wanneer doorgedreven rijopleiding volgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

poohbeer

MF veteraan
19 mei 2001
7.140
3
Zoals iedereen hier weet ben ik NET begonnen met motorrijden.. heb eigenlijk nog niet eens een fatsoenlijk rijbewijs maar vraag me toch al af wanneer je best die doorgedreven rijopleidingen kan volgen. Betere controle bij extreem traag rijden, controle bij uitwijkmaneuvers.. 't lijkt me allemaal verdomd intressant.

Maar voor zulke trainingen.. moet je daar al ietwat ervaring voor hebben of kan je met 1000 kilometer op de weg al aan zo'n dingen gaan meedoen en er ook wat aan hebben.

Iemand al zo'n ding gevolgd die me wat kan vertellen?
 
Ik heb een keer zo'n cursusdag bij de NVVM gedaan.
Op dat moment met zo'n 2 jaar ervaring, ik denk dat je zelfs net na je rijbewijs zoiets kan doen.

Je doet de speciale verrichtingen weer, je moet over een band heen rijden (zonder velg, voor de grapjassen) je moet dwars door het bos heen, jij krijgt tips over "hoog-rijden" etc.

Echt leerzaam, maar zoiets slijt weg, ik denk dat ieder jaar een herhaling verfrissend werkt.

 
Ik zou gewoon eens bellen, dan weet je het meteen!
Ik denk dat het voor de meest geen kwaad kan hoor :icon_smile:
 
Ik heb een keer zo'n cursusdag bij de NVVM gedaan.
Op dat moment met zo'n 2 jaar ervaring, ik denk dat je zelfs net na je rijbewijs zoiets kan doen.

Je doet de speciale verrichtingen weer, je moet over een band heen rijden (zonder velg, voor de grapjassen) je moet dwars door het bos heen, jij krijgt tips over "hoog-rijden" etc.

Echt leerzaam, maar zoiets slijt weg, ik denk dat ieder jaar een herhaling verfrissend werkt.

euhhm.. da's toch met je eigen motor?
Ik zie me nog niet meteen door een bos crossen met me suus hoor.. zo gek ben'k ook weer niet.

Wat bedoel je met "hoog rijden" precies btw?
 
Op 2001-05-28 15:08, schreef BertV:
Ik heb een keer zo'n cursusdag bij de NVVM gedaan.
Op dat moment met zo'n 2 jaar ervaring, ik denk dat je zelfs net na je rijbewijs zoiets kan doen.

Je doet de speciale verrichtingen weer, je moet over een band heen rijden (zonder velg, voor de grapjassen) je moet dwars door het bos heen, jij krijgt tips over "hoog-rijden" etc.

Echt leerzaam, maar zoiets slijt weg, ik denk dat ieder jaar een herhaling verfrissend werkt.

euhhm.. da's toch met je eigen motor?
Ik zie me nog niet meteen door een bos crossen met me suus hoor.. zo gek ben'k ook weer niet.

Wat bedoel je met "hoog rijden" precies btw?

Ik rij met mijn FZR / R1 overal doorheen, maakt me helemaal niks uit. Dus ook door het bos. Dat ik op een crossbaan niet ver kom, dat snap ik en ga ik dus ook niet proberen, maar jullie snappen hopelijk wel wat ik bedoel...

Hoog rijden zal wel staand zijn... ( aanname van mij :icon_razz: )
 
Ja, dat door het bos rijden ging zo:

Groepje motorrijders met random type fiets achterelkaar en BertV natuurlijk weer direct achter de instructeur...

- Op een 80 kilometer weg door het bos
- daarna een fietspad op het bos in
- daarna op een redelijk vlak gedeelte (niet al teveel grote takken) het bos in.

Ik moest wel ff slikken, maar het is echt te doen met een sportmotor met vrij lage kuip.
(Lastiger was een stukje op nat gras)

Hoogrijden, heel belangrijk op onoverzichtelijke belgische B-wegen...
Rijd zo "hoog" mogelijk in een bocht voor zoveel mogelijk overzicht.

Dus bij een bocht naar rechts, helemaal links van je strook.
Bij een bocht naar links helemaal rechts van je strook.

Als er geen middenstreep is de weg berijden alsof het 1 rijbaan is.


_________________
Yamaha YZF600R Thundercat getuned door Mobu | 105 PK | 400 meter in 11"3 sec @ 194.7 km/u

[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-05-28 15:32 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-05-28 15:35 ]
 
Door het bos zal voor mij geen enkel probleem zijn, ben zelf al een keer een dijk afgereden en al bij iemand door de tuin heen...... oeps...
 
Ja, dat door het bos rijden ging zo:

Groepje motorrijders met random type fiets achterelkaar en BertV natuurlijk weer direct achter de instructeur...

- Op een 80 kilometer weg door het bos
- daarna een fietspad op het bos in
- daarna op een redelijk vlak gedeelte (niet al teveel grote takken) het bos in.

Ik moest wel ff slikken, maar het is echt te doen met een sportmotor met vrij lage kuip.
(Lastiger was een stukje op nat gras)

Hoogrijden, heel belangrijk op onoverzichtelijke belgische B-wegen...
Rijd zo "hoog" mogelijk in een bocht voor zoveel mogelijk overzicht.

Dus bij een bocht naar rechts, helemaal links van je strook.
Bij een bocht naar links helemaal rechts van je strook.

Als er geen middenstreep is de weg berijden alsof het 1 rijbaan is.


_________________
Yamaha YZF600R Thundercat getuned door Mobu | 105 PK | 400 meter in 11"3 sec @ 194.7 km/u

Door het terrein rijden is meer een psychologisch probleem dan daadwerkelijk een echt probleem voor de meesten... Er zijn reeds mensen met een Goldwing en een Honda CBR Fireblade door de Sahara e.d. ( wereldreizen.) gereden.... ( dit jaar is iemand hetzelfde aan het proberen met een R1.)

Ah, duidelijk die verklaring van hoog rijden... weten we dat ook weer... ( trouwens de meesten doen dit uit zichzelf al...)
 
trouwens de meesten doen dit uit zichzelf al...

Is gedeeltelijk waar, in een aantal situaties is het toch vreemd om op die manier de bocht te maken.
Ik was de eerste die voorop moest na de uitleg, maar toch regelmatig deed ik het "verkeerd".

Iedereen doet het wel een beetje, maar halfhoog is niet goed genoeg.

 
Ik heb een VRO gedaan van de KNMV.

Daar leer je de dingen op een circuit..

Over een band heenrijden, remmen met volle snelheid bij 120 en harder...
Uitwijken in gras, uitwijken met remmen, over grint de bocht om, door zand..

Allemaal dingen die je niet alledaags tegenkomt, maar wel ontzettend goed is om te leren.. en je leert er beter door rijden..
 
Even terug naar de originele vraag, mijn rijleraar raadde mij aan eerst 1 a 2 jaar ervaring op te doen en daarna zo'n gevorderde cursus te doen.

Er ios in Nederland trouwens ook een slipcursus voor de motor
(zag ik een keer beelden van op de motorbeurs in Utrecht)
 
Ja, voor een gevorderde cursus moet je ervaring hebben, maar de meeste verkeersinzicht en voertuigbeheersing cursusen zijn het verlengde van je rijlessen...
 
Even terug naar de originele vraag, mijn rijleraar raadde mij aan eerst 1 a 2 jaar ervaring op te doen en daarna zo'n gevorderde cursus te doen.

Er ios in Nederland trouwens ook een slipcursus voor de motor
(zag ik een keer beelden van op de motorbeurs in Utrecht)

Die slipcursus lijkt mij ook wel wat. Beetje spelen op andermans motor met MEGA zijwieltjes. Lijkt mij heel erg leuk om te doen. 'T valt alleen nog niet echt in het budget ;( .
 
Kvind al deze cursussen meer iets voor heropstappers of andere "oude zakken" .... Ik kan nou niet zeggen dat ik er een hoop nieuws leer.... Ik zie zelf ook meer iets in zo'n circuitdag...

Trouwens het nut van een slipcursus met de motor zie ik al helemaal niet...
 
Inderdaad is een circuitdag ook heel erg kicke.. maar daar leer je niet echt veel nieuws.. ik heb meestal circuitdagen met vrienden in polders.. *D

Maar Zolder is lekker rijden.. en je hebt geen tegenliggers.. das ook wel relaxed..
 

Ben pas 1 x op het circuit geweest en dat was SUPER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik denk dat ik dit jaar nog wel een keer wil, het vreet alleen banden :r
Dat is het grote nadeel.

 
Ik ben een keer via de NVVM naar een VRO geweest. Moet gewoon verplicht worden tijdens de rijopleiding. Dus lees hier, je kan niet snel genoeg een keer een cursus volgen. Een slipcursus zie ik niet zo veel in je kan beter leren te vermijden in een slip te komen, door een VRO cursus.
Circuit cursus wil ik dit jaar gaan doen, ben alleen bang op mijn smoel te gaan. (Ik weet hoe ik ben, als ik eruit geremt wordt pak ik je toch in de bocht terug.)
 
Ik deel je bezorgdheid Erik.
Ik ben bang dat ik teveel "op mijn randje" ga rijden en mezelf onderuit rij/rem...

Plus dat het nogal confronterend is dat je daarbij ook nog volledig losgereden wordt. (wat heus gaat gebeuren)

_________________
Yamaha YZF600R Thundercat | getuned door Mobu | 105 PK | 400 meter in 11"3 sec @ 194.7 km/u



[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-05-31 15:19 ]
 
Trouwens het nut van een slipcursus met de motor zie ik al helemaal niet...

Slipcursus is niet leren slippen he, maar net hoe niet in eentje verzeilt te raken en mocht je dan toch echt niet komen zonder slippen wat dan te doen.. kan best wel eens nuttig zijn dus.. enige probleem dat ik erbij zie is hoe lang moet je niet oefenen eer het een automatisme wordt (DUUR) en misschien nog belangrijker hoe snel VERleer je't weer?
 
Op 2001-05-31 11:51, schreef HELLdesker:
Trouwens het nut van een slipcursus met de motor zie ik al helemaal niet...

Slipcursus is niet leren slippen he, maar net hoe niet in eentje verzeilt te raken en mocht je dan toch echt niet komen zonder slippen wat dan te doen.. kan best wel eens nuttig zijn dus.. enige probleem dat ik erbij zie is hoe lang moet je niet oefenen eer het een automatisme wordt (DUUR) en misschien nog belangrijker hoe snel VERleer je't weer?

Het is leren omgaan met een slip. Niet het voorkomen van... Ondanks je leuke uitleg }) zie ik het nut nog steeds niet... Sorry.
 
het nut van de zijwielen:

Je weet nu precies hoe hard je kan remmen voordat je onderuit gaat...

het nadeel, je weet precies hoe hard je kan remmen met een CB500 :+
 
Het is leren omgaan met een slip. Niet het voorkomen van... Ondanks je leuke uitleg zie ik het nut nog steeds niet... Sorry.
-----------------------------------------------------------------------

Vroeger was het een sport om zo snel mogenlijk in een slip te komen })
hehhehee, toen schalde men nog door de straten: Ouders houdt uw dochters binnen, The Saint is los!
}) }) }) }) }) }) })
 
het nut van de zijwielen:

Je weet nu precies hoe hard je kan remmen voordat je onderuit gaat...

het nadeel, je weet precies hoe hard je kan remmen met een CB500 :+

Nou, op een nat verdrijvingsvlak (wordt daar nagebootst) maakt het geen reet uit wat voor motortje je hebt. Ze reageren allemaal hetzelfde, namelijk hoe JIJ reageert. Tenzij je een integraal remsysteem hebt. Dan wordt het iets anders, maar ook niet veel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan