Wanneer moet ik beginnen met mijn Motorrijbewijs

Fvb

Rookie
3 nov 2021
7
4
Hoi allemaal,

Ik ben (net) 17 en wil op mijn 18e verjaardag mijn motorrijbewijs gehaald hebben, echter vroeg ik me af wanneer het handig zou zijn voor mij om daarmee te beginnen. Aangezien de vele stappen die nodig zijn voordat het rijbewijs gehaald is, dacht ik vroeg te beginnen. Maar na wat zoeken en lezen op het internet leek het zo te zijn dat alles redelijk snel te halen valt (ik heb nu een schakelbrommer, dus mogelijk een kleine voorsprong op andere).
Mijn vraag is dus, wanneer raden jullie mij aan te beginnen met het halen van mijn motorrijbewijs (inclusief theorie-examen)?

Mvg
 
Vanaf je 17e mag je lessen en theorie examen doen. Vanaf je 18e mag je pas praktijkexamens doen. Daar valt ook avb onder
 
O en terugkomend op wat is het beste: je moet de theorie hebben gehaald voor je AVB. of je moet een autorijbewijs hebben. Dus heb je geen autorijbewijs, dan theorie voor je 18e halen (niet te snel: want is maar beperkt geldig)
 
Dankje voor je reactie, ik bedoelde alleen meer wanneer jij/jullie mijn zouden aanraden om hiermee te beginnen. Als ik namelijk nu begin, en in april (bijvoorbeeld) klaar ben, dan heb ik nog 5 maanden (tot oktober) voordat ik mijn praktijk examen echt mag doen. Dus wanneer is het qua timing handig om met het rijbewijs te beginnen?
 
Dankje voor je reactie, ik bedoelde alleen meer wanneer jij/jullie mijn zouden aanraden om hiermee te beginnen. Als ik namelijk nu begin, en in april (bijvoorbeeld) klaar ben, dan heb ik nog 5 maanden (tot oktober) voordat ik mijn praktijk examen echt mag doen. Dus wanneer is het qua timing handig om met het rijbewijs te beginnen?
Zorgen dat je je theorie haalt op je 18e verjaardag.
 
Proefles doen. Een instructeur kan 't waarschijnlijk zo inschatten, en jij hebt gelijk lekker een stukje gereden op een motor. Theorie kun je natuurlijk al gaan leren.
 
Dankje voor je reactie, ik bedoelde alleen meer wanneer jij/jullie mijn zouden aanraden om hiermee te beginnen. Als ik namelijk nu begin, en in april (bijvoorbeeld) klaar ben, dan heb ik nog 5 maanden (tot oktober) voordat ik mijn praktijk examen echt mag doen. Dus wanneer is het qua timing handig om met het rijbewijs te beginnen?

Je theorie is 1,5 jaar geldig. Dus ik zou nog even wachten aangezien best wat mensen de eerste keer zakken. Dan kom je niet in tijdsnood.

Of ach, begin nu. 1,5 jaar is een lange tijd. Of wacht tot je 17,5 bent. Weet je ik kan je daarin niet adviseren. Gewoon doen wat goed voelt. Als je nu niet kan wachten dan begin je nu..
 
  • Leuk
Waarderingen: Fvb
Je kan natuurlijk ook gewoon nu je theorie gaan halen. Het ergste wat kan gebeuren is dat je het nog een keertje moet doen, dan komt de theorie een stuk beter in je langetermijngeheugen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fvb
Je toekomstige instructeur heeft waarschijnlijk precies een tegenovergestelde mening.
Mijn instructeur zei inderdaad ook dat scooterrijders vaak juist langzamer lessen, omdat ze vaak teveel (misplaatst) zelfvertrouwen hebben en eigenwijs zijn.

Zie het maar als een tip ;).
 
Mijn vraag is dus, wanneer raden jullie mij aan te beginnen met het halen van mijn motorrijbewijs (inclusief theorie-examen)?
Dat is voor iedereen anders. De ene doet fluitend de avb oefeningen en de ander heeft er superveel moeite ermee. Het ligt er gewoon aan hoe "snel" je de oefeningen kan beheersen. De ene heeft voor alles 2 maanden nodig, de ander 7 maanden. Dit geldt ook voor de avd examen. en dan heb ik de wachtlijsten nog niet meegenomen. Alleen een instructeur kan je een redelijk indicatie geven hoelang JIJ nodig zou kunnen hebben.
 
Mijn instructeur zei inderdaad ook dat scooterrijders vaak juist langzamer lessen, omdat ze vaak teveel (misplaatst) zelfvertrouwen hebben en eigenwijs zijn.

Zie het maar als een tip ;).
Oh haha, ja snap ik ook wel. Goeie om in het achterhoofd te houden.
 
Dat is voor iedereen anders. De ene doet fluitend de avb oefeningen en de ander heeft er superveel moeite ermee. Het ligt er gewoon aan hoe "snel" je de oefeningen kan beheersen. De ene heeft voor alles 2 maanden nodig, de ander 7 maanden. Dit geldt ook voor de avd examen. en dan heb ik de wachtlijsten nog niet meegenomen. Alleen een instructeur kan je een redelijk indicatie geven hoelang JIJ nodig zou kunnen hebben.
Ja, ik vind het idee van een proefles goed, en dan op de instructeur afgaan.
 
Doen wat de baas zegt, hij weet wat de examinator wilt zien.


Ik reed... ( kuch .. vrij lang ) gewoon rond op een motor, en besloot ook maar eens een rijbewijs er voor te gaan halen.


Had me toch echt het één en ander aangeleerd wat ik moest afleren , en dat is een stuk moeilijker als bij-leren.
 
Zo vroeg mogelijk beginnen, zo snel mogelijk halen. Rijbewijs halen is een pain in the ass, en het gaat nooit sneller of goedkoper worden dan het nu al is. Je weet nog niet welk type student je bent (snelle of langzame leerling) en in de winter gaat het rijden toch niet echt kriebelen. Ik zou juist zeggen dat je de winter moet gebruiken om het papiertje te halen zodat je er in het voorjaar en zomer maximaal plezier van hebt.

De volgende uitdaging is je rijbewijs vooral niet kwijtraken, maar één ding tegelijk graag _O-
 
een tip die ik kan geven is om ruim voor het a.s. seizoen te beginnen zodat je een lekker lang seizoen hebt, als je bijv nu begint met lessen en een relatief snelle leerling bent, kan je in februari/'maart examen doen, dan heb je nog een heel seizoen voor je, kan je nog veel rijden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan