Waneer staat je motor echt warm

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.474
73
Antwerpen
Als ik met de motor vertrek laat ik hem altijd warmdraaien terwijl ik me aankleed, dan kan ik de choke bijna dicht zetten (1a1.5cm open)

Als ik dan de straat uitrijd (+-500m) moet ik stoppen op de hoek en kan mijn choke dicht.

Staat op dit moment mijn motor warm genoeg om al wat gas te geven?? Ik ga hier echt nog niet in het rood maar durf al wel eens tot 7a8000 toeren te gaan.

Indien neen, wanneer dan wel (een ex-collega beweerde 20 km :? :? )

Mijn temp meter staat dan juist omhoog, hoger komt ie nooit.
 
Met dank aan de Yanken met al hun stomme regels. Anders zou Suzuki nog aangeklaagd kunnen worden omdat iemand niet wist dat je van bloedhete olie brandwonden krijgt. Die manual is geschreven met het stomste mens in gedachte. Ze zullen er toch heus niks inzetten wat slecht is voor de motor.
Waarschuwing op een knee-board, een waterski artikel: Do NOT use this product while jumping from powerlines.
 
's ochtends altijd eerst helm op handschoenen aan ect. dan pas tuin uit duwen, poort dicht en dan starten, met dit weer zonder choke, kouw weer met.

50 meter rijden, eerste keer remmen (met kleine kans stilstaan) en dan meteen choke deraf.

Maar dan gaat tie na 2 km toch wel tot aan de 8.000 rpm (rood begint bij 13.000) en na 8 km gaat tie vol open en na 15 km staat tie weer stil... :) @ school wel te verstaan :)
 
zweven van onderdelen omdat er geen smeerfilm is
dan rammelt alles, hoe lager toerental hoe meer tijd alles heeft om op zn plek te komen ( draaiende delen dus )

He, dat klinkt logisch. Moet ik hem dan altijd even in de toeren laten dippen zodat alles goed komt te staan? Of misschien een keer uitzetten en weer starten? Ik ga binnenkort wel even wat proberen.
 
Hmm... motorfiets altijd warmrijden... Tot de olietemp. de juiste is ( minimaal zo`n 80 graden... ) je watertemp. meter kun je rustig vergeten. Ik zie veel mensen die een maximaal toerental aanhouden, heeft geen zin, het gaat om de belasting van je motor, niet het toerental.

Dus als je 8000 rpm als grens houdt, maar je trekt iedere keer vol naar die 8000 dan kun je hem snel weer inruilen...

Beetje met gevoel he... net als het rijden zelf.
 
Ik zie veel mensen die een maximaal toerental aanhouden, heeft geen zin, het gaat om de belasting van je motor, niet het toerental.

Dus als je 8000 rpm als grens houdt, maar je trekt iedere keer vol naar die 8000 dan kun je hem snel weer inruilen...
:^

(Ha'k nie bij stilgestaan, maar idd optrekken doe ik in verhouding tot max toerental. En trouwens, tisnie zwart-wit maar altijd grijs. ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan