Wanneer is rechts inhalen toegestaan?

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Een bekende situatie op de snelweg.
Heel in de verte rijdt een vrachtwagen rechts met 85 km/u.
Ik rij 120 km/u.
Een hele sliert auto's haalt mij links in met 140km/u.
Omdat er vlak achter de vrachtwagen nog andere auto's die rechts rijden er tussen duwen om de vrachtauto in te halen, gaat de hele sliert linksrijders op de rem staan.
De linkse sliert gaat 80km/u rijden.
Ikzelf houd mijn snelheid aan van 120.
Kan ik nu bekeurt worden voor rechts inhalen???
 
Ze kunnen je theoretisch bekeuren bij rechts inhalen, in de praktijk doen ze dit niet. Bij aanvechten bekeuring maak je vaak nog een kans als je actie duidelijk met het oog op eigen veiligheid is.
Rechts inhalen bij een file is overigens wel toegestaan, evenals tussen de rijstroken door rijden bij een file. File is weer vrij breed te interpreteren dus daarmee maak je ook een kans er onderuit te komen. Als alle auto's 80 rijden maar door de drukte bumper aan bumper rijden is de ruimte/veiligheid opzoeken ook te verantwoorden als kwetsbare weggebruiker.
 
Laatst bewerkt:
Met 120 spreek ik niet meer van een file. Rechts inhalen mag alleen bij de vierkante blokken van een in- of uitvoegstrook.
 
Pas een acceptgiro gehad voor dit feit om t overheidstekort terug te dringen.

Ik kreeg m omdat ik een rij langzaamrijdend verkeer op de linkerbaan voorbij rolde zoals ts stelt,en verderop in een royale open plek met aangepaste snelheid weer naar links ging.
Dus van rijbaan veranderde.
Als ik rechts was blijven rijden en de "file" had mij later ingehaald was er niets aan de hand geweest..

Overigens was deze bekeuring vastgesteld door een KGB ér in burger en burgerauto.
Deze actie werd ik nog t meest ziek van....
 
Een bekende situatie op de snelweg.
Heel in de verte rijdt een vrachtwagen rechts met 85 km/u.
Ik rij 120 km/u.
Een hele sliert auto's haalt mij links in met 140km/u.
Omdat er vlak achter de vrachtwagen nog andere auto's die rechts rijden er tussen duwen om de vrachtauto in te halen, gaat de hele sliert linksrijders op de rem staan.
De linkse sliert gaat 80km/u rijden.
Ikzelf houd mijn snelheid aan van 120.
Kan ik nu bekeurt worden voor rechts inhalen???
Lijkt me een gevalletje van theorie wel maar in de praktijk neuh...... Hangt ook een beetje vanaf hoe jij verder gedraagt mocht je willen invoegen om alsnog de vrachtwagen in te halen. Beetje beetje nemen en geven en niet er tussen ramt....

Heb geen enkele moeite om auto's er tussen te laten die vooraan willen rijden om darana tussen voegen... Veelal is het toch dan druk dus wat maakt die paar auto's uit..... :+
 
Rechts inhalen mag alleen op of bij:
Voorsorteervakken
In en uitvoegstroken
Rotondes (met dubbele rijstrook :) )
Files

Theoretisch kunnen ze je voor jou situatie bekeuren, maar als ze het je zien doen in deze situatie, dan zien ze de situatie zelf ook wel en verwacht ik niet dat ze je er een prent voor geven.
 
Een agent zal beoordelen of jij 'inhaalde' of 'sneller reed dan de linkerbaan'. Als de linkerbaan vol staat en rechts kan rijden, dan ga je niet stilstaan op de snelweg. :+
 
In geval van files mag je links en rechts inhalen.
Er is geen definitie van file in de wegenverkeerswet(-geving).
File is ook wel een rij.
Zo zou je ook bij 120km/u rechts mogen inhalen. :] *O*

(Ik heb het NIET over gevaarlijk art.5 gedrag!)
 
Wegenverkeerswet e.a. definieren diverse zaken, echter geen file.
Het groot woordenboek der Nederlandsche Taal meldt dat file een rij is (Van Dale)
De rest is een simpel ABC-tje. ;)
Ah, ok. ik kan je deels gelijk geven. RVV geeft idd geen definitie vrij van wat een fille precies inhoudt. Daarentegen kun je het woordenboek niet gebruiken voor de juridische invulling. het is dus geen ABC'tje. Sterker nog. Er bestaat jurisprudentie, kwam ik vanmiddag achter, waaruit blijkt dat iedere situatie op zich staat.

dus als jij voor stelt in te gaan halen zoals jij zojuist deed is dit prima, maar mogelijk een dure tip voor de goedgelovige lezer. Dan komen er binnenkort weer huiltopics over dat de politie de wet niet kent en echte boeven moet vangen :P .
 
Laatst bewerkt:
(..)
Er bestaat jurisprudentie, kwam ik vanmiddag achter, waaruit blijkt dat iedere situatie op zich staat.

dus als jij voor stelt in te gaan halen zoals jij zojuist deed is dit prima, maar mogelijk een dure tip voor de goedgelovige lezer. Dan komen er binnenkort weer huiltopics over dat de politie de wet niet kent en echte boeven moet vangen :P .
Kapstokartikelen, daar kan je zelfs laagovervliegende, dronken gieters mee vangen.
Maar als je een file inhaalt zonder gevaarzettend gedrag, of netjes voorsorteert met dito rijgedrag is er i.h.a. weinig aan het handje.
Huilie-huilies bestaan zelfs onder medeweggebruikers.
 
Kapstokartikelen, daar kan je zelfs laagovervliegende, dronken gieters mee vangen.
Maar als je een file inhaalt zonder gevaarzettend gedrag, of netjes voorsorteert met dito rijgedrag is er i.h.a. weinig aan het handje.
Huilie-huilies bestaan zelfs onder medeweggebruikers.
Ik had het niet over kapstokartikelen, maar over inhalen terwijl de rest 120 kmpu rijdt.
je eigen voorbeeld dus zeg maar.
 
Zolang jij rechts blijft rijden, passeer je ze alleen. En haal je ze dus niet in. Want jij reed al op de rechterbaan. Maar als ze je willen naaien doen ze dat tochw el
 
Een bekende situatie op de snelweg.
Heel in de verte rijdt een vrachtwagen rechts met 85 km/u.
Ik rij 120 km/u.
Een hele sliert auto's haalt mij links in met 140km/u.
Omdat er vlak achter de vrachtwagen nog andere auto's die rechts rijden er tussen duwen om de vrachtauto in te halen, gaat de hele sliert linksrijders op de rem staan.
De linkse sliert gaat 80km/u rijden.
Ikzelf houd mijn snelheid aan van 120.
Kan ik nu bekeurt worden voor rechts inhalen???


Je kunt bekeurd worden.

De vraag is natuurlijk of het een daadwerkelijke overtreding is.

Een aantal voertuigen, dat minder dan de toegestane snelheid rijdt, is een file (uitspraak rechter).

Dus als er een rijtje van pakembeet vier auto's links rijdt, met 90, terwijl 120 is toegestaan, mag je dat rijtje rechts inhalen zijnde file (niet in de zin van gedragscode motorrijders icm file).

Dito geldt voor het rijtje auto's voor een verkeerslicht. En eigenlijk voor alle situaties die file-achtig zijn.


een ongeval op de linkerbaan mag je ook rechts inhalen.

Iemand die voor linksaf voorgesorteerd staat MOET je rechts inhalen.

Bij blokmarkeringen mag je ook rechts inhalen.

En in Engeland ;)

Dat was t wel zo een beetje, misschien ben ik nog wat vergeten.
 
Je kunt bekeurd worden.

De vraag is natuurlijk of het een daadwerkelijke overtreding is.

Een aantal voertuigen, dat minder dan de toegestane snelheid rijdt, is een file (uitspraak rechter).

Dus als er een rijtje van pakembeet vier auto's links rijdt, met 90, terwijl 120 is toegestaan, mag je dat rijtje rechts inhalen zijnde file (niet in de zin van gedragscode motorrijders icm file).

Dito geldt voor het rijtje auto's voor een verkeerslicht. En eigenlijk voor alle situaties die file-achtig zijn.


een ongeval op de linkerbaan mag je ook rechts inhalen.

Iemand die voor linksaf voorgesorteerd staat MOET je rechts inhalen.

Bij blokmarkeringen mag je ook rechts inhalen.

En in Engeland ;)

Dat was t wel zo een beetje, misschien ben ik nog wat vergeten.
Aan alle kanten en overal inhalen zolang ze maar iets onder max snelheid rijden *O*
 
Zolang jij rechts blijft rijden, passeer je ze alleen. En haal je ze dus niet in. Want jij reed al op de rechterbaan. Maar als ze je willen naaien doen ze dat tochw el
Hmmm hmmm, echt waar meneer de rechter. ik heb het zelf gelezen op motor forum :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan