Wanneer moet een "gecupte" band vervangen worden?

ka-duc

Die hard MF'er
23 jul 2008
783
37
Amstelveen
Iedereen kent de slijtage indicatie blokjes in het profiel in de motorbanden.

De achterbanden van mijn duc 1098 cuppen. De dealer adviseerde bij de vorige beurt de banden om die reden te vervangen.

Ook bij de huidige banden is alweer een behoorlijk hoogteverschil ontstaan tussen voor- en achterkant van het rubber tussen twee profielgroeven.

Afgelopen weekend schoof de achterkant behoorlijk weg bij accelereren onder hellingshoek(je) op nat wegdek.

Nu vraag ik me af of cuppen daar iets mee te maken heeft, en wat dan een goed vervangingskenmerk is.

Tips?
 
tip, je vraag neerleggen in het grote bandentopic.
op het moment dat je band cupt is het contact met de weg niet optimaal wat zich kan uiten in de achterkant die wegschiet zoals je omschrijft.

wat je met vervangingkenmerk bedoelt begrijp ik niet helemaal.

Wim je typt te snel joh :/
 
Laatst bewerkt:
in/uitgaande demping aanpassen, dan heb je dat niet meer voor.

is afhankelijk van waar het het hoogst is : voor of achterkant van de groef. heb dat ergens op papier staan wat moet verandert worden, wil dat wel eens zoeken als je wil.
 
Hangt ook af van de breedte van de profielgroeven. Banden met flinke groeven erin cuppen sneller bij een hete band icm hoog motorvermogen. Geschiktere banden monteren is het advies...

Minder hard aan de gashendel trekken wil ook nog wel eens helpen :+, vooral op een (nog) nat wegdek.

@Janbros, als je deze gegevens wilt posten dan graag, mijn voorband cupt als een gek terwijl deze banden er niet om bekend staan.
Ik ben al aan het zoeken geweest en het kan diverse oorzaken hebben waarvan ik er wel een herken.
 
Banden omdraaien? ;)
Bestaan asymmetrische motorbanden dan? (geen slicks wise guys)
Ik heb begrepen dat de vorm van het profiel essentieel is voor de richting van het afvoeren van water. Dus van binnen naar buiten toe.
Als je de draairichting veranderd dan nijgt het water naar het midden van je band gepushed te worden met gevolgen van dien.
 
Bestaan asymmetrische motorbanden dan? (geen slicks wise guys)
Ik heb begrepen dat de vorm van het profiel essentieel is voor de richting van het afvoeren van water. Dus van binnen naar buiten toe.
Als je de draairichting veranderd dan nijgt het water naar het midden van je band gepushed te worden met gevolgen van dien.
Het wordt voor circuitdagen wel gedaan, ook met profielbanden, en wellicht hebben we een droog-weer rijder. :+
De "waterafvoer' zal hij wel voor op de hoogte zijn...? :)

Maar een achterband is geen pomp, aquaplaning is door de vorm van de motorbanden geen heel groot issue.
De voorband doet eigenlijk het voorwerk in de regen. Maar er is een grens voor de grip uiteraard..
 
Laatst bewerkt:
Zou het niet met de koordlagen te maken hebben, die zijn op een bepaalde manier gewikkeld en kun je niet zomaar omdraaien, dat gaat met het opvangen van bv remkrachten niet goed. Denk ik.
De pijl staat er ook niet voor Jan Lul op.
 
Bestaan asymmetrische motorbanden dan? (geen slicks wise guys)
Ik heb begrepen dat de vorm van het profiel essentieel is voor de richting van het afvoeren van water. Dus van binnen naar buiten toe.
Als je de draairichting veranderd dan nijgt het water naar het midden van je band gepushed te worden met gevolgen van dien.
Nee, de waterafvoer door het profiel is maar heel beperkt. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld de voorband van een Michelin Pilot Road 2, die zit voor de waterafvoer precies verkeerd om.
De reden is inderdaad karkasopbouw.

En ja, er bestaan multidirectionele motorbanden, als ken ik er geen die geschikt zijn voor jouw motor.

Welke banden heb je al geprobeerd?

Om je eerste vraag te beantwoorden: zodra je er last van krijgt is vervanging op grond van overmatige cupping aan de orde. Er is geen wettelijke grens, behalve dan dat je voldoende profiel moet overhouden.
 
Laatst bewerkt:
Veel hypersportbanden hebben een nul graden staalgordel?
In de ZAC hebben ze veel ervaring met het omdraaien van banden.
En je kan niet zeggen dat ze het op de baan niet extreem goed testen? :)

Sommige Pirelli's kun je omdraaien omdat het karkas is opgebouwd met een 0 graden karkas. Hierdoor maakt de draairichting niet meer uit
Bij bijna alle andere banden is het karkas anders opgebouwd en heeft het omdraaien van de band grote invloed op de manier waarop het karkas de krachten moet verwerken.

Als ik het verhaal indertijd goed heb begrepen lopen de staaldraden in het karkas van de Pirelli recht van de ene zijkant naar de andere. De hoek van de draden t.o.v. het wegdek is dus altijd 900, ongeacht de draairichting. Zodra de staalgordels een hoek maken kun je een band niet meer omdraaien omdat de hoek t.o.v. de rijrichting fors verandert
Ik heb een technische man van Bridgestone gesproken (duurde even voordat ik hem te pakken had), maar hij heeft me heel goed te woord gestaan en zijn expertise uitgesproken.

De achterband van de BT002 is net zoals de SuperCorsa een 0 graden radiaal band.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan