Wanneer is een motor een brik/klassieker?

fendo

Die hard MF'er
22 dec 2012
282
0
Spijkenisse
Hallo,
Wanneer valt volgens de forumleden een motor onder de brikken en klassiekers?
Ik heb een Kawa GPX 600 uit 1991. Is dit een brik/klassieker of nog steeds een sportmotor?
 
Maakt het wat uit? Als je er maar plezier van hebt toch?

In mijn opinie is een brik een oude motor die slecht onderhouden is en er verre van mooi uitziet.
Een klassieker is een oudere motor die erg gewild is bijv. Een Honda CB750, CBX1000, Z1300, RG500 Gamma, RD350, oude Italiaanse motoren enz. enz.
Kortom, als die van jou er niet uitziet dan zou ik zeggen brik :-) ziet ie er nog knap uit dan is het gewoon een oude sportmotor, maar dat is mijn mening.
 
Wat ik persoonlijk als een klassiekers zie zijn motoren die iets anders hadden of met iets revolutieonairs kwamen.
Zoals de eerste Vmax of een cbx 6 cil of de eerste fireblade enz.
En alles voor de 80 er jaren.
 
Een brik, in mijn ogen een oudere jaren 80-90 motor. Ik bedoel er niks negatiefs mee, ik heb alleen maar brikken.
Sommige zouden de status van klassieker kunnen krijgen en als je maar lang genoeg wacht allemaal.
Maar een eerste fireblade of gsxr slabby is in mijn ogen nog geen klassieker.
Wel in wording, net als de gpz900a1 of eerste gsx-16 klepper. :+

Cbx 6cyl of gsxkatana zijn in mijn ogen wel al klassiekers.
 
Een brik, in mijn ogen een oudere jaren 80-90 motor. Ik bedoel er niks negatiefs mee, ik heb alleen maar brikken.
Sommige zouden de status van klassieker kunnen krijgen en als je maar lang genoeg wacht allemaal.
Maar een eerste fireblade of gsxr slabby is in mijn ogen nog geen klassieker.
Wel in wording, net als de gpz900a1 of eerste gsx-16 klepper. :+

Cbx 6cyl of gsxkatana zijn in mijn ogen wel al klassiekers.
Dat bedoelden ik ook eigenlijk met de fireblade
Is nu nog te jong voor een klassieker .
 
Wat ik persoonlijk als een klassiekers zie zijn motoren die iets anders hadden of met iets revolutieonairs kwamen.
Zoals de eerste Vmax of een cbx 6 cil of de eerste fireblade enz.
En alles voor de 80 er jaren.

Eens, een motor die echt een grote impact maakte op de markt.
De 1e generatie Yamaha R1 bijvoorbeeld, instant klassieker.
Persee voor de jaren 80 ben ik het niet mee eens, ik denk dat we over 10 jaar de 1e Zero's ook als klassiekers zien, al duurt het verkrijgen van de klassieker status bij sommige motoren wat langer. In de jaren 60 of 70 waren BSA's ook geen klassiekers. Toen was het gewoon ouwe zooi, nu worden ze gezien als klassiekers omdat ze een (vervlogen) tijdsbeeld vertegenwoordigen.
 
Het feit dat begin jaren 70 de, in grote financiële problemen zijnde, BSA/Triumph fabriek totaal onverwacht alle Japanse merken van de baan reed heeft ook bijgedragen aan de legendarische status van tegenwoordig.

Een stukje geschiedenis voor de liefhebber: COMPETITION: The '70s and the three-cylinder Trident

full
 
Laatst bewerkt:
Laverda 1000 met 180o blok! Voor mij de all-time klassieker.

laverda_1000_3_c_1977_2_lgw.jpg


De motor op de foto lijkt wel heel erg op de laverda die ik zelf begin 80er jaren had. Ook een '77er, maar ik zie nog wat verschillen. 'Hoewel er in de loop der jaren vast wel het e.e.a. aan veranderd zal zijn.

Ik krijg nu een enorme jeuk aan mijn weemoedsknobbeltje. :')
 
Laatst bewerkt:
Een brik, in mijn ogen een oudere jaren 80-90 motor. Ik bedoel er niks negatiefs mee, ik heb alleen maar brikken.
Sommige zouden de status van klassieker kunnen krijgen en als je maar lang genoeg wacht allemaal.
Maar een eerste fireblade of gsxr slabby is in mijn ogen nog geen klassieker.
Wel in wording, net als de gpz900a1 of eerste gsx-16 klepper. :+

Cbx 6cyl of gsxkatana zijn in mijn ogen wel al klassiekers.

Aan de prijzen te zien begint die een aardige klassieker te worden :') (1e supersport in serie gebouwd met een gewicht van 174 kg was best revolutionair :P )
Koop maar eens een fatsoenlijke voor onder de 4 a 5000 euro.

fireblade is een antwoord op die gsxr,in mijn ogen fijne motor maar geen revololutie.

JUST MY 2 CENTS :)
 
Laatst bewerkt:
Eens, een motor die echt een grote impact maakte op de markt.
De 1e generatie Yamaha R1 bijvoorbeeld, instant klassieker.
Persee voor de jaren 80 ben ik het niet mee eens, ik denk dat we over 10 jaar de 1e Zero's ook als klassiekers zien, al duurt het verkrijgen van de klassieker status bij sommige motoren wat langer. In de jaren 60 of 70 waren BSA's ook geen klassiekers. Toen was het gewoon ouwe zooi, nu worden ze gezien als klassiekers omdat ze een (vervlogen) tijdsbeeld vertegenwoordigen.
Denk dat je het zo mooi verwoord.
 
SDC11353_zpsdw2gcvfc.jpg


Dit is een klassieker, 60 jaar oud en maar 10.500 km gelopen. Stuurt als een scheermes door de boter.

Het frame is rechtstreeks afkomstig van de Manx racer en was 60 jaar geleden met afstand de best sturende motor.
 
25 jaar en ouder is een klassieker,oldtimer is 50jaar en ouder,15 jaar en ouder is een jongtimer.
Onder een brik kan je van alles wat er niet meer uit ziet plaatsen,maar in de context van deze
forum afdeling moet je de oude brikken plaatsen die onder klassieker of oldtimer vallen.
De GPX valt in deze categorie,dus past hier wel.
De tijd gaat vooruit,oude knarren zien bijvoorbeeld een CBX als klassieker,maar een jonger persoon heeft in zijn jeugd nieuwere motoren meegemaakt en ziet die ook al als een klassieker,zo zal dat dus per leeftijdsgroep variëren.
 
Laatst bewerkt:
Alle wat oudere Japanners zijn brikken, en oudere motoren uit andere landen zijn klassiekers. :Y

haha, *flame on*

En deze dan ?

Dit reed met 305cc de Engelse 500cc's zoek op het gemiddelde circuit van toen.

009-6.jpg


Laverda heeft het in eer gekopieerd, maar op meetings krijg je altijd te horen dat dit wel op een Laverda lijkt :')
Altijd leuk om dan uit te leggen dat het andersom is, en dan vooral die gezichten vol ongeloof.. |(

Deed 100pk per liter, en zelfs Ferrari sprak zijn lof uit voor dit stukje motor techniek.
Met een toerenteller die tot 12k rpm ging, waar in die tijd 6500~7000 de max. was om de boel heel te houden.

1e blok komt uit 1956, maar had toen nog veel problemen, in 1961 waren de problemen verholpen en kwam de CB op de markt.
Naar mijn persoonlijke idee de 1e vuist in het gezicht van de westerse motor wereld, rechtstreeks uit de handen van de ontwerpers van de bekende Honda 6 cilinder 250cc.

Het grappig is is dat veel mensen deze motor niet kennen, omdat er in die tijd (begin jaren 60) onwijs veel ontwikkeling was in de motorwereld, halverwege jaren 60 kwam de black bomber, en eind jaren 60 de CB750.
Dit model is ondergesneeuwd in alles, en dat maakt het juist leuk, veel mensen kennen het (nog) niet.

Naar mijn idee toch wel 1 van de belangrijkste motoren ooit, zijn tijd ver vooruit.
 
[afbeelding]

Dit is een klassieker, 60 jaar oud en maar 10.500 km gelopen. Stuurt als een scheermes door de boter.

Het frame is rechtstreeks afkomstig van de Manx racer en was 60 jaar geleden met afstand de best sturende motor.

175 kilometer per jaar :') Ik zou me kapot schamen :P

Ik zou hem aan de muur hangen :Y

Hiero ,klassieker in wording,dik 1000 km in 2 weken,kun jij weer 6 jaar voorruit :]

full

full
 
175 kilometer per jaar :') Ik zou me kapot schamen :P

Ik zou hem aan de muur hangen :Y

Hiero ,klassieker in wording,dik 1000 km in 2 weken,kun jij weer 6 jaar voorruit :]

[afbeelding]
[afbeelding]

Van die 10.500 km heb ik er de meeste gereden in 3 jaar tussen 1966 en 1970. Hij heeft 43 jaar geen meter gereden. Ik ben de vierde en de zevende eigenaar. Heel verhaal, is hier op dit forum te vinden.
 
haha, *flame on*

En deze dan ?

Dit reed met 305cc de Engelse 500cc's zoek op het gemiddelde circuit van toen.

[afbeelding]

Laverda heeft het in eer gekopieerd, maar op meetings krijg je altijd te horen dat dit wel op een Laverda lijkt :')
Altijd leuk om dan uit te leggen dat het andersom is, en dan vooral die gezichten vol ongeloof.. |(

Deed 100pk per liter, en zelfs Ferrari sprak zijn lof uit voor dit stukje motor techniek.
Met een toerenteller die tot 12k rpm ging, waar in die tijd 6500~7000 de max. was om de boel heel te houden.

1e blok komt uit 1956, maar had toen nog veel problemen, in 1961 waren de problemen verholpen en kwam de CB op de markt.
Naar mijn persoonlijke idee de 1e vuist in het gezicht van de westerse motor wereld, rechtstreeks uit de handen van de ontwerpers van de bekende Honda 6 cilinder 250cc.

Het grappig is is dat veel mensen deze motor niet kennen, omdat er in die tijd (begin jaren 60) onwijs veel ontwikkeling was in de motorwereld, halverwege jaren 60 kwam de black bomber, en eind jaren 60 de CB750.
Dit model is ondergesneeuwd in alles, en dat maakt het juist leuk, veel mensen kennen het (nog) niet.

Naar mijn idee toch wel 1 van de belangrijkste motoren ooit, zijn tijd ver vooruit.

Ik vind het een van de mooiste Honda's, geen twijfel over mogelijk. Maar ik heb er wel eens tegen gereden met een 500 cc Norton en motorisch qua vermogen deden ze weinig voor elkaar onder. Maar op de stuureigenschappen won de Norton met gemak.

Ik denk dat een Norton 500 SS sneller was. Maar respect voor de Honda, want het was een hele prestatie om een 200 cc zwaardere motor bij te kunnen houden op snelheid.
 
haha, *flame on*

En deze dan ?

Dit reed met 305cc de Engelse 500cc's zoek op het gemiddelde circuit van toen.

[afbeelding]

Laverda heeft het in eer gekopieerd, maar op meetings krijg je altijd te horen dat dit wel op een Laverda lijkt :')
Altijd leuk om dan uit te leggen dat het andersom is, en dan vooral die gezichten vol ongeloof.. |(

Deed 100pk per liter, en zelfs Ferrari sprak zijn lof uit voor dit stukje motor techniek.
Met een toerenteller die tot 12k rpm ging, waar in die tijd 6500~7000 de max. was om de boel heel te houden.

1e blok komt uit 1956, maar had toen nog veel problemen, in 1961 waren de problemen verholpen en kwam de CB op de markt.
Naar mijn persoonlijke idee de 1e vuist in het gezicht van de westerse motor wereld, rechtstreeks uit de handen van de ontwerpers van de bekende Honda 6 cilinder 250cc.

Het grappig is is dat veel mensen deze motor niet kennen, omdat er in die tijd (begin jaren 60) onwijs veel ontwikkeling was in de motorwereld, halverwege jaren 60 kwam de black bomber, en eind jaren 60 de CB750.
Dit model is ondergesneeuwd in alles, en dat maakt het juist leuk, veel mensen kennen het (nog) niet.

Naar mijn idee toch wel 1 van de belangrijkste motoren ooit, zijn tijd ver vooruit.

Wat een gedrocht. :P
 
Ik vind het een van de mooiste Honda's, geen twijfel over mogelijk. Maar ik heb er wel eens tegen gereden met een 500 cc Norton en motorisch qua vermogen deden ze weinig voor elkaar onder. Maar op de stuureigenschappen won de Norton met gemak.

Ik denk dat een Norton 500 SS sneller was. Maar respect voor de Honda, want het was een hele prestatie om een 200 cc zwaardere motor bij te kunnen houden op snelheid.

Voor zover ik weet waren de grotere cilinders vooral op de snellere circuits in het voordeel omdat de top wat hoger lag.
Juist de Hondas deden het beter op de bochten circuits, misschien was je rivaal op de honda onervaren ? :+

Maarja, je geeft het zelf al aan, met 200cc (40% minder cc's dus!) minder bijna dezelfde prestaties neerzetten is ongekend. Motorisch was het fantastisch uitgedacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan