Wanneer inruilen ?

Kawaroen

MF veteraan
8 apr 2002
2.350
0
Wanneer inruilen inderdaad. Een probleem voor mij omdat ik zo ontzettend tevreden ben met mn huidige motor (ZX6R 2000).
Dus mn gevoel zegt "Doorrijden!" en mn verstand zegt "Inruilen, want er komen natuurlijk allerlei kosten aan!" (banden, ketting en tandwielen, remschijven etc.)

Het is dus niet zo dat ik liever een andere motor heb, maar wanneer is het 'economisch' gezien het beste?
 
Als je tevreden bent zou ik doorrijden, motorrijden kost nou eenmaal (veel) geld, en je kunt niet constant die dure zaken als banden, ketting/tandwielen etc. ontlopen. :)
 
Wanneer inruilen inderdaad. Een probleem voor mij omdat ik zo ontzettend tevreden ben met mn huidige motor (ZX6R 2000).
Dus mn gevoel zegt "Doorrijden!" en mn verstand zegt "Inruilen, want er komen natuurlijk allerlei kosten aan!" (banden, ketting en tandwielen, remschijven etc.)

Het is dus niet zo dat ik liever een andere motor heb, maar wanneer is het 'economisch' gezien het beste?

Ik denk dat in dit geval je gevoel het verstandigst is!

Je noemt namelijk de normale gebruikskosten van een motorfiets en daar heeft iedereen mee te maken! Als je elke motorfiets inruilt op het moment dat je nieuwe banden en ketting+tandwielen nodig hebt, verlies je aan afschrijving veel meer dan aan die kosten.

Je hebt nog een vrij nieuwe motor, dus bekijk het eens zo:
1) je doet nu de nodige reparaties en je kan weer een flinke tijd verder. Kosten: alleen de 'reparaties' en hoe langer je deze motor houdt, wordt de afschrijving relatief steeds minder.

2) je ruilt hem nu in, kosten: afschrijving (is de eerste jaren het hoogst) je krijgt minder als inruilwaarde want er moet het eea aan gebeuren, en je kan theoretisch weer net zo lang rijden als in geval 1, want dan sta je weer voor dit dilemma, maar dan met een motor die weer veel heeft afgeschreven.

Zeker als je nog tevreden bent over je motor, moet je nu niet eens twijfelen!


(is het trouwens niet een beetje snel voor remschijven????)
 
mee eens. Je kan wel blijven inruilen :z :z
ik ben zo blij met mijn kawa zx9r uit 98 dat ik geen enkele reden heb om in te ruilen. Zou niet weten wat ik zou willen gaan rijden. Nieuwer type? Misschien als het echt spectaculair beter gaat rijden :P
 
Sja, ik weet dat je enorm tevreden bent over je huidige brommer. Maar op een gegeven moment worden de kosten hoog en het is ook erg leuk om een nieuwe motor te rijden. Misschien inruilen voor een 2003 ZX-6R? Of nog beter, een Gixxer })

Hoeveel staat er ook alweer eens op je teller?
 
Nieuwe motor kost bij mij altijd meer knaken dan aan slijtage onderhevige onderdelen vervangen.
Je wilt toch altijd weer mooier en beter dan wat je had..... en dat kost geld.

Als je je huidige bakkie eigenlijk wilt houden gewoon lekker blijven :] :] :]

Maarja... wil je dit eigenlijk wel horen?, want dit is natuurlijk een goede smoes voor jezelf om een nieuwe te kopen ;)
 
Gewoon blijven door rijden.

Je hebt al zoveel aan die motor verandert. En als je hem inruilt krijg je weer een standaart motor er voor terug. Waar je weer opnieuw geld aan gaat uitgeven om hem aan jouw smaak aan te passen.

Reken zelf eens uit:
- Hoeveel moet je bijleggen voor een nieuwe motor, en hoeveel ga je dan nog eens uitgeven (uitlaat, scherm, spatbordje, knipperlichten etc) om hem naar jouw smaak aan te passen?

- Hoeveel kost het om die hem een goede beurt te geven en alles te slijtage onderdelen te vernieuwen?

Van de andere kant, als je gewoon een nieuwe wilt, moet je dat doen.
 
Doorrijden!!!!!!!!!

Als je hem inruilt ziet een dealer ook dat er nieuwe banden, ketting en dat soort dingen op moet. En geloof me, die kosten trekt de dealer van de inruilwaarde af.

Het wordt een ander verhaal als je "extra" kosten gaat krijgen. Kleppen die vaker gesteld moeten gaan worden. Vervangen van startmotoren, lagers, dempers e.d.
Dan worden de kosten van onderhoud echt hoger dan afschrijving. Maar dan praat over sportieve hoogtoeren draaiende motoren met meer dan 50-60km op de klok.

Dus: rij nog maar lekker door.
 
Sja, Als je die nieuwe Kawa ziet zou ik ook effies gaan twijfelen. Ik vind die nieuwe ook erg :9 . Hak in ieder geval de knoop door voordat je je motor wegbrengt voor een grote onderhoudsbeurt en na de hand begint te twijfelen. je maakt het de dealer dan wel heel makkelijk.

Oja als je voor een inruilprijs de dealer langs gaat zorg dat je motor goed schoon is. wilt nog wel eens schelen merk ik uit eigen ervaring.

suc6

(Als ik de eerdere reacties lees zou ik denk ik doorrijden. Je hebt veel extra's op deze motor. misschien die los verkopen?)
 
Wanneer inruilen inderdaad. Een probleem voor mij omdat ik zo ontzettend tevreden ben met mn huidige motor (ZX6R 2000).
Dus mn gevoel zegt "Doorrijden!" en mn verstand zegt "Inruilen, want er komen natuurlijk allerlei kosten aan!" (banden, ketting en tandwielen, remschijven etc.)

Het is dus niet zo dat ik liever een andere motor heb, maar wanneer is het 'economisch' gezien het beste?

Voorbeeldje, mag het...nee?! Komt ie toch :P

Ik kocht mijn ZXR750 uit 92 in 1994 voor dfl. 16.000,=(voor de jeugdigen onder ons, dit was ons betaalmiddel destijds; staat gelijk aan de Euro van nu :j )kut-euro!
In 1996 verkocht ik hem voor 13.000,=. Vandaag de dag zou ik nog 5000 euro (dfl. 11.000,=)moeten neerleggen voor een dergelijke fiets. Afschrijving over (2002-1994= 8 jaar)= Dfl. 5000,=. Economisch zou dat ding me dus 2250 Euro gekost hebben. De snelle rekenaars onder ons zien dat de afschrijving dan ongeveer 300 Euro per jaar is. Ofwel 30 % afschrijving in 8 jaar tijd (= 3000 dagen).

Ik laat de onderhoudskosten even buiten beschouwing, want die heb je ook met een nieuwe fiets. De verplichte onderhoudsbeurten (ivm garantie) zijn fors te noemen, dus dat streept makkelijk weg tegen de ohk van een wat oudere fiets, die ook een keer een nieuw wiellagertje en schijfje nodig heeft......

Als ik VANDAAG een nieuwe ZX7R koop, betaal ik 14.000 Euro. Morgen lever ik hem weer in (omdat ik mijn baan kwijt ben), en dan zie ik dat ik maar liefst 12.000 Eurootjes terugkrijg (als ik geluk heb). Ofwel een afschrijving in EEN dag van maar liefst 15%.

Wat is wijsheid? Kijk, als je een dikke portemonnaie dunner wilt maken, doe het dan aan een motor... :P . Maar bedenk wel of het je waard is om die grote afschrijving van het eerste jaar (of eerste twee jaar) voor je rekening te nemen. Een fiets van 2000; het is gekkenwerk om nu alweer een nieuwe aan te schaffen, enkel en alleen omdat de eerste kosten er aan komen. Denk anders en zie het als een gelegenheid om je fiets op te waarderen; Spiegler remmetjes (origineel is ook duur) etc. Hier heb je meer aan dan om weer de cyclus opnieuw in gang te zetten. Natuurlijk zijn die nieuwe modelletjes :9~ , maar ook die zijn volgend jaar weer gemeengoed. Maar goed, wie ben ik om je tegen te houden?!

Ik vind het zonde van mijn geld! Endan heb ik het nog niet over de rente die je betaald wanneer je via een Lease-plan of PL koopt. Daar kan ik een jaar voor racen.
 
Laatst bewerkt:
Je rijdt vast niet veel hè?

Als ik mijn motor in moest ruilen elke keer als er nieuwe banden op moesten, dan moest ik 3x per jaar naar een dealer voor een andere motor!

Afgezien van het feit dat het economisch niet slim is om m in te ruilen maar slimmer is om m gewoon zijn onderhoud te geven, vind ik het echt een achterlijk idee, hoe haal je het in je hoofd! :?

OK, dit klonk niet erg aardig hè? Het is niet rot en persoonlijk bedoeld hoor, ik snap het gewoon niet.

PS: IDD V5 voor Barros en Biaggi :} :} :}
 
IK heb mn honda ook ingeruild op het moment dat er een grote beurt aankwam.

-Grote beurt a €500 ?
-Ketting tandwielen a € 250 ?
-Banden ? a €400

Heb toen een overjarig model gekocht en was al met al maar weinig kwijt

imo spaar je een boel uit op deze manier


Ik zou het dus doen als ik jouw was
 
Op dinsdag 24 september 2002 14:00 schreef markuses het volgende:
IK heb mn HONDA ook ingeruild op het moment dat er een grote beurt aankwam.

-Grote beurt a €500 ?
-Ketting tandwielen a € 250 ?
-Banden ? a €400

Heb toen een overjarig model gekocht en was al met al maar weinig kwijt

imo spaar je een boel uit op deze manier


Ik zou het dus doen als ik jouw was

Sja.. een honda voor een Gixxer. Dat snapt iedereen!

Maar ik vind het economisch gezien BULL SHIT. Maar motorgeil als ik ben kan ik het gevoelsmatig wel begrijpen. Die nieuwe modellen wekken nu eenmaal veel hebzucht op! *D
 
Als je het geld hebt zou ik hem inruilen voor een 2003 zx-6r natuurlijk wel groen :)
Weer lekker nieuw spul.

Ok, nieuw spul....voor een dag ja, dan is ie ook tweedehands. Is een nieuwe beter, betrouwbaarder? Nee, het is alleen het gevoel dat zegt; "lekkah, een nieuwe fiets..." Oh, wat hebben we weer een fun, voor een week of wat, want dan is de nieuwigheid eraf en zou je dan al weer iets nieuws willen. "Ja, maar die nieuwe heeft wel 3 pk meer en weegt 4 kg minder...". Big deal voor weer een paar duizend Eurootjes erbij en daarnaast nog een leuke afschrijving erbij in de komende maanden.

Ben ook een keer tevreden met wat je hebt, en naai elkaar niet zo op met al die overdreven dure machines. De dealer lacht zich een slag in de rondte door lui als jullie. En ik ook.
 
Op dinsdag 24 september 2002 17:49 schreef Mark TT het volgende:Ben ook een keer tevreden met wat je hebt, en naai elkaar niet zo op met al die overdreven dure machines. De dealer lacht zich een slag in de rondte door lui als jullie. En ik ook.
Ik koop om de 2 jaar een nieuwe motor (overjarig).
Eerste jaar altijd veel afschrijving.
Heb ik teminste geen dure onderhoud.
Maar das mijn manier van doen.
 
Een nieuwe heeft inderdaar weinig onderhoud(onkosten) in het beging.
Een oudere motor kost bij tijd en wijlen een bak geld maar je weet wel wat je hebt.
Gaan voor een nieuwe als je het op de beurs nog trekt
 
Ok, nieuw spul....voor een dag ja, dan is ie ook tweedehands. Is een nieuwe beter, betrouwbaarder? Nee, het is alleen het gevoel dat zegt; "lekkah, een nieuwe fiets..." Oh, wat hebben we weer een fun, voor een week of wat, want dan is de nieuwigheid eraf en zou je dan al weer iets nieuws willen. "Ja, maar die nieuwe heeft wel 3 pk meer en weegt 4 kg minder...". Big deal voor weer een paar duizend Eurootjes erbij en daarnaast nog een leuke afschrijving erbij in de komende maanden.

Ben ook een keer tevreden met wat je hebt, en naai elkaar niet zo op met al die overdreven dure machines. De dealer lacht zich een slag in de rondte door lui als jullie. En ik ook.


Ik heb mn motor voor de hobby en dat mag wat kosten.......... 8-)
 
Als je tevreden bent zou ik doorrijden, motorrijden kost nou eenmaal (veel) geld, en je kunt niet constant die dure zaken als banden, ketting/tandwielen etc. ontlopen. :)

Heb je gelijk in!


Op dinsdag 24 september 2002 09:45 schreef KawaZtra het volgende:Zeker als je nog tevreden bent over je motor, moet je nu niet eens twijfelen!

(is het trouwens niet een beetje snel voor remschijven????)

Ik raad iedereen normaal gesproken altijd aan om naar zn gevoel te luisteren en deed het dit keer zelf niet |(

Remschijven was geen goed voorbeeld. Die kunnen nog wel even mee.

Op dinsdag 24 september 2002 09:47 schreef silversurfer het volgende:
mee eens. Je kan wel blijven inruilen :z :z
ik ben zo blij met mijn kawa zx9r uit 98 dat ik geen enkele reden heb om in te ruilen. Zou niet weten wat ik zou willen gaan rijden. Nieuwer type? Misschien als het echt spectaculair beter gaat rijden :P

Goed te horen dat je van je besluit om te stoppen met rijden bent teruggekomen!!!


Op dinsdag 24 september 2002 09:47 schreef Bananeman het volgende:
Sja, ik weet dat je enorm tevreden bent over je huidige brommer. Maar op een gegeven moment worden de kosten hoog en het is ook erg leuk om een nieuwe motor te rijden. Misschien inruilen voor een 2003 ZX-6R? Of nog beter, een Gixxer })

Hoeveel staat er ook alweer eens op je teller?

Ik heb nou 28000km op de teller staan. Als het nou zo was dat ik helemaal kapot was van een nieuw model... maar dat is niet zo. En het zou natuurlijk belachelijk zijn als ik met pijn in het hart mn Kawa ging wegdoen. Die nieuwe ZX6R...zonde van die voorkant! En zoals Mark TT zegt, die paar pk meer en kilo minder, dat maakt echt niks uit. Dus opgelucht kan ik zeggen dat ik volgend jaar weer lekker het circuit op ga met mn eigen trouwe Kawa :)


Op dinsdag 24 september 2002 09:48 schreef Lauwie het volgende:
Nieuwe motor kost bij mij altijd meer knaken dan aan slijtage onderhevige onderdelen vervangen.
Je wilt toch altijd weer mooier en beter dan wat je had..... en dat kost geld.

Als je je huidige bakkie eigenlijk wilt houden gewoon lekker blijven :] :] :]

Maarja... wil je dit eigenlijk wel horen?, want dit is natuurlijk een goede smoes voor jezelf om een nieuwe te kopen ;)

Als ik nou liep te kwijlen over een nieuwe 600, dan deed ik het gewoon, maar dat is helemaal niet zo. Okay, sommige dingen van de nieuwe 600's vind ik erg mooi. De radiale remmen en de upside-down van de nieuwe ZX6R, en die uitlaat onder de duoplek van de CBR600RR vind ik ook prachtig, maar daar heb je het mee gehad!

Op dinsdag 24 september 2002 10:02 schreef Yzf1kr het volgende:
Gewoon blijven door rijden.

Je hebt al zoveel aan die motor verandert. En als je hem inruilt krijg je weer een standaart motor er voor terug. Waar je weer opnieuw geld aan gaat uitgeven om hem aan jouw smaak aan te passen.

Reken zelf eens uit:
- Hoeveel moet je bijleggen voor een nieuwe motor, en hoeveel ga je dan nog eens uitgeven (uitlaat, scherm, spatbordje, knipperlichten etc) om hem naar jouw smaak aan te passen?

- Hoeveel kost het om die hem een goede beurt te geven en alles te slijtage onderdelen te vernieuwen?

Van de andere kant, als je gewoon een nieuwe wilt, moet je dat doen.


Ik heb idd al veel verandert aan mn motor, en dat kan je er wel vanaf halen en los verkopen, maar daar lijdt je dan ook weer veel verlies op. En je hebt gelijk. Als ik in de toekomst een nieuwe motor heb, ga ik daar toch ook weer van alles aan veranderen. Aard van het beestje :)

Op dinsdag 24 september 2002 10:21 schreef Bikefreak het volgende:
Doorrijden!!!!!!!!!

Als je hem inruilt ziet een dealer ook dat er nieuwe banden, ketting en dat soort dingen op moet. En geloof me, die kosten trekt de dealer van de inruilwaarde af.

Het wordt een ander verhaal als je "extra" kosten gaat krijgen. Kleppen die vaker gesteld moeten gaan worden. Vervangen van startmotoren, lagers, dempers e.d.
Dan worden de kosten van onderhoud echt hoger dan afschrijving. Maar dan praat over sportieve hoogtoeren draaiende motoren met meer dan 50-60km op de klok.

Dus: rij nog maar lekker door.

Ik heb mijn motor perfect ingereden, en rij 'm altijd voorzichtig warm. Ik gebruik altijd volledige synthetische olie, en onderhoud volgens het boekje. Oftewel, technisch 100% en nooit een mankement gehad.

Op dinsdag 24 september 2002 10:59 schreef Maestro het volgende:
Oja als je voor een inruilprijs de dealer langs gaat zorg dat je motor goed schoon is. wilt nog wel eens schelen merk ik uit eigen ervaring.

suc6

(Als ik de eerdere reacties lees zou ik denk ik doorrijden. Je hebt veel extra's op deze motor. misschien die los verkopen?)

idd altijd een must om je motor blinkend aan te bieden als je 'm gaat verkopen/inruilen! Kan echt veel schelen.

Op dinsdag 24 september 2002 11:51 schreef Mark TT het volgende:Voorbeeldje, mag het...nee?! Komt ie toch :P

Ik kocht mijn ZXR750 uit 92 in 1994 voor dfl. 16.000,=(voor de jeugdigen onder ons, dit was ons betaalmiddel destijds; staat gelijk aan de Euro van nu :j )kut-euro!
In 1996 verkocht ik hem voor 13.000,=. Vandaag de dag zou ik nog 5000 euro (dfl. 11.000,=)moeten neerleggen voor een dergelijke fiets. Afschrijving over (2002-1994= 8 jaar)= Dfl. 5000,=. Economisch zou dat ding me dus 2250 Euro gekost hebben. De snelle rekenaars onder ons zien dat de afschrijving dan ongeveer 300 Euro per jaar is. Ofwel 30 % afschrijving in 8 jaar tijd (= 3000 dagen).

Ik laat de onderhoudskosten even buiten beschouwing, want die heb je ook met een nieuwe fiets. De verplichte onderhoudsbeurten (ivm garantie) zijn fors te noemen, dus dat streept makkelijk weg tegen de ohk van een wat oudere fiets, die ook een keer een nieuw wiellagertje en schijfje nodig heeft......

Als ik VANDAAG een nieuwe ZX7R koop, betaal ik 14.000 Euro. Morgen lever ik hem weer in (omdat ik mijn baan kwijt ben), en dan zie ik dat ik maar liefst 12.000 Eurootjes terugkrijg (als ik geluk heb). Ofwel een afschrijving in EEN dag van maar liefst 15%.

Wat is wijsheid? Kijk, als je een dikke portemonnaie dunner wilt maken, doe het dan aan een motor... :P . Maar bedenk wel of het je waard is om die grote afschrijving van het eerste jaar (of eerste twee jaar) voor je rekening te nemen. Een fiets van 2000; het is gekkenwerk om nu alweer een nieuwe aan te schaffen, enkel en alleen omdat de eerste kosten er aan komen. Denk anders en zie het als een gelegenheid om je fiets op te waarderen; Spiegler remmetjes (origineel is ook duur) etc. Hier heb je meer aan dan om weer de cyclus opnieuw in gang te zetten. Natuurlijk zijn die nieuwe modelletjes :9~ , maar ook die zijn volgend jaar weer gemeengoed. Maar goed, wie ben ik om je tegen te houden?!

Ik vind het zonde van mijn geld! Endan heb ik het nog niet over de rente die je betaald wanneer je via een Lease-plan of PL koopt. Daar kan ik een jaar voor racen.

Ja hoor Mark, voorbeeldje mag altijd ;) Je hebt helemaal gelijk!!! Ik ben erg opgelucht dat ik toch gewoon beter met mn huidige Kawa kan doorrijden. We zullen het er maar op houden dat ik afgelopen weekend gewoon een moment van verstandsverbijstering had :)
Jullie in ieder geval allemaal bedankt voor de behulpzame reacties. Is weer MF op zn best!

Op dinsdag 24 september 2002 13:41 schreef Rebelske het volgende:
Je rijdt vast niet veel hè?

Als ik mijn motor in moest ruilen elke keer als er nieuwe banden op moesten, dan moest ik 3x per jaar naar een dealer voor een andere motor!

Afgezien van het feit dat het economisch niet slim is om m in te ruilen maar slimmer is om m gewoon zijn onderhoud te geven, vind ik het echt een achterlijk idee, hoe haal je het in je hoofd! :?

OK, dit klonk niet erg aardig hè? Het is niet rot en persoonlijk bedoeld hoor, ik snap het gewoon niet.

PS: IDD V5 voor Barros en Biaggi :} :} :}

Mwoah, heb dus 28000 km op de teller bij elkaar gereden in 2 jaar tijd, dus rij niet weinig :)
Ik ben aan mn 4e setje banden toe, en we zullen het er maar op houden dat mn voorbeeld niet duidelijk genoeg was ;)

ps. In oktober rijdt Barros als het goed is, voor het eerst op de V5. Ik ben reuze benieuwd :)


Op dinsdag 24 september 2002 14:00 schreef markuses het volgende:
IK heb mn honda ook ingeruild op het moment dat er een grote beurt aankwam.

-Grote beurt a €500 ?
-Ketting tandwielen a € 250 ?
-Banden ? a €400

Heb toen een overjarig model gekocht en was al met al maar weinig kwijt

imo spaar je een boel uit op deze manier


Ik zou het dus doen als ik jouw was

Zo zag ik het dus eerst ook, maar als ik gevoelsmatig toch liever op mn huidige Kawa doorrij, zou ik wel erg stom zijn om het toch te doen. Maar idd, als je helemaal kapot bent van een nieuw model, dan zou ik het gewoon doen. Ook al is het economisch gezien dom :)

Op dinsdag 24 september 2002 15:21 schreef Froggy het volgende:
Als je het geld hebt zou ik hem inruilen voor een 2003 zx-6r natuurlijk wel groen :)
Weer lekker nieuw spul.

Altijd een groene uiteraard ;)
 
Wow!! Je hebt zo'n beetje iedereen een antwoord gegeven! :}

Op woensdag 25 september 2002 12:43 schreef Kawaroen het volgende:

Mwoah, heb dus 28000 km op de teller bij elkaar gereden in 2 jaar tijd, dus rij niet weinig :)
Ik ben aan mn 4e setje banden toe, en we zullen het er maar op houden dat mn voorbeeld niet duidelijk genoeg was ;)

ps. In oktober rijdt Barros als het goed is, voor het eerst op de V5. Ik ben reuze benieuwd :)
Nou idd 14000 km per jaar is eigenlijk gewoon behoorlijk veel. Nou snap ik je ook beter.

Ik heb nu al zin in oktober :)
 
Stel je voor Kawaroen word Kawarood,Kawalauw of Kawa-aars
En dan ook meteen van Jeroen naar Jerood, Jelauw of Je-Aars :+

[me]gaat alvast weer in de hoek staan[/me]

Ah, ik zie dat je mn nickname helemaal door hebt })
Het blijft dus mooi Kawaroen :)

Op woensdag 25 september 2002 13:14 schreef Rebelske het volgende:
Ik heb nu al zin in oktober :)

Ik sta de 20e op de NVVM/MF stand, dus misschien tot dan :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan