch ook zo'n slecht blok. })
 
Rol m'n motor de gang in en zet de spiegels goed. Choke open en start hem. Doe m'n helm op, handschoenen aan en rij weg. Staat ie dus ff minuutje te pruttelen. Dan na paar 100 m choke dicht en rijden met het ding. Rij meestal ff rondje stad en dan warmt ie vrij snel op. Na kwartiertje rustig rijden kan het gas er wat mij betreft wel ff lekker op. Het is een gebruiksvoorwerp, dus ook al wil ik direct vanaf huis ff aan het gas hangen dan doe ik dat. Maar maak er geen gewoonte van.
 
Ik heb echt geen tijd om 10 minuten te staan warmdraaien voor ik kan vertrekken.

Meestal heb ik nog 10 minuten om op tijd te komen en dan is het 1 km tot max. 7500 toeren maar daarna het kot volledig open.
 
Op donderdag 16 mei 2002 12:53 schreef jkoehorst het volgende:[knip]
Bij lagere toerentallen is er toch minder smering door een langzaamdraaiende oliepomp? Hoe kan dit dan????
zweven van onderdelen omdat er geen smeerfilm is
dan rammelt alles, hoe lager toerental hoe meer tijd alles heeft om op zn plek te komen ( draaiende delen dus )
 
starten met choke, ondertussen helm en bril op, dan choke op halve stand, handschoenen aan, choke uit, beetje gassen tegen stilvallen en dan de eerste 10 km (of 10 min naargelang wat het langste duurt) niet boven de 6000 rpm.
 
Als je de manual leest lig je krom van het lachen. Wat daar voor onzin verteld wordt. De ene waarschuwing na de andere.

Met dank aan de Yanken met al hun stomme regels. Anders zou Suzuki nog aangeklaagd kunnen worden omdat iemand niet wist dat je van bloedhete olie brandwonden krijgt. Die manual is geschreven met het stomste mens in gedachte. Ze zullen er toch heus niks inzetten wat slecht is voor de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan