Waneer staat je motor echt warm

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.474
73
Antwerpen
Als ik met de motor vertrek laat ik hem altijd warmdraaien terwijl ik me aankleed, dan kan ik de choke bijna dicht zetten (1a1.5cm open)

Als ik dan de straat uitrijd (+-500m) moet ik stoppen op de hoek en kan mijn choke dicht.

Staat op dit moment mijn motor warm genoeg om al wat gas te geven?? Ik ga hier echt nog niet in het rood maar durf al wel eens tot 7a8000 toeren te gaan.

Indien neen, wanneer dan wel (een ex-collega beweerde 20 km :? :? )

Mijn temp meter staat dan juist omhoog, hoger komt ie nooit.
 
Heb wel eens ergens gelezen dat het niet goed is om je motor stilstaand warm te laten draaien...

Gewoon starten en rustig warmrijden.

Mijn temp.metertje komt ook niet erg hoog, alleen rijdend in de stad/file wil 'ie wat opkomen.
Normaal rijdend staat íe op ongeveer een kwart .
 
Op donderdag 16 mei 2002 09:21 schreef Bertje-
Normaal rijdend staat íe op ongeveer een kwart .


bij mij komt ie net omhoog tot boven het blauwe blokje, thats it

en in stadsverkeerm enkel bij warm weer en als ik echt niet doorkan durft ie maximum to half te gaan

Heb nog maar 1 keer geweten dat mijn ventilator opsprong.
 
Die temp-meter zal wel de temp vd koelvloeistof aangeven. Die is idd. binnen de kortste keren opgewarmd, door 't blok. De kopjes vd zuigers & de cilinderwanden & de uitlaatpijpen zijn ook al snel op temperatuur. (oftewel HEET)

De rest van 't blok heeft toch echt wel veel meer tijd nodig om op te warmen en pas als allesis opgewarmd is het blokje klaar voor 't echte werk.

Ik denk na zo'n 10+ km al behoorlijk, maar pas na 20 km echt 100% zeker.


De metalen zetten uit, als ze opwarmen en alle onderdelen moet precies op elkaar passen. Alle afmetingen zijn zo gekozen dat dit bij een warm blok optimaal is. (Daarom tikt/klikt/ratelt een koud blok, zelfs bij een nieuwe motor.)
 
Als ik met de motor vertrek laat ik hem altijd warmdraaien terwijl ik me aankleed, dan kan ik de choke bijna dicht zetten (1a1.5cm open)

Als ik dan de straat uitrijd (+-500m) moet ik stoppen op de hoek en kan mijn choke dicht.

Staat op dit moment mijn motor warm genoeg om al wat gas te geven?? Ik ga hier echt nog niet in het rood maar durf al wel eens tot 7a8000 toeren te gaan.

Indien neen, wanneer dan wel (een ex-collega beweerde 20 km :? :? )

Mijn temp meter staat dan juist omhoog, hoger komt ie nooit.

Als je een koude motor start kun je er het beste meteen mee gaan rijden. Als je de motor op dat moment stationair laat draaien (bv door je dan pas aan te gaan kleden, of voor pedaalemmers: bij vorst de ruiten te krabben), is er onvoldoende smering in het blok. Die komt pas op gang bij hogere toerentallen dan stationair. Er ontstaat dan een hogere slijtage!

Heb je al gereden en stond de motor even uit, dan is er geen probleem. Er is nog voldoende olie op de diverse motordelen om in de minimale smeringsbehoefte te voorzien. Goed voor het milieu is het iig niet.

Voor het goed opwarmen varieert het van motor tot motor, maar 10 km is toch echt minimaal nodig voordat je het blok volledig belast.
 
Ik woon in de stad dus veel optrekken en stilstaan. De motor wordt dan snel warm (binnen 10 minuten). Als je direct de 80km weg op gaat zal het wat langer duren, maar 20km lijkt me wel erg lang. Ik draai nooit echt warm. Starten, doppen in en helm op, 50 meter rijden en meteen de choke eraf.
 
Als de olie rond de 80 graden is kan je motor vol belast worden.
De meeste moderne bike's hebben een gecombineerde water olie koeler
Het water warmt dan ook de olie op,bij deze motoren kan je veel vlugger op het gas.
De TL heeft dat niet maar toch warmt het blok ontzetten vlug op,en als het water een paar minuten op 85 graden staat geef ik hem van jetje.

Zwager van me rijd altijd behoorlijk hard als hij koud is en zijn blok is nog als nieuw van binnen.
bleek toen we naar 30K km het tandwiel van de 2de versnelling moesten wisselen.

ach, en anders ruil je hem toch gewoon weer in.
Ik ben niet meer zo zuinig op het blok, is bij mij meestal toch maar voor de volgende eigenaar })
 
Als de olie rond de 80 graden is kan je motor vol belast worden.
De meeste moderne bike's hebben een gecombineerde water olie koeler
Het water warmt dan ook de olie op,bij deze motoren kan je veel vlugger op het gas.
De TL heeft dat niet maar toch warmt het blok ontzetten vlug op,en als het water een paar minuten op 85 graden staat geef ik hem van jetje.

Zwager van me rijd altijd behoorlijk hard als hij koud is en zijn blok is nog als nieuw van binnen.
bleek toen we naar 30K km het tandwiel van de 2de versnelling moesten wisselen.

ach, en anders ruil je hem toch gewoon weer in.
Ik ben niet meer zo zuinig op het blok, is bij mij meestal toch maar voor de volgende eigenaar })
Als dat blok nog als nieuw was, waarom het dan open halen om een tandwiel te vervangen. If it ain't broken, don't fix it... :?
 
Bij mij komt de temperatuurmeter ook amper boven het blauwe blokje. Is Kawa eigen (hoge koelcapaciteit). Temperatuurmeter loopt alleen tot iets boven halfweg in stadsverkeer wanneer er (bijna) geen rijwindkoeling is, meestal bij verkeerslichten dus. De fan slaat dan meestal ook aan. Verder wil de temperatuur ook wel eens oplopen na een snelle rit, op het moment dat de rijwind wegvalt. Bij heftig gebruik icm warm weer staat de temperatuurmeter meestal op een kwart.

Starten, helm op, handschoenen aan, choke eraf en wegrijden. Eerste 5 km niet boven de 6000-7000 tpm, dan nog een km of 10 niet boven de 8000 tpm. Zoals roestendoenze als zegt komt de koelvloeistof veel sneller op temperatuur dan de olie.

Kun je niet beter een brommer kopen voor die korte stadsritjes :?
 
Als dat blok nog als nieuw was, waarom het dan open halen om een tandwiel te vervangen. If it ain't broken, don't fix it... :?
Na 30k mag er ook eigenlijk nog niet veel aan de hand zijn bij een moderne motor.

Maar 't gaat om micrometers, in dit geval. (zie je dus niet op 't oog) De bewegende delen van 't blok raken op elkaar ingesleten, bij de verkeerde temp. Dan loopt je blok alleen de eerste 10 km's optimaal, om daarna te gaan ratelen en olie te gaan stoken. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan