wanneer ketting spannen

Pepi

MF'er
17 okt 2005
74
0
Apeldoorn
Heb sinds begin mei m'n rijbewijs. Rijd op een yamaha diversion 600. Ketting lag er naar mijn mening wat slapjes op en heb hem even laten spannen. Vraag ik aan de monteur hoevaak dat ongeveer moet. Zegt ie dat het rond de 500 km even moet gebeuren. Nou dan kan ik wel aan de gang blijven. Vraag ik het hier maar even bij jullie. Hoeveel km kun je rijden voor de ketting moet worden gespannen. (Smeren die ik overigens om de 500 voor ik de motor na een rit wegzet) 8-)
 
bij wassen van de motor, even de ketting betasten.
Als hij 2 cm omhoog en 2 cm omlaag kan is het nog prima...wordt het meer, spannen die ketting!
 
Je merkt het eigenlijk vanzelf wel wanneer je hem moet spannen, vooral met optrekken begint tie te klapperen en schakelen gaat minder fijn.

Btw ik rijd ook diversion 600
:W
 
is ook een beetje afhankelijk van je rijstijl en de kwaliteit van de ketting, op de zx7r hebben we een heel jaar nog niet hoeven spannen, op de zx9r elke 400 km, rijstijl hetzelfde
 
De spanning die je ketting moet hebben is per motor verschillend en kun je vinden in je instructieboekje!
 
Laatst bewerkt:
Heb sinds begin mei m'n rijbewijs. Rijd op een yamaha diversion 600. Ketting lag er naar mijn mening wat slapjes op en heb hem even laten spannen. Vraag ik aan de monteur hoevaak dat ongeveer moet. Zegt ie dat het rond de 500 km even moet gebeuren. Nou dan kan ik wel aan de gang blijven.

Om de 500 km je ketting spannen? Dan moet de set (tandwielen en ketting) nagenoeg op zijn. Regelmatig controleren is handig, als je dát iedere 500 km doet, dáár kan ik me iets bij voorstellen. Maar iedere 500 km spannen is gene goed teken.
 
Wat dragen jullie onder je motorbroek?
Heb altijd gewoon me spijkerbroek maar die naden van de kontzakken (vermoed) ik beginnen naar zoon 50 km toch echt pijnlijk door te drukken.

Ben ik de enigste? O-)
 
2cm? Bij sommige motoren misschien, voor andere typen motoren is dat veelste strak en heb je een speling tussen de 3 en 5 cm. Vergeet ook niet dat je de spanning moet meten als je erop zit (of als iemand anders op je motor zit).

Ik heb het nog nooit hoeven doen, maargoed bij het wisselen van bandjes staat ie ook weer goed op spanning (althans, als een monteur zn vak verstaat)
 
2cm? Bij sommige motoren misschien, voor andere typen motoren is dat veelste strak en heb je een speling tussen de 3 en 5 cm. Vergeet ook niet dat je de spanning moet meten als je erop zit (of als iemand anders op je motor zit).

Ik heb het nog nooit hoeven doen, maargoed bij het wisselen van bandjes staat ie ook weer goed op spanning (althans, als een monteur zn vak verstaat)

Of je de spanning moet meten als je erop zit is ook afhankelijk van de motor, meestal niet namelijk!
 
Mijn ketting word enkel met beurtjes gespannen of als er nieuwe bandjes geplaatst worden.
Smeren doe ik sporadisch en hij zit er intussen al 28000 km op.

Dus je hoeft het echt niet al te nauw te nemen met wat sommigen zeggen.
 
Als ie slaap staat zoals meerdere MF-ers zeggen, bij de een staat ie eerder slap dan bij de ander.
Veel op volvermogen wegtrekken bij de stoplichten en flink gassen brengt veel meer krachten over op de ketting dan wanneer je meestal rustig rondtoert en beschaafd optrekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan