Wanneer kind mee op de motor?

wes1985

Die hard MF'er
5 okt 2016
314
47
Ik sta voor de vraag wanneer neem je je kind mee achterop een klein rondje, mijn dochter is 8 en 140 cm en is net zo gek als haar vader van motoren.
Als ik zelf ga toeren dan mag ze altijd een stukje mee door de straat, dat kan nog voorop maar nu wil ze ook een keer een stukje achterop.
Kleding helm is allemaal te regelen om ze goed te beschermen, ik had wel eens gezien aan je zelf vast knopen maar dat vind ik persoonlijk gevaarlijker dan los.
Maar wat zijn jullie ervaringen wat dit betrefd?
 
Hier (linker kind ) was ik een jaar oud ofzo, en dat 64 jaar geleden, het kan wel en ik leef nog steeds....

D8FF8815-8960-4A32-8235-A63756EF3DC4.jpeg
 
Heb een tuigje om de zoon van 6 vast te zetten aan mij maar gebruik het niet. Toch te gevaarlijk naar mijn idee. In plaats daarvan heb ik een gordel aan met 2 grepen waaraan hij zich vasthoud. Ik trek rustig op en houd veel contact met hem . Ik ben er op bedacht dat hij niet achterover eraf valt met optrekken, achteropkomend verkeer houd hier uiteraard geen rekening mee. Als hij moe is gaan we niet op de motor weg.
 
Mijn zoon ging ook vanaf redelijk klein regelmatig mee.

Geheel vrijblijvend, heb nog een pak maat 140 liggen,te klein voor zoon lief
Zo'n riem met grepen is wel handig, kunnen ze zich makkelijker aan vasthouden
 
Met Basman180 eens.
Ik heb alle twee mijn dochters meegenomen vanaf het moment dat ze zelf met de voetjes goed op de stepjes konden. Ik had geen speciale gordel maar de jas die ik toen droeg had een riem waar ze zich heel goed aan vast konden houden. Ook heb ik in het begin altijd een topkoffer er achter gehad, puur voor de zekerheid. Beginnen met echt korte stukjes, even een ijsje halen ergens, beetje slingeren over een dijkje, stoppen om bloemetjes te plukken, nog een keer om lammetjes te aaien en heel langzaam de afstand, snelheid en de tijd opvoeren.
Nu kan ik echt hele dagen onderweg zijn en ze vinden het zalig.

1586552976948.png
 
Mijn dochter ging mee vanaf een jaar of 6 a 7, voeten moesten van mij goed op de steppies kunnen, de al genoemde riem met handgrepen om en in volledige motoroutfit (waar ze elk jaar uitgroeide..) veder idd voorzichtig aan en als het wat harder ging even een klopje op haar knie zodat ze wist wat er ging komen.
Vanaf een jaar of 9 wilde ze niet meer mee en was alleen nog maar geintereseerd in 1PK (paarden..), nu 16 en onlangs haar scooter verkocht omdat ze genoeg had bijgespaard voor een schakelbrommer (Aprilia RS50) en heeft het ineens continue over motoren :? :? :)
 
die 6, 7 jaar zie je vaker voorbij komen... Zo ook mijn zoon...
 
Dochterlief van 2 gaat mee voorop,
Lekker stapvoets over het dorpsplein.
Vinden we allebij helemaal geweldig.

Wanneer de snelheid omhoog gaat gaan ook de zorgen voor het goed vast kunnen houden omhoog dus even kijken hoe dat zich gast ontwikkelen.

Riem met handvaten lijkt mij geen slecht idee, en dan rustig opbouwen, eerst korte ritjes voor een ijsje of iets dergelijks zodat ze zelf ook vertrouwd raken.

En idd alleen als ze goed uitgerust zijn en er zelf goede zin in hebben.
 
Ik dacht al dat dit onderwerp mij bekent voor kwam, ik dacht alleen dat het recenter was.


db
 
Geen idee voor Nederland, maar in België is het vervoeren van een kind op een motorfiets met meer dan 125cc onder de 8 jaar verboden.

Dat lijkt eerlijk gezegd voor mij ook een leeftijd vanaf wanneer het eventueel kan.
 
Aangezien er in Nederland geen echte regels voor zijn, denk ik dat je je gezond verstand (indien aanwezig) moet gebruiken. Mijn oudste stiefdochter gaat voor geen goud mee, de jongste hebben we tot haar 12e af kunnen remmen en daar verneem je ook niets van achterop. Dat afremmen tot haar 12e hebben we gedaan zodat we niet elke 2 maanden nieuwe kleding moesten kopen. Desalniettemin groeit ze nu nog als kool.
 
Denk dat iedereen zelf kan aanvoelen wanneer zijn eigen kind er klaar voor is. Mijn zoon is 9 jaar en gek op alles met motorblok. Wil hem binnenkort zeker eens een stukje mee nemen. Maar eerst wil ik dat hij goede beschermende kleding heeft. Denk wel dat ik eerst eens een kleding setje op mp probeer te scoren omdat hij toch snel eruit zal groeien. En uiteraard met zo een kleintje achterop langzaam alles op bouwen en dubbel zo voorzichtig rijden.
 
Mijn oudste dochter gaat vanaf dr 10e mee achterop voor rustige rondjes van max 50km. Heb een volledig motorpak voor dr gekocht, en een goedkoop chinees communicatiesetje. Daarnaast riem om mijn middel voor houvast. Wil dit jaar zo'n duo harnas met handvatten kopen. Geeft me een veel geruster gevoel.
Mijn dochter van 8 staat ook te popelen om mee te gaan, maar ik moet ze teleurstellen omdat ik vind dat ze er nog niet goed op zit. Leunt te ver achterover, en kan simpelweg nog niet anticiperen op het remmen en optrekken. Verschilt dus heel erg per kind. Als ze sterk genoeg is weet ik zeker dat het ruzie word wie mee achterop mag en het stoere pak aan mag doen _O-
 
Met Basman180 eens.
Ik heb alle twee mijn dochters meegenomen vanaf het moment dat ze zelf met de voetjes goed op de stepjes konden. Ik had geen speciale gordel maar de jas die ik toen droeg had een riem waar ze zich heel goed aan vast konden houden. Ook heb ik in het begin altijd een topkoffer er achter gehad, puur voor de zekerheid. Beginnen met echt korte stukjes, even een ijsje halen ergens, beetje slingeren over een dijkje, stoppen om bloemetjes te plukken, nog een keer om lammetjes te aaien en heel langzaam de afstand, snelheid en de tijd opvoeren.
Nu kan ik echt hele dagen onderweg zijn en ze vinden het zalig.

Bekijk bijlage 1484803
Jij had toch een helm van mijn dochter overgenomen?
 
Sinds de kinderen 8 en 9 zijn gaan ze achterop bij mij. Via marktplaats een setje kleding aangeschaft welke elk jaar wordt doorgeschoven.

Ik had ook gekeken naar zo'n riem met grepen, maar dat lijkt me toch niet ideaal. Mocht je ooit eens onderuit glijden dan heb je volgens mij al je ribben gebroken. Inplaats daarvan heb ik gewoon een leren riem losjes om m'n middel waar ze zich aan vast kunnen houden. Werkt ook perfect.

Over de snelweg ga ik niet met ze. Gewoon wat leuke binnendoor routes en niet te lang aangezien de 1 de neiging heeft om in slaap te vallen achterop.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan