Wanneer is rechts inhalen toegestaan?


Ik zou zelf verwachten dat "passeren" betekent dat je iemand voorbij gaat zonder vervolgens in te voegen voor degene die je hebt ingehaald. Bij inhalen doe je dat wel. Wisselen van rijstrook is denk ik het verschil tussen deze twee definities.

Als dat zo is (geen idee of het klopt) mag je wel rechts passeren in de situatie die TS beschrijft, maar mag je niet van de linkerbaan, naar rechts gaan, vervolgens voorbij rijden en weer naar links gaan.

Maar......ik ben geen agent en kan me ook vergissen :+
 
File is het pas als het verkeer langzamer gaat dan 40km/uur...

Dit staat nergens.
Enige is dat in de gedragscode filerijden staat dat je alleen tussen de file door mag als die niet harder rijdt dan 40km/u.

Zijn ze hier vergeten te vermelden, alleen een verschil 10km/u of de code aangepast zijn :+
Motorplatform
 
Laatst bewerkt:
Interessant onderwerp: file File (verkeer) - Wikipedia
Lijkt mij dat je je snelheid toch zult moeten aanpassen, want die vrachtwagen gaat niet ineens sneller rijden. Wanneer en hoe je dat doet en of je wel of niet verantwoord in een gaatje schiet op de linkerrijbaan bepaalt, denk ik, of je een boete krijgt of niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als er een beetje lange in/uitvoegstrook langs de snelweg ligt pak ik die meestal als er een moraalridder voor me 121 rijdt. Technisch doe ik dan niks fout.

Maar ach, wie hou ik voor de gek. Ook als er geen in/uitvoegstrook is ram ik hem er rechts langs. Pleur lekker op naar rechts als het vrij is, of haal vlot in. Die bekeuring heb ik overigens nog niet gehad, maar mocht ik m krijgen, dan zal ik voor die 240€ (?) wel even mn relaas doen tegen de dienstdoende agent, al zal het niet veel helpen...
 
Verkeer dat richting aangeeft naar links mag je rechts inhalen.
Zo'n file die links 90 km/h rijdt mag je ook rechts inhalen, al is 120 km/h een te groot verschil.
Er zal maar iemand uitschieten.....
 

Helaas zullen ze dat wel niet te vaak doen aangezien rechts inhalen gevaarlijker wordt gevonden. Wat wel jammer is aangezien je namelijk beter de oorzaak (onnodig links rijden) aan kunt pakken in mijn ogen.

Sowieso blijft het vreemd dat schijnbaar iedereen vergeet dat wij hier in Nederland zo veel mogelijk op de rechter baan rijden zodra de snelweg meer dan twee banen heeft. Hoe vaak je wel niet van die gasten ziet die gewoon een heel stuk snelweg op de middelste baan blijven rijden onder de vmax.

Of nog mooier. Types die niet van baan durven te wisselen. Die blijven in het midden plakken en rijden als het kan 140 tot er een auto voor ze gaat rijden, dan houden ze die snelheid aan en gaan dan weer 140 rijden zodra er ruimte is.
 

Nee, is geen BS.
Als je lang genoeg wacht en vlot en veilig er voorbij schiet wordt je er wel op aangesproken en bij een normale verklaring ( dus niet gaan wijzen en janken ) kun je er met een waarschuwing vanaf komen.

Het hoeft niet, maar kan wel. ;)
 
Ik zou zelf verwachten dat "passeren" betekent dat je iemand voorbij gaat zonder vervolgens in te voegen voor degene die je hebt ingehaald. Bij inhalen doe je dat wel. Wisselen van rijstrook is denk ik het verschil tussen deze twee definities.


Dat zou je misschien verwachten indien "passeren" daadwerkelijk een definitie uit het RVV zou zijn, maar dat is gewoon niet zo. In het RVV wordt nergens gesproken over passeren, alleen over inhalen. Ook als je iemand links of rechts voorbij rijdt zonder van rijstrook te wisselen is er sprake van inhalen, ook al zitten er 5 rijstroken tussen.

Als dat zo is (geen idee of het klopt) mag je wel rechts passeren in de situatie die TS beschrijft, maar mag je niet van de linkerbaan, naar rechts gaan, vervolgens voorbij rijden en weer naar links gaan.

Is dus niet zo. Kijk bijvoorbeeld naar artikel 11.4 RVV:

Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.


Hiermee is geregeld dat je rechts van een blokmarkering de voertuigen links van de blokmarkering voorbij mag rijden (of beter gezegd: inhalen). Wat juist niet mag is eerst rechts van de blokmarkering gaan rijden om een voertuig in te halen en vervolgens weer links van de markering voor het andere voertuig invoegen.

Maar......ik ben geen agent en kan me ook vergissen :+

Dat blijkt :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan