Wanneer motorblok reviseren

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Als je met een oud brik rijdt, zit het er vroeg of laat aan te komen: een volledige blokrevisie. Soms wordt het zelfs preventief gedaan.

Kilometers maken bij brikken mijns inziens weinig uit. Mijn vraag dus, van welke factoren laten jullie dit afhangen? Wat zijn de signalen dat een volledige revisie zich opdringt?
 
Als je met een oud brik rijdt, zit het er vroeg of laat aan te komen: een volledige blokrevisie. Soms wordt het zelfs preventief gedaan.

Kilometers maken bij brikken mijns inziens weinig uit. Mijn vraag dus, van welke factoren laten jullie dit afhangen? Wat zijn de signalen dat een volledige revisie zich opdringt?
Ik denk dat je zoiets kan vinden in het onderhoudsboekje, als je vreemden geluiden gaat horen (bijvoorbeeld drijfstang geklop) dan ben je meteen klaar..
 
Over welk merk en type motor hebben we het?
Olieverbruik is inderdaad een grote reden om dit te doen, onrustig lopen en vreemde bijgeluiden trouwens ook.
Daarnaast kan je bij bepaalde typen motoren redelijk makkelijk controleren of primaire of nokkenas kettingen aan hun maximale stelmogelijkheid zitten en dus aan vervanging toe zijn (als de boel toch los moet dan is een gehele revisie best gerechtvaardigd)
 
Olieverbruik lijkt me een logisch symptoom. Daar zit je al meteen met de vraag: wat is een gerechtvaardigd olieverbruik?

Ik heb zelf een 339cc eencilinder. Die heeft 17k op de klok, loopt perfect en verbruikt nog geen druppel olie. Stel nu dat dat over 50k nog steeds het geval is? Hou je de revisie dan nog steeds als toekomstproject?
 
Niet alleen olieverbruik maar ook kompressieverlies ,door middel van een lektest is de staat van de motor
te bepalen.En wil je de echte staat van de motor weten moet je alles uit elkaar trekken en opmeten.
 
Ik heb zelf een 339cc eencilinder. Die heeft 17k op de klok, loopt perfect en verbruikt nog geen druppel olie. Stel nu dat dat over 50k nog steeds het geval is? Hou je de revisie dan nog steeds als toekomstproject?
Als het goed loopt: niets aan doen.
Veel moderne motorblokken halen met normaal gebruik en onderhoud een veelvoud van de 67000 die hij dan heeft.
Ik durf te stellen dat er meer motorblokken overleiden aan gebrek aan onderhoud, "testosteron gedrag" en onnodig/onoordeelkundig gesleutel dan door regelmatig/regulier gebruik.
 
Geld niet alleen bij "moderne"blokken zijn genoeg oudjes die meer dan twee ton op de teller staan waar het blok nog steeds goed is en alleen de koppeling en nokkenasketting van vervangen zijn en dan bedoel ik niet alleen Guzzi blokken ( gezien mijn nickname )
 
Geld niet alleen bij "moderne"blokken zijn genoeg oudjes die meer dan twee ton op de teller staan waar het blok nog steeds goed is en alleen de koppeling en nokkenasketting van vervangen zijn en dan bedoel ik niet alleen Guzzi blokken ( gezien mijn nickname )
Hangt er vanaf wat je als modern ziet. De gemiddelde leeftijd van tweewielers in mijn hok ligt dicht bij de veertig...
Ik ben met je eens dat veel oudere blokken het ook prima halen, (zeker na ca 1980) maar de meeste 400 cc eencylinders van die leeftijd hebben er in hedendaags verkeer toch echt wat meer moeite mee ;)
 
Veel 1 cylinder motoren zie ik vaak defecten vanwege te lang doorrijden.
Bv mijn broer had een ktm geen olie verbruik altijd goed onderhouden en toch revisie nodig het ding begon te trillen.
Je ziet het ook vaak hier bij 1 cylinder motoren dat de levensduur veel beperkter is en bij wat ouder worden plotseling vast lopen drijfstang er door het blok.
De garantie bv ktm is bij 1cylinders ook een heel stuk korter.
Bij meer cylinder motoren is olie verbruik vaak een graat meter voor revisie en uitval door defecten veel zeldzamer.
Dus je vraag is olie verbruik een graat meter het antwoord moet luiden nee.
Kijk maar eens naar cross en enduro motoren die zullen nog lang geen olie verbruiken maar de onderdelen vliegen je soms om de oren.
De 1 cylinder motoren worden dus vaak behandeld als 2takten ze zijn ook afgeleid van de cross en en enduro ,waar dus de onderdelen naar zoveel uur en zeker preventief verworden.
Je vraag wanneer dat moet ik het dan wel doen , eigenlijk wil je niet te veel en niet te weinig doen natuurlijk je moet de zwakke plekken van het blok kennen en weten wanneer iets van je blok slijtage gevoelig is dat geeft voor je als rijder een indicatie, maar als je rijstijl zeer matig is zal het probleem zich ook veel later voor doen.
 
Tja buiten het cilinder gedeelte kan er nog zoveel meer mis gaan,zoals de versnellingsbak,garantie dat een blok wat bij 17000
nog perfect is het na 50000km nog is heb je niet,maar dat geld voor iedere motor,er kan altijd wat mis gaan.
 
Onderhoud doe je om door te kunnen rijden, om schade te voorkomen. Reviseren doe je als het versleten is.
Hoewel sommige mensen het vervangen van klepseals of het schoonmaken van een remklauw ook al reviseren noemen.
 
Onderhoud doe je om door te kunnen rijden, om schade te voorkomen. Reviseren doe je als het versleten is.
Hoewel sommige mensen het vervangen van klepseals of het schoonmaken van een remklauw ook al reviseren noemen.

Of een blok verven ...
 
in het verleden sneuvelden mijn meeste motoren door kapotte big-ends. Een nieuwe zuiger en cilinder boren, kleppen e,d hoort bij mij niet tot een blok revisie.
Ik rij nu als dagelijkse fiets op een Aprilia CaponordETV 1000 van 2004 met nu 153.000 kms op de klokken. Blok is nog nooit open geweest, 1 keer kelppen gesteld bij 20.000 km beurt en rij nog met de originel koppeling ( die is wat minder geworden) Ding gebruikt ca 350 cc olie op de 2000 km. Rij er elke dag op mee naar mijn werk bij ongeacht het weer. Loopt goed, top zitten nog steeds 225 op de teller, dus zal wel ok zijn. Ga er voorlopig ook niks aan doen.
 
Olieverbruik zegt eigenlijk alleen wat over de toestand van zuiger(s), cilinder(s) en/of kleppen...niks over het blok zelf.
Bijgeluiden zoals bonken, schrapen en tikken des te meer.
De metalurgie wordt ook steeds beter, dus zuigers en drijfstangen gaan langer mee dan die uit de '30 '40 en '50-er jarig van de vorige eeuw.
Onderhoud en op tijd ingrijpen kan elk motorblok in principe het eeuwige leven geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Ik had 19 jaar geleden een versleten versnellingsbak bij een Bandit 1200, die werd op garantie gereviseerd. Ik had echter geen vertrouwen meer in de motor en heb een andere gekocht.
 
In mijn optiek is het repareren van een versnellingsbak of een big end lager wat anders als revisie. Beide is voor mij het repareren van schade. Bij revisie breng je alle slijtage onderdelen weer binnen fabriekstoleranties. Als de motor al een groot aantal kilometers afgelegd heeft kunnen beide natuurlijk wel de aanleiding zijn om te gaan reviseren.
 
Hangt er net vanaf hoe er met de motor is omgegaan. -> goed warm rijden/altijd op de staart trappen/onderhoud.

Gaat denk ik om je XL? Bij de 600 modellen is mijn ervaring dat na 25000 km er meestal wel dingen zijn gaan slijten, versnellingsbak/bigend/zuiger. Maar ik heb ze ook gezien met 50000km+ die nog niet uit elkaar zijn geweest. Persoonlijk denk ik dat je gewoon door moet rijden tot er iets ploft als het blok goed loopt, je geen olieverbruik hebt en je hem goed onderhoud en warm rijdt.

Slijtage zul je in een eerder stadium namelijk tegenkomen en als het blok eenmaal open ligt wil je het toch direct vervangen terwijl het misschien nog helemaal niet noodzakelijk is.

Een complete revisie zit inderdaad aardig werk aan zoals hierboven aangegeven, veel meetwerk en hoge kosten als je alles weer perfect wilt hebben.

Alle lagers incl bigend
Versnellingsbaktandwielen/vorken incl shims en borgringen
O-ringen, keerringen pakkingen.
Oliepomp/Koppeling/Distributieketting
Kleppen opnieuw inslijpen/klepgeleiders/seals
Cilinder honen+zuiger
Tuimelaars/nokkenas.

Wat binnen de toleranties is kan je weer hergebruiken maar als je het wil doen wees voorbereid op hoge kosten als je een complete revisie wil doen. (1000-2000euro)
 
"Revisie" is tegenwoordig bijna altijd economisch onrendabel. Het is bijna altijd goedkoper om een andere motor te kopen, of een ander blok van de sloop te steken oid. (deel-revisie daargelaten, of als je veel zelf kan)
"Revisie" moet je een beetje uit liefde doen, voor een klassieker, een brik die meer is dan een goedkoop barrel, oid.
Om een motor weer fris te maken, ook al loopt ie nog wel, bijvoorbeeld. Of omdat je het originele blok er in wil houden (waarde, klassieker).

Technische reden zijn er al allerlei genoemd. 40 jaar geleden was het steken van nieuwe zuigers/veren en bigend-/krukaslagers etc vrij normaal en niet zo vreselijk kostbaar. Maar voor de meeste motoren van na '85 of zo kan je op de sloop zo een redelijke vervanger vinden en zijn nieuwe revisiedelen vaak peperduur...
 
Deze vraag is op twee manieren te beantwoorden naar mijn idee..
1. Storing afhankelijk onderhoud
2. Preventief onderhoud..

Ik sla 1 even over, want er is al een probleem... ( Olieverbruik, compressie probleem, etc..)

2, preventief onderhoud is datgene wat de fabrikant voorschrijft.. Dit kan inhouden dat je na 24 uur racegebruik, of 20.000km het volledige blok uit elkaar haalt en o.a. de lagerschalen van de krukas, drijfstangen controleert, de zuigers preventief vervangt.(want het zijn alu gietzuigers en geen gesmede zuigers)… Denk na over distributiekettingen en spanners..

Preventief onderhoud is meer dan alleen het vernieuwen van een paar filters, een paar pitten en dotje olie, en klepspeling controle.. Maar wanneer komt de lijn van een diepere controle.. Een blok tot op het bot demonteren en op detail niveau controleren kost tijd wat direct resulteert in geld . En na controle is er weer het dilemma.. Ga ik dat onderdeel wat nog net voldoet aan de specs.. Vervangen.

Wellicht ben ik van de nieuwe generatie, maar mijn vader, afhankelijk van zijn jaren '60 brommer, haalde iedere winterstop zijn brommer uit elkaar om alles te controleren...

Waar ligt de lijn.. Storing afhankelijk, danwel preventief onderhoud..
 
Terug
Bovenaan Onderaan