Wanneer stopt fabrieksgarantie bij Aprilia Tuono?

MoRoN

Rookie
12 apr 2004
9
0
Waalwijk
HOI,

Vorig jaar sept. een nieuwe Tuono gekocht met 2 jaar fabrieksgarantie. Afgelopen winter een titanium pijp + Eprom gemonteerd, waarbij je de zegels van de electronica moest verbreken. ("Hiermede vervalt alle garantie...blablabla")

Vorige week ontdekt dat de sensor/voeler van de oliedruk in erge mate olie lekt. In mijn ogen een fabrieksfout, die totaal niets met de wijzigingen te maken heeft. Kan een dealer onder de (fabrieks-)garantie uitkomen?

Heeft iemand soortgelijke ervaringen hiermee?
 
Ja hoe zat dat ook alweer bij die italiaanse fietsen... 2 jaar fabrieksgarantie onder strikte voorwaarden:

"Art. 5.2 Wanneer het voertuig binnen de garantietermijn van twee jaar de showroom van de dealer op welke wijze dan ook verlaat, vervalt elke aanspraak op de fabrieksgarantietermijn van 2 jaar."

"Art. 5.5 Het voertuig is niet ontworpen voor gebruik op de openbare weg of circuit, en dient gevrijwaard te worden van alle weersinvloeden (met name zon, vocht, droogte, wind, warmte, koude). Bij oneigenlijk gebruik van het voertuig vervalt elke aanspraak op garantie."
:+
 
Ja tuurlijk, dat gaat helemaal goedkomen joh.
De dealer krijgt zelf de centen van Aprilia. Je moet gewoon nog 24 maanden fabrieksgarantie hebben, en een andere eprom en uitlaatje zal daar niet veel verschil in maken.

mocht aprilia moeilijk doen, dan zal de dealer de garantie op een andere (showroomfiets?) verhalen O-)
 
Ja hoe zat dat ook alweer bij die italiaanse fietsen... 2 jaar fabrieksgarantie onder strikte voorwaarden:

"Art. 5.2 Wanneer het voertuig binnen de garantietermijn van twee jaar de showroom van de dealer op welke wijze dan ook verlaat, vervalt elke aanspraak op de fabrieksgarantietermijn van 2 jaar."

"Art. 5.5 Het voertuig is niet ontworpen voor gebruik op de openbare weg of circuit, en dient gevrijwaard te worden van alle weersinvloeden (met name zon, vocht, droogte, wind, warmte, koude). Bij oneigenlijk gebruik van het voertuig vervalt elke aanspraak op garantie."
:+

_O-
 
Mooi artikel, is wel zo duidelijk!!

Maar uuugghhhh: Moron: Ga eerst eens naar je dealer, geen probleem zou ik zeggen.... Tenzij het veroorzaakt is door een steen ofzo, daar kan Aprilia ook niets aan doen.

Waar zit die gewraakte sensor eigenlijk?
 
Ja hoe zat dat ook alweer bij die italiaanse fietsen... 2 jaar fabrieksgarantie onder strikte voorwaarden:

"Art. 5.2 Wanneer het voertuig binnen de garantietermijn van twee jaar de showroom van de dealer op welke wijze dan ook verlaat, vervalt elke aanspraak op de fabrieksgarantietermijn van 2 jaar."

"Art. 5.5 Het voertuig is niet ontworpen voor gebruik op de openbare weg of circuit, en dient gevrijwaard te worden van alle weersinvloeden (met name zon, vocht, droogte, wind, warmte, koude). Bij oneigenlijk gebruik van het voertuig vervalt elke aanspraak op garantie."
:+
_O-
 
De dealer moet de reparatie uitvoeren, en claimt deze bij de importeur in Breda. Niemand van de importeur zal komen kijken of je sensor daadwerkelijk lekt / of je motor nog origineel is. Als je leverende dealer slim genoeg is en jou nog ooit eens een motor wil verkopen, zal hij liever de factuur naar de importeur sturen dan aan jou factureren. Dussssssssssssssssss.....................

De Kale
 
Leuk die reactie's, maar mijn zoon heeft een tijdje bij een bromfietshandelaar gewerkt, en die vertelde me dat elke nieuwe scooter van een bepaald merk (ben ff kwijt welke, ik meen Derby of zo) zijn eigen originele onderdelen had gemerkt met een UV stift, en dat de handelaar bij een claim dit controleerde middels een paarse UV lamp: en je raadt het al: beschadiging/ontbreken van het UV-spul, geen fabrieksgarantie..... ;(

Ik denk ook niet dat het een probleem gaat opleveren, maar misschien dat iemand iets soortgelijks had meegemaakt ooit, en wat handige tips had (do's en dont's)

Gr MoRoN
O-)
 
Dat stel ik net. Dus die dealer probeert zijn garantieplicht af te wimpelen. Maw als je klant een andere achterschokbreker monteerd, en zijn voorwiellager gaat kapot, zal die zeggen dat de garantie weg is? Niemand van de importeur komt naar die scootah kijken. Hooguit zal het lager bewaart worden voor een eventuele claim. (garantiecontrole van de importeur) Je kunt beter bij de importeur claimen dan je eigen klant naaien.
 
jij hebt niets met garantie te maken.

garantie is leuk voor de dealer. daarmee kan hij zijn kosten mogelijk bij de importeur of frabrikant verhalen. Waar jij mee te maken hebt is de dealer. die is verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product dat aan redelijke verwachtingen van jou moet voldoen.
Zijn er onverhoopt reparaties noodzakelijk die redelijkerwijs niet te verwachten waren dan is het aan de dealer om ze op te lossen. garantie of niet, dat maakt voor jou niet uit.
 
Ok mannen, daar heb ik iets aan. Ik denk dat het helemaal goed gaat komen.
Ik heb vandaag contact gehad met de dealer (SAFE Eindhoven) en die heeft me verteld dat ik absoluut niet meer met de motor mag rijden (ze komen hem ophalen), hij gaat hem maken en het defecte onderdeel claimen bij Aprilia. Dus dat zit wel snor. Bedankt voor alle advies! :}
 
Bij de weg:
De hoge raad heeft al eens gesproken over garanties bij auto's;
Als een auto gechiptuned wordt, dan vervalt niet de garantie van de gehele auto, hooguit de geraakte onderdelen.
Dus als een gechipte motor kapot gaat, dan blijft de lak-garantie van kracht.

Het voorbeeld van de achterveer en wiellager zal een lastige zijn.

Jou voorbeeld is vrij simpel, vervangen onder garantie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan