Wanneer schakelen?

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
38
Hoogezand
Als je eens een keeer flink wil optrekken, wanneer
schakelen jullie dan? - op het moment dat ie bijna
niet meer optrekt, of wanneer er zo'n herrie uitkomt
dat het klinkt alsof de toeren al ver in het rode
gebied zitten?

ik heb er namelijk geen toerenteller opzitten, anders
was het natuurlijk een stuk makkelijker, maar ik heb
het gevoel dat de motor al heel snel heeel veel toeren
draait, nog voordat hij uitgeaccelereerd is
 

Martin-S

MF veteraan
19 mei 2002
2.668
0
40
Op het moment dat het minder snel begint te gaan.

Bij de CBR600 ligt het maximale kopel zo rond de 10000 tpm. als ik even lekker aan het rossen ben, schakel ik meestal zo rond de 10500 / 11000 tpm.
 

Desmo

MF veteraan
19 dec 2001
2.170
0
48
Bayern
Als je eens een keeer flink wil optrekken, wanneer
schakelen jullie dan? - op het moment dat ie bijna
niet meer optrekt, of wanneer er zo'n herrie uitkomt
dat het klinkt alsof de toeren al ver in het rode
gebied zitten?

ik heb er namelijk geen toerenteller opzitten, anders
was het natuurlijk een stuk makkelijker, maar ik heb
het gevoel dat de motor al heel snel heeel veel toeren
draait, nog voordat hij uitgeaccelereerd is
daar waar hij bij het vol optrekken in een versnelling de kracht kwijt raakt, wordt het tijd om over te schakelen.
 

twisted Paul

MF veteraan
16 okt 2001
2.608
0
12 is eigenlijk zo'n beetje max voor me.

anders moet ik teveel op gaan letten of ik hem
niet in het rood trek. Dat ie rond de 12 zit zie
ik meestal nog vanuit mijn ooghoek.
 

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.468
0
45
Antwerpen
www.motorfreaks.be
Als ie stopt met optrekken schakelen, als je terugschakeld en je achterwiel slipt weg heb je te vroeg terug geschakeld

wijsheid van Motormuis,een lokale dorpsgek met een Moto Guzzi zonder toerenteller en een voorliefde voor bier uit soepkoppen (glazen bijt ie kapot)
 

Gerdien

MF veteraan
7 jul 2002
3.632
110
Duiven
Ik kijk nooit op een tourenteller, ik schakel snel door en houd de motor in de powerband.
Als je voelt dat ie wat minder trekt dan ben je al te laat met schakelen.
Herrie hoort erbij, daar moet je niet op letten. Je moet letten op de trekkracht van de motor en dan voel je vanzelf aan wanneer je moet schakelen.

Ik had ooit een Suzuki GSX 400 X Impulse met touerenbegrenzer en ik trok te ver door. Da's een vreemde gewaarwording want dan valt ineens al je power helemaal weg.
 

Bert.....of Henk

MF veteraan
15 nov 2001
15.638
0
47
Op zondag 07 juli 2002 19:23 schreef Gerdien het volgende:
Deskundigen bouwden de Titanic,amateurs bouwden de ark
Jaja.....
Als je gelovig bent, noem je god een amateur, als je niet gelovig bent, dan heeft die ark nooit bestaan..... :)
 

The Saint

MF veteraan
21 mei 2001
5.716
1
Dorp
Maar over dat schakelen, als je zuigerveertjes e.d. voorbij ziet komen: te laat geschakeld.

Als je de power voelt weg ebben schakel je gewoon. Of gewoon op jouw gevoel. Je krijgt er vanzelf handigheid in. Ik zou zeggen trek eens goed door tot de toerenbegrenzer en ga je schakelpunt bepalen.