Wanneer kleppen stellen gsxr1000 2001

Ninjaman

MF veteraan
27 aug 2003
1.154
2
(Groningen)
Hallo,

Even een vraag, kan iemand mij vertellen om de hoeveel kmters de kleppen van een gsxr 1000 uit 2001 moeten worden gecontroleerd/gesteld?
 
Volgens mijn boekje is het om de 24000 km inspecteren ,dat wil dus nog niet zeggen dat ze gesteld moeten worden ,alleen inspecteren.


Dat wordt doorgaans ook bedoeld met "kleppen stellen".

Misschien een beetje taalkundig geneuzel, bij bij enkel inspecteren gaat het deksel er af, wordt de marge gemeten, en gaat het deksel er weer op. Een ev afwijking is dan niet gefixt.

Bij kleppen stellen doe je hetzelfde, maar dan wordt de klepspeling ook weer aangepast naar gewenste waarden, wanneer deze afwijkt.

Kost iets meer tijd, in geval van afwijkingen, maar ik vind het raar om alleen maar inspectie te laten doen, ipv ook aanpassen.

Overigens had ik laatst een fazer, ook kleppenstellen gevraagd; alles stond nog prima binnen de marge. Dat scheelde weer een beetje kosten voor de klant.
 
Als het een GSXR 1000 is waar alleen 'normaal' mee op straat is gereden (dat best pittig maar ik bedoel dus niet als stunt- of circuitmotor) dan hoef je er bij 24,000 in de praktijk niet naar te kijken. Dan ben je bij 40,000 of 48,000km prima op tijd...
Een dealer zal er bij 24k hooguit even naar kijken, om het vervolgens ongewijzigd weer dicht te maken. Kost geld maar levert niks op...
 
Laatst bewerkt:
Als het een GSXR 1000 is waar alleen 'normaal' mee op straat is gereden (dat best pittig maar ik bedoel dus niet als stunt- of circuitmotor) dan hoef je er bij 24,000 in de praktijk niet naar te kijken. Dan ben je bij 40,000 of 48,000km prima op tijd...
Een dealer zal er bij 24k hooguit even naar kijken, om het vervolgens ongewijzigd weer dicht te maken. Kost geld maar levert niks op...

Of je ben bij 40000km te laat,altijd het door de fabrikant opgegeven
onderhoud schema aanhouden,ook al was het misschien bij die van
jou niet nodig,niet alle motoren zijn gelijk,zoals ook de omstandigheden waaronder
de motor gebruikt word nooit gelijk zijn,een verbrande klep kost veel meer dan
het nakijken door een dealer.
 
Of je ben bij 40000km te laat,altijd het door de fabrikant opgegeven
onderhoud schema aanhouden,ook al was het misschien bij die van
jou niet nodig,niet alle motoren zijn gelijk,zoals ook de omstandigheden waaronder
de motor gebruikt word nooit gelijk zijn,een verbrande klep kost veel meer dan
het nakijken door een dealer.

als je 0% risico wil nemen moet je dat zeker doen!
Tenzij je de dealer niet vertrouwd :P

Of je trekt zelf het kleppendeskel er ff af en met het zelf na.. kost niks.. en je weet het wel zeker ;)
Enige speciale wat je nodig hebt is de maten voelerband.
 
Ik had mijn gsxr1000 gekocht met 28.500 op de teller, de dealer zei tegen mij dat ik er maar van uit moest gaan dat de kleppen bij 24.000 gecontroleerd zijn :? .

Misschien moet ik maar eens een keer mensen gaan vertrouwen _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan