wanneer mag je zwaar rijden?

lil_ka_wauw

Rookie
15 jul 2006
10
0
Eibergen
had een vraagje over het rijbewijs.
Ik ben nu 20 en ben bezig met mn rijbewijs *o*, omdat ik nog geen 21 ben mocht ik alleen voor lichte categorie lessen. Maar 2 weken nadat ik mn examen heb gedaan wordt ik 21..
Moet je dan alsnog 2 jaar wachten totdat je rijbewijs wordt omgezet naar zwaar, of mag ik na mn verjaardag om laten zetten naar zwaar rijbewijs? :?
 
2 jaar wachten. Dus als ik jou was wachte ik even tot ik 21 was om vervolgens zwaar te lessen en af te rijden.
 
:^

Zeker even 2 weken wachten. De keuze in 25kw motoren is nog niet zo heeeeel groot en nogal omslachtig. Als je direct zwaar mag, kun je ook een rustige motor uitzoeken maar dan word je niet zoveel beperkt in je keuze.

Wachten met je examen dus! Desnoods kost het maar geld, een motor officieel 25kw op kenteken zetten kost je ook rond de 200 / 300euro.

Je mag overigens op een lichte motor lessen als je examen maar op een zware gedaan wordt. Andersom is het iig wel zo, ik mocht ook op een zware motor lessen.
 
had een vraagje over het rijbewijs.
Ik ben nu 20 en ben bezig met mn rijbewijs *o*, omdat ik nog geen 21 ben mocht ik alleen voor lichte categorie lessen. Maar 2 weken nadat ik mn examen heb gedaan wordt ik 21..
Moet je dan alsnog 2 jaar wachten totdat je rijbewijs wordt omgezet naar zwaar, of mag ik na mn verjaardag om laten zetten naar zwaar rijbewijs? :?


wacht met lessen en examen tot na je verjaardag, en luister niet naar de 25kw rijders hier die zeggen dat je met 25kw al je handen vol hebt blablablabla
ze zeggen dat gewoon omdat ze jaloers zijn dat ze nog niet zwaar mogen
meer kw is gewoon leuker.
 
zwaar lessen mag al, examen doen niet.

als je 21 bent mag je wel nog een keer examen doen, dan op zwaar. dan mag je wel zwaar rijden. twee weken voor je 21e verjaardag afrijden is euhhh.... hoe zeg ik dat subtiel?
 
ja en dat is juist het probleem, heb namelijk al mn bijzonder verrichtingen op een lichte motor afgereden, en dat staat al zwart op wit, dus dan kan ik mn avd niet meer op zwaar doen :(
 
, en luister niet naar de 25kw rijders hier die zeggen dat je met 25kw al je handen vol hebt blablablabla
ze zeggen dat gewoon omdat ze jaloers zijn dat ze nog niet zwaar mogen
wat is dat nou voor een onzin, volgens mij hebben de meeste 25kw rijders (ik ook nog) er flink de balen in dat we niet meer dan 25kw hebben. IIG zo een uitspraak van je hebt je handen al vol met 25 kw heb ik de 25kwers nog niet horen maken om iemand van een zware motor af te houden.

Ik zou wel zeggen pak niet iets al te zwaars aan het begin, maar zeker 2 weken wachten met opgaan omdat het aanbod dan veel ruimer is.
 
Dat is zegmaar niet zo heel slim dan. Vind het trouwens ook klets met speciale verrichtingen aangezien het gewoon precies dezelfde motoren zijn bij de meeste rijscholen, de één begrenst, de ander niet. Ik heb zelf ook 25kw en heb meerdere lessen op een volvermogen ER5 gereden, wat het verschil was? Iig niets dat van belang zou kunnen zijn bij je speciale verrichtingen. Als ik jou was zou ik gewoon je AVB opnieuw doen, 2 jaar is best lang, maar erger: je motorkeuze word ernstig beperkt en als je een motor moet laten begrenzen (op kenteken) is dat meestal ook lekker aan de prijs.

Edit: gezien je avatar zou ik je toch maar aanraden om eerst 25kw te halen. Schuifbuikers zijn veeeeeeelste snel voor beginners... ;) ;)
 
Dat is zegmaar niet zo heel slim dan. Vind het trouwens ook klets met speciale verrichtingen aangezien het gewoon precies dezelfde motoren zijn bij de meeste rijscholen, de één begrenst, de ander niet. Ik heb zelf ook 25kw en heb meerdere lessen op een volvermogen ER5 gereden, wat het verschil was? Iig niets dat van belang zou kunnen zijn bij je speciale verrichtingen.

leuk is dat vandaag de dag veel 25kW lesmotoren gewoon geknepen zijn
dus net zo 'zwaar' om rond te gooien

Maar vergis je niet tussen wat een "lesfiets" is en het "echte" spul uit de winkel
Ik leste op een Diversion 600 (+/- 65pk) en dat was een traag hok vergeleken bij
m'n GSX-R 750 en daar is het licht rbw op gebaseerd
 
Twee weken wachten met je examen is toch geen probleem?

Dus, nog even verder lessen, (ook op de zwaardere motor...)
en dan lekker na je verjaardag examen doen.

Dat is de goedkoopste oplossing.

Je kunt ook gewoon examen gaan doen, het niet halen,
en dan herexamen meteen op zwaar doen.

Of je kunt examen doen, het wel halen, en dan na een maand
ofzo opnieuw examen doen voor zwaar.
Dan hoef je namelijk geen 2 jaar te wachten.
 
ja en dat is juist het probleem, heb namelijk al mn bijzonder verrichtingen op een lichte motor afgereden, en dat staat al zwart op wit, dus dan kan ik mn avd niet meer op zwaar doen :(


Ohw. Da's inderdaad wel lastig ja...

Dan eerst nog een keer BV doen, na je verjaardag? En daarna het eindexamen?

Beetje lullig, maar dat is dan de goedkoopste oplossing, lijkt me.
 
wat is dat nou voor een onzin, volgens mij hebben de meeste 25kw rijders (ik ook nog) er flink de balen in dat we niet meer dan 25kw hebben. IIG zo een uitspraak van je hebt je handen al vol met 25 kw heb ik de 25kwers nog niet horen maken om iemand van een zware motor af te houden.

Ik zou wel zeggen pak niet iets al te zwaars aan het begin, maar zeker 2 weken wachten met opgaan omdat het aanbod dan veel ruimer is.


dat de ts maar eens de zelfde vraag stelt in 25 kw forum, daar zouden ze allemaal zeggen

'ja doe dat snel, rijden is zo leuk,zonde om 2 weken te wachten , blablabla'

ik zou nooit van mijn leven 25 kw willen rijden
 
Mij zal het nog niet veel uitmaken. Als je maar je motorrijbewijs haalt. ;) Tja en ben een vrouw dus da zware hoeft van mij nog niet perse. :9 Maar weet nog niet hoe lang ik over ga doen voordat ik examen heb misschien zit ik dan ook met hetzelfde. Ik zal dan ook wachten, want inderdaad meer keus met zware motoren. :]
Tis wel te groot verschil 2 weken of 2 jaar. ;)
 
had een vraagje over het rijbewijs.
Ik ben nu 20 en ben bezig met mn rijbewijs *o*, omdat ik nog geen 21 ben mocht ik alleen voor lichte categorie lessen. Maar 2 weken nadat ik mn examen heb gedaan wordt ik 21..
Moet je dan alsnog 2 jaar wachten totdat je rijbewijs wordt omgezet naar zwaar, of mag ik na mn verjaardag om laten zetten naar zwaar rijbewijs? :?

Ik sluit me aan bij de rest: wachten (of opnieuw examen doen) en zorgen dat je meteen zwaar mag. Dat is niet eens omdat je met 25kW niet lekker zou kunnen rijden, maar vooral omdat je dan tenminste voldoende reserve hebt om rare fouten van andere weggebruikers op te kunnen vangen.
Ik ben (lang geleden) begonnen op een 125 cc (met oefenvergunning nog, echt lang geleden dus :+ . Na mijn examen hielp mijn pa me financieel om een zwaardere machine (55pk) te kunnen kopen. Zijn argument: 'dan heb je tenminste reservecapaciteit om even met een klein dotje gas te kunnen ontwijken'. Datzelfde hoorde ik trouwens onlangs ook van een rij-instructeur. Die vond die 25-grens ook eerder een veiligheidsrisico dan een veiligheidsmaatregel.

Je hoeft inderdaad echt niet meteen op een V-max of Hayabusa te stappen, maar zorgen dat je een goede middenklasser mag rijden is wel zo handig/verstandig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan