Wanneer rijbewijs halen

27 jul 2020
12
10
Vraag in het kort: nu beginnen met lessen, of wachten tot ik 24 ben?

Wat meer informatie: Momenteel ben ik 17 jaar en bezig met het behalen van mijn auto rijbewijs. Als het mee zit heb ik deze in september. Hierna wil ik graag mijn motorrijbewijs gaan halen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. De regels zijn heel erg veranderd tegenover wanneer mijn ouders hun motorrijbewijs gehaald hebben, en ik weet niet zo goed wat nu verstandig is. Als ik het internet goed begrijp, zou ik nu kunnen beginnen met lessen voor mijn A1 rijbewijs en op mijn 18e examen kunnen doen. Ik kan dan echter alleen op een motor met maximaal 125cc rijden. Ikzelf wil uiteindelijk graag volledig A hebben, dus dan zou ik op mijn 20e A2 examen kunnen doen. Maar moet ik dan ook opnieuw lessen? Je mag tenslotte op een zwaardere motor. Op mijn 24e zou ik volledig op kunnen gaan voor A en zou alle motoren mogen rijden. Als ik het goed begrijp, is een theorie certificaat maar 1 keer nodig. Ik heb mijn auto theorie wel al, maar ik denk dat ik een apart motor theorie moet halen, klopt dat?

Maar als ik heel eerlijk ben, heb ik helemaal geen zin om 3 keer op examen te moeten.... Bovendien zal ik mijn gehele motor rijbewijs zelf moeten betalen en als 17 jarige ligt het uurloon nou ook niet heel hoog ;) ik ben natuurlijk al langere tijd aan het sparen maar het blijft veel geld. Al helemaal als je 3x moet lessen...

Als het nodig is dan is het nodig en dan geef ik wel meer uit. Het is uiteraard wel de bedoeling dat ik veilig de weg op kan!

Is het verstandig het trappetje op te gaan en telkens opnieuw rijlessen te nemen, of om gewoon te wachten tot mijn 24e?

En is het na het behalen van het rijbewijs aan te raden meteen een motor aan te schaffen? Op de motoren van mijn ouders is niet direct mogelijk, daar heb ik A voor nodig...

Misschien wel belangrijk om te weten: ik heb geen haast bij het behalen van mijn motorrijbewijs. Eerder is natuurlijk wel leuker, maar het is geen moet.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen!
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf gewacht tot ik voor a2 mocht gaan. Tot die tijd gewoon op een schakelbrommer gereden i.p.v a1 rijbewijs. Scheelt een hoop geld en doe je toch nog enige ervaring op.

Maar als je echt graag wilt en je hebt het geld ervoor waarom niet hé 👍
 
Ik denk dat je die beslissing alleen zelf kunt nemen, hoe graag wil je motorrijden en wat heb je er voor over? Misschien dat mijn overwegingen je een beetje op weg kunnen helpen 😊

Ik heb op mijn 20e mijn A2 rijbewijs gehaald. A1 vond ik zelf de moeite niet waard, omdat ik het idee had dat ik daarmee niet lekker mee zou kunnen komen met toerritjes met familie en ik naar de studie (30km snelweg ongeveer) op 125cc niet zag zitten. Met A2 kan dat makkelijk en het leek me sowieso een goed idee om ervaring op te doen op een lichtere motor. Ik rijd inmiddels ook weer op een A2 motor, ondanks volledig A en diverse zwaardere motoren😇. Ik heb 4 uurtjes gelest voor het examen A2-A, eigenlijk alleen om de zelf aangeleerde ‘foutjes’ er weer even uit te halen.
Inmiddels is er zoiets als code 80, maar daar kunnen andere je beter mee helpen. Zelfde geldt natuurlijk voor mensen die wel ervaring met A1 hebben!
 
Vraag in het kort: nu beginnen met lessen, of wachten tot ik 24 ben?

Wat meer informatie: Momenteel ben ik 17 jaar en bezig met het behalen van mijn auto rijbewijs. Als het mee zit heb ik deze in september. Hierna wil ik graag mijn motorrijbewijs gaan halen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. De regels zijn heel erg veranderd tegenover wanneer mijn ouders hun motorrijbewijs gehaald hebben, en ik weet niet zo goed wat nu verstandig is. Als ik het internet goed begrijp, zou ik nu kunnen beginnen met lessen voor mijn A1 rijbewijs en op mijn 18e examen kunnen doen. Ik kan dan echter alleen op een motor met maximaal 125cc rijden. Ikzelf wil uiteindelijk graag volledig A hebben, dus dan zou ik op mijn 20e A2 examen kunnen doen. Maar moet ik dan ook opnieuw lessen? Je mag tenslotte op een zwaardere motor. Op mijn 24e zou ik volledig op kunnen gaan voor A en zou alle motoren mogen rijden. Als ik het goed begrijp, is een theorie certificaat maar 1 keer nodig. Ik heb mijn auto theorie wel al, maar ik denk dat ik een apart motor theorie moet halen, klopt dat?

Maar als ik heel eerlijk ben, heb ik helemaal geen zin om 3 keer op examen te moeten.... Bovendien zal ik mijn gehele motor rijbewijs zelf moeten halen en als 17 jarige ligt het uurloon nou ook niet heel hoog ;) ik ben natuurlijk al langere tijd aan het sparen maar het blijft veel geld. Al helemaal als je 3x moet lessen...

Als het nodig is dan is het nodig en dan geef ik wel meer uit. Het is uiteraard wel de bedoeling dat ik veilig de weg op kan!

Is het verstandig het trappetje op te gaan en telkens opnieuw rijlessen te nemen, of om gewoon te wachten tot mijn 24e?

En is het na het behalen van het rijbewijs aan te raden meteen een motor aan te schaffen? Op de motoren van mijn ouders is niet direct mogelijk, daar heb ik A voor nodig...

Misschien wel belangrijk om te weten: ik heb geen haast bij het behalen van mijn motorrijbewijs. Eerder is natuurlijk wel leuker, maar het is geen moet.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen!
Hoi!

Stel je vraag anders even hier..
https://www.motor-forum.nl/threads/...ing-baart-kunst.436862/page-347#post-29772901Daar hang ik ook rond, als ouwe die al 39 jaar z'n rijbewijs heeft. Ik weet alleen dat je, als je je rijbewijs hebt, je je aan de regeltjes van A2 hebt te houden. dan vallen
de motoren van je ouders af, denk ik. Nou weet ik natuurlijk niet wat voor motoren je ouders hebben natuurlijk.

Welkom hier op MF trouwens!
 
7 jaar wachten is best lang, en er zijn zeker leuke A1 motoren te koop. Ik denk dat het grootste gevaar is dat je jezelf een rijstijl aan gaat leren die niet netjes is, en dat je die voor A2 en A examens weer af moet leren. Anders ben je met een paar lessen en een examen klaar. Die kosten zijn te overzien.

Je "moet" wel steeds een andere motor kopen. Maar hoeveel mensen kopen na het behalen van een rijbewijs een motor en blijven daar zeven jaar mee rijden?
 
welkom op MF!

zoals eerder geschreven kan alleen jij de afweging maken wat je wilt.
maar één puntje dat hier nog niet beschreven is, is de verzekering.
als jongere onervaren bestuurder, zul je in verhouding meer kwijt zijn per maand qua verzekering, dan wanneer je al wat schadevrije jaren hebt opgebouwd.

als je al wat jaartjes schadevrij met een auto rondgereden hebt, zijn er verzekeraars die bereid zijn de korting van je auto, ook te laten gelden voor je motorpolis.
dat kan best wat schelen in de lasten als je én een auto én een motor wilt hebben.

an sich kun je met een 125cc best uit de voeten, alleen buiten de bebouwde kom (lees: vooral snelweg) is zo'n lichte fiets duidelijk in het nadeel.
met A2 fietsen (250cc) kun je daarentegen met de huidige 100km limiet ook op de snelwegen prima uit de voeten.
dus hangt de keuze ook af van wat je met de motor wilt gaan doen.
als snelwegen e.d. wat hoger op je prio lijstje staan, kan het de moeite waard zijn om voor A2 te gaan...
alleen is daarvoor wat meer geduld nodig...

just my opinion :)
succes met het nemen van een beslissing.

Lonewulf
 
Ik denk dat je die beslissing alleen zelf kunt nemen, hoe graag wil je motorrijden en wat heb je er voor over? Misschien dat mijn overwegingen je een beetje op weg kunnen helpen 😊

Ik heb op mijn 20e mijn A2 rijbewijs gehaald. A1 vond ik zelf de moeite niet waard, omdat ik het idee had dat ik daarmee niet lekker mee zou kunnen komen met toerritjes met familie en ik naar de studie (30km snelweg ongeveer) op 125cc niet zag zitten. Met A2 kan dat makkelijk en het leek me sowieso een goed idee om ervaring op te doen op een lichtere motor. Ik rijd inmiddels ook weer op een A2 motor, ondanks volledig A en diverse zwaardere motoren😇. Ik heb 4 uurtjes gelest voor het examen A2-A, eigenlijk alleen om de zelf aangeleerde ‘foutjes’ er weer even uit te halen.
Inmiddels is er zoiets als code 80, maar daar kunnen andere je beter mee helpen. Zelfde geldt natuurlijk voor mensen die wel ervaring met A1 hebben!

Heel erg bedankt voor het vertellen van je eigen ervaringen! Over A1 denk ik een beetje hetzelfde... Bovendien is het nog niet echt nodig voor mij, dus ik denk dat wachten toch wat verstandiger is. Dan nog maar even achterop 😉 ik zit nu nog op de middelbare, dus kan nog gewoon fietsen. (Is wel minder leuk, maarja, wel een heel stuk goedkoper) en dat over ervaring opdoen; dat lijkt mij inderdaad ook verstandig. Het is toch weer iets heel anders dan een auto en het is wel de bedoeling dat ik veilig de weg op kan. Als ik dan iets meer moet lessen kost dat geld, maar veiligheid is belangrijker. Ik vind het gewoon eene hele moeilijke keuze...
 
Vanaf 21 jaar mag je al voor A gaan. Dan krijg je de code 80 erbij waarmee je 2 jaar of tot je 24e (wat het eerste komt) A2 mag rijden, daarna vervalt de code 80 automatisch en hoef je dus geen extra examen te doen. Let wel op dat wanneer je al vanaf je 21ste A code 80 hebt je na 2 jaar een nieuw rijbewijs moet aanvragen zodat meneer agent ook weet dat je vol vermogen mag rijden, als je 24 bent weet meneer de agent dat je sowieso vol vermogen mag rijden.

Als je echt al graag wil motorrijden kun je mijn inziens beter gaan voor A1 en daarna A code 80.
 
Hoi!

Stel je vraag anders even hier..
https://www.motor-forum.nl/threads/...ing-baart-kunst.436862/page-347#post-29772901Daar hang ik ook rond, als ouwe die al 39 jaar z'n rijbewijs heeft. Ik weet alleen dat je, als je je rijbewijs hebt, je je aan de regeltjes van A2 hebt te houden. dan vallen
de motoren van je ouders af, denk ik. Nou weet ik natuurlijk niet wat voor motoren je ouders hebben natuurlijk.

Welkom hier op MF trouwens!

Bedankt voor de tip! Ik ben alleen nog niet zo goed op forums... Kan ik mijn vraag gewoon in de reacties stellen of moet dat op een andere manier?
 
Vanaf 21 jaar mag je al voor A gaan. Dan krijg je de code 80 erbij waarmee je 2 jaar of tot je 24e (wat het eerste komt) A2 mag rijden, daarna vervalt de code 80 automatisch en hoef je dus geen extra examen te doen. Let wel op dat wanneer je al vanaf je 21ste A code 80 hebt je na 2 jaar een nieuw rijbewijs moet aanvragen zodat meneer agent ook weet dat je vol vermogen mag rijden, als je 24 bent weet meneer de agent dat je sowieso vol vermogen mag rijden.

Als je echt al graag wil motorrijden kun je mijn inziens beter gaan voor A1 en daarna A code 80.
Bedankt! Dit maakt het een stuk duidelijker
 
Bedankt voor de tip! Ik ben alleen nog niet zo goed op forums... Kan ik mijn vraag gewoon in de reacties stellen of moet dat op een andere manier?
Je kunt je reactie, en je vragen gewoon in de post die ik geplaatst heb stellen hoor. Je vragen komen dan gewoon onder in het topic te zien, en je krijgt vanzelf een reminder als erop gereageert is. MF werkt vrij simpel, zelfs ik kan het.;) En dat wil wat zeggen voor een oude digibeet als ik. :+ :+
 
welkom op MF!

zoals eerder geschreven kan alleen jij de afweging maken wat je wilt.
maar één puntje dat hier nog niet beschreven is, is de verzekering.
als jongere onervaren bestuurder, zul je in verhouding meer kwijt zijn per maand qua verzekering, dan wanneer je al wat schadevrije jaren hebt opgebouwd.

als je al wat jaartjes schadevrij met een auto rondgereden hebt, zijn er verzekeraars die bereid zijn de korting van je auto, ook te laten gelden voor je motorpolis.
dat kan best wat schelen in de lasten als je én een auto én een motor wilt hebben.

an sich kun je met een 125cc best uit de voeten, alleen buiten de bebouwde kom (lees: vooral snelweg) is zo'n lichte fiets duidelijk in het nadeel.
met A2 fietsen (250cc) kun je daarentegen met de huidige 100km limiet ook op de snelwegen prima uit de voeten.
dus hangt de keuze ook af van wat je met de motor wilt gaan doen.
als snelwegen e.d. wat hoger op je prio lijstje staan, kan het de moeite waard zijn om voor A2 te gaan...
alleen is daarvoor wat meer geduld nodig...

just my opinion :)
succes met het nemen van een beslissing.

Lonewulf
Verzekering is inderdaad vrij duur, zeker voor een net 18 jarige. Een auto aanschaffen ben ik waarschijnlijk pas van plan als ik naar de Universiteit ga, dit is over (hopelijk) 2 jaar. Nu kan ik in principe overal op de fiets nog komen en voor die paar keer kijk ik mijn ouders wel lief aan of ik hun auto mag lenen😉 maar als ik besluit mijn motorrijbewijs al te halen hoort daar natuurlijk al een motor bij. Ik denk dat ik me daar inderdaad nog eens goed in moet verdiepen, dankje voor de tip!!
 
A met code 80, op je 21ste dus beginnen. Heb je nog mooi wat tijd om in de auto te wennen aan andere vierwielers en met 23 jaar heb je automatisch een volledig A rijbewijs. Hoef je maar 1 keer het examen traject door + de kosten van een nieuw pasje als je 23 bent. Financieel ook de meest interessante optie dus als je het mij vraagt.
 
Nu je het zegt, 7 jaar... Nog niet eens bij stil gestaan dat dat nog zo lang duurt😳

Ik heb mn A2 gehaald en toen jaren later mijn A. Tuurlijk is het vervelend om nog een keer af te rijden maar aan de andere kant... kost je een paar lessen, maandje, 500/600 euro alles bij elkaar (denk ik?). Dat was me die twee jaar wel waard.

Vervolgens ben ik ook op een aanzienlijk zwaardere motor gestapt omdat ik die paar jaar ervaring op A2 al had en zelfverzekerder was dat ik dat kon. Onder aan de streep zal het dus niet heel veel schelen qua geld.
 
Je kunt je reactie, en je vragen gewoon in de post die ik geplaatst heb stellen hoor. Je vragen komen dan gewoon onder in het topic te zien, en je krijgt vanzelf een reminder als erop gereageert is. MF werkt vrij simpel, zelfs ik kan het.;) En dat wil wat zeggen voor een oude digibeet als ik. :+ :+
Zo'n internet held ben ik ook niet, maar het is gelukt!
 
2 jaar geleden heb ik deze afweging ook gemaakt en ik heb ervoor gekozen om toch het A1 rijbewijs te halen, hier heb ik achteraf absoluut geen spijt van gehad.
Nu mag ik aankomende september weer opnieuw afrijden voor mijn A2, rijschool gaf aan dat 3 uurtjes les wel verstandig was, met een beetje geluk kost me het A2 halen dus (maar) een krappe 400 euro... Naar mijn idee hoef je het voor de kosten dus niet te laten.
 
Ik heb mn A2 gehaald en toen jaren later mijn A. Tuurlijk is het vervelend om nog een keer af te rijden maar aan de andere kant... kost je een paar lessen, maandje, 500/600 euro alles bij elkaar (denk ik?). Dat was me die twee jaar wel waard.

Vervolgens ben ik ook op een aanzienlijk zwaardere motor gestapt omdat ik die paar jaar ervaring op A2 al had en zelfverzekerder was dat ik dat kon. Onder aan de streep zal het dus niet heel veel schelen qua geld.
Die extra ervaring en zelfverzekerder zijn zijn inderdaad belangrijk en fijn om te hebben! Ik denk dat ik er dus echt over na moet denken om eerst voor A2 op te gaan. Bedankt voor de tip!
 
Ik heb de beslissing gemaakt om te wachten tot m'n 24e voor A vol. Heb de droom van mijn 14e tot mei dit jaar even geparkeerd.
 
Als het is wat je wil, moet je ervoor gaan. Echter, ik zou wachten tot je voor A2 kan. En dan later voor je vol. Maar ik heb makkelijk lullen natuurlijk..
 
Op een lichte motor leer je het best hoor ik vaak. Aan de andere kant, ik was rond m’n 21e toen ik erachter kwam dat ik mijn rijbewijs heel graag wilde. Uiteindelijk gewacht tot m’n 24e en gelijk voor A gegaan. Vond ik zelf handiger.

Maar wat je zegt, het kost wat, je moet ‘t er maar voor over hebben... ik zou gewoon ff wachten. En als het echt begint te branden moet je ervoor gaan.
 
Op een lichte motor leer je het best hoor ik vaak.

Dat is gebaseerd op het feit dat in het begin je materiaal meer kan dan jij aandurft....
Een lichtere motor komt dicht bij het gevoel van een fiets, en die durft men, na veel fietsen, ook meer rond te smijten.
Als je constant bang bent voor een ongeluk, ga je dus niet die grenzen op zoeken en durf je je motor minder "rond te smijten"....
Een zwaardere fiets kan daarin dus belemmerend zijn (zowel in gewicht als in vermogen)
 
Ik heb mijn rijbewijs pas later behaald, dus kon meteen voor m'n A en kocht meteen een snellere motor. (omdat het kon)
Iedere motor die ik nu rij met minder vermogen, is eigenlijk om te janken.

Dus wat dat betreft kan het ook juist leuk zijn om na een paar jaar pas te mogen upgraden.
Dan is het een positieve verandering ipv andersom.

Wellicht is dat ook iets om mee te nemen als overweging?
 
Terug
Bovenaan Onderaan