wanneer druppelladen?

Sebaviaan

MF'er
17 mrt 2007
201
0
3 weken geleden ben ik overgestapt naar een andere motor (Kawasaki ZZR-1100D '96).

De vorige motor (GSX 750 ES '83) had al tijden een slechte accu. Deze moest op een gegeven moment echt aan de (gewone) lader als ik 2 dagen niet ging rijden anders kon ik het wel vergeten. Een nieuwe kopen had ik geen zin in omdat ik toch een andere motor ging kopen. Ik heb ook het vermoeden dat het gebruik van een gewone lader slecht voor je accu is als hij er te lang aan zit.

Bij de nieuwe motor zat toevallig een druppellader en een aansluiting op de accu zodat deze niet gedemonteerd hoeft te worden. Ik rij dagelijks 40 km heen en 40 km terug, alleen in het weekend staat hij soms stil. Dit is kort genoeg om de lader niet te hoeven gebruiken lijkt me. Dat heb ik tot nog toe dus ook nog niet gedaan en hij start iedere ochtend perfect, ook als het nog rond het vriespunt is.

Nu is mijn vraag: vanaf hoe lang stil staan is het zinvol/raadzaam om de motor aan de druppellader te hangen?

Deel je mening en ervaringen!
 
Bij een behoorlijke accu-conditie en geen stiekeme verbruikers zoals alarm, zou ik 1 week als veilig beschouwen.

Maar vriest het in die week stevig dan kan het toch een keer tegenvallen.
 
Laatst bewerkt:
WANNEER LADEN?
Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt.
LADEN EN ONTLADEN
Vroeger werd er nog wel eens gedacht dat het goed was een accu die lange tijd niet werd gebruikt, te ontladen met een verbruiker om hem daarna weer op te laden. Fout! Niet doen'. De accu slijt er alleen maar van. Voor een motoraccu geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor die kleine oplaadbare batterijtjes. De cycli van laden en ontladen verkort de levensduur
ONDERHOUDSLADER
Een onderhoudslader is een lader die je continu aan een accu kunt koppelen, bijvoorbeeld gedurende de tijd dat de motor in de stalling staat. De laders die hiervoor vaak gebruikt worden, noemen wc druppelladers of onderhoudsladers. Ze kunnen ook gecombineerd zijn met een hoofdlader een combilader dus. Met de laatste wordt een accu eerst tot zijn maximum geladen (met een laad stroom van ca 1/10 van de accu capaciteit, dus 800mA bij een 8A1 accu) waarna de combilader zelf overschakelt op druppelladen. Qua uitvoering zijn er ver schillende werkwijzen, de ene druppellader blijft een bepaalde stroom leveren terwijl de ander( lader uitschakelt als een accu spanning van 13,2, 13,6 of l3,8 Volt wordt bereikt en schakel weer in als de spanning daalt to ca. 12,5V Een druppel lader moet dus zelfontlading en sulfatatie van de accu voorkomen of het verbruik compenseren van eventuele verbruikers als bijvoorbeeld een alarm. Vooral de betere en veiligere laders zijn voorzien van een gestabiliseerde netvoeding en een gestabiliseerde laadspanning.
NETADAPTERS? NIET DOEN!
Kleine adapters, die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, kosten bijna niets en worden veel gebruikt bij laptops, boormachines etc. Als ze 12V afgeven en een stroom van 300 mA dan zou je kunnen denken; een paar klemmetjes erop en ik kan er de accu mee opladen Nou, het gebruik van netadapters raden we sterk af Wil je ze wel gebruiken, verdiep je dan wel in de accumaterie. Om je een voorbeeld te geven: je hangt een onbeveiligde en onbegrensde adapter aan een defecte accu waar van de celplaten kortsluiting maken. De spanning in de accu loopt dan zo opdat de boel uiteen ploft Gebruik je ze toch, plaats dan een zekering van ongeveer 1 A op de plus draad. Zorg er ook voor dat je goed kunt omgaan met een multimeter zodat je precies in de gaten kunt houden wat er tussen en in de accu en de adapter gebeurt.
NIEUWE ACCU’S
Een accu die na het afvullen meteen in een motor wordt geplaatst, heeft een kortere levensduur dan een accu die eerst 2 tot 4uur aan een druppellader heeft gehangen. Een accu die is afgevuld, heeft ongeveer 80% van zijn capaciteit Ga je die niet langzaam laden dan werkt dat als een geheugen. De accu zal nooit meer zijn volledige capaciteit kunnen halen. Het beste is om een nieuwe accu met een zeer lage laadstroom te Iaden. Heb je een goede lader of ga je er een kopen, ga dan alsvolgt te werk: vulde nieuwe accu af met het juiste accuzuur en laat de accu ongeveer een uur staan. Laad daarna de accu gedurende 3 tot 5 uur op met een druppellader, die maximaal 1 /10 laadt van de capaciteit van de accu (8Ah accu is maximaal 800 mA laadstroom). Laat daarna de accu nog eens 2 uur staan voor je hem in de motor plaatst.
BIJVULLEN VAN ACCU’S
Het electrolyt (voor een nieuwe accu zwavelzuur) is de geleidende vloeistof waarmee een nieuwe accu wordt afgevuld. Daarna moet je een accu nooit meer bijvullen met electrolyt, maar hooguit met gedestilleerd water. Een onderhoudsvrije accu mag je nooit lospeuteren en bijvullen
ACCULADER EN AUTO ALS STARTHULP
In de handleiding van een lader wordt er meestal niet over gesproken, maar gebruik een lader nooit als starthulp. Een auto en zijn accu zal je in de meeste gevallen wel weer op weg helpen, maar er kan grote schade ontstaan aan jouw accu. Met name onderhoudsvrije accu's kunnen slecht tegen te hoge stromen. Een ander punt betreft motoren met een motormanagement systeem. De centrale regeleenheid kan kapot gaan als de autoaccu wordt gebruikt als starthulp. Ook kan een slechte accu uit elkaar spatten als je er bijvoorbeeld een accu van een dikke diesel aan vast knoopt.
AANSLUITEN VAN EEN ACCULADER
Vaak staat in de handleiding van de lader hoe je een accu moet aansluiten. De volgorde is eerst de klemmen van de acculader op de accu aansluiten, de rode op de plus en de zwarte op de min. Heb je dit gedaan dan steek je de stekker in een 220V stopcontact. Zo voorkom je vonkvorming en eventuele beschadigingen aan accu en lader.

De accu verder;

Een accu is net zoiets als behang het valt pas op als het er niet meer is.
Tot die tijd kun je het eigenlijk negeren.
Tot het moment dat het ineens weg is.
Dan opeens mis je iets.
Een motorfiets is niet meer tot leven te wekken zonder accu, tenzij je nog een ouderwetse magneetontsteking gebruikt en genoegen neemt met een lichtopbrengst die toe en afneemt bij het wisselen van de toerentallen LANG LEVE DE RATBIKE!
Aan het eind van het seizoen wordt het glimmende ijzer weggezet zonder enige voorziening en dan gaat de eigenaar ervan uit dat alles in het voorjaar zo maar weer zal functioneren.
In het ergste geval houdt men er rekening mee dat de motor even gestart moet worden met behulp van een autoaccu.
Maar zeker de ouderwetse loodaccu, is een redelijk delicaat stukje techniek dat, net als de rest van een motorfiets, onderhoudt behoeft.
Gemiddeld verliest een loodaccu die niet meer wordt opgeladen ongeveer 1% van zijn vermogen per dag wat alleen maar meer wordt wanneer er nog accessoires als een klokje of een alarmsysteem actief zijn.
En een accu die helemaal wordt leeg getrokken krijgt sulfideaanslag op de platen waardoor een soort kortsluiting ontstaat en de accu niet meer oplaadt.
Die kan je dus weggooien

Wat ikzelf doe, in mijn eigenbouw Viper Intruder VS 750 blijft heel de winter de accu in staan in de schuur waar het niet warm is.

Deze staat aan een druppellaadsysteem van M&S, werkt perfect
Maar dan in het voorjaar, wordt ie overgestart met een powerpack van 1600 Ampère, middels het M&S systeem en de accu = stroomgeleiding, reduceer apparaat van de ampère’s, en dan is het starten lopen

Druppel lader is absoluut geen acculader, druppellader laadt de accu bij tot haast vol, 13.8 volt geloof ik, en dan ontlaad ie hem weer, vaak tijdens het afhalen is ie in de ontlaad fase en start de fiets dus niet.

Bij mijn andere motoren haal ik de accu’s eruit en zet deze op de warme vliering de hele winter lekker aan een druppellader daar komt de factor temperatuur bij kijken en dat is in het voorjaar erin zetten en starten lopen.

Van Optimate de extra stekker aan de accu aansluiten, goed vet ertussen op de polen.

Een tijdschakelklok in de schuur aanbrengen.

Stel deze klok zo in dat ie elke dag 2 maal 1 1/2 uur druppellaad per 24 uur, de optimate 3 van 49 euroootjes van www.kalsbeek.com of de motormarkt.

Wat nu?

Bij permanent druppelladen gaat je accu eerder naar de bliksum dan bij af en toe, permenent is immers voor de accu het gevoel van hee, heel de winter wordt er aan 1 stuk doorgereden, bijgeladen lampen aan ontladen etc.

Als dat nou doet in sessie's van 2 maal 1 1/2 uur, waarvan 1 x s'nachts rond 04.00 uur wanneer het het koudst is, is het voor accu gevoel, het gevoel van hee, in de winter wordt ik normaal gebruikt, en zal je accu ca 1 tot 2 jaar langer meegaan

Echter ik haal de accu eruit, en zet um op een verwarmde vliering neer, de van de oude Honda gaat zo al 5 jaar mee, alleen komende winter de GSX 1100 van 82 en de GS 750 van 78 daar blijft de boel inzitten, want die worden heel de winter door gebruikt, nu met verwarmde handschoenen, is lekker warm
 
Idd, een motoraccu in goede conditie kan zeker een winter uithouden.

Alleen is het wel gemakkelijk om je accu ff aan de optimate te hangen als je hem na je winterstop wilt gebruiken; met een volle accu lukt het starten een stuk beter dan dat je hem leegstart.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan