wanneer vol of half synhetische olie gebruiken ?

shiny

MF veteraan
25 dec 2004
22.311
7
Zevenaar
weet iemand wanneer ik of vol synthetische olie mag gebruiken of is half [semi]
synthetische olie ook altijd goed genoeg ??
ik gebruik nu voor mijn gsx 1300r die 11500 km gelopen heeft Castrol GPS Semi-synthetic olie .
groet Shiny :]
 
Die GPS is perfecte olie, meer geld uitgeven is onzin, en de kans op een slippende koppeling is vaak ook iets groter met volsynthetische olie.

Is zeker goed Castrol GPS.. (lekker kleurtje ook..)
Alleen is er niet zo makkelijk meer aan te komen lijkt het wel.
Safe heeft 'm al uit 't assortiment gehaald omdat er niet genoeg vraag naar zou zijn, en bij Motozoom zag ik 'm ook al niet meer staan. :?
 
bedankt voor jullie reakties, denk dat ik wel een goede keuze gemaakt heb als ik jullie reakties zo lees!
voorlopig maar gewoon half-synthetische olie blijven gebruiken. :+
 
ligt ook een beetje aan het geld. Voor mij is de prijs de enige reden waarom ik volsyntheet in de fiets doe. Bij de motorzaak kost de olie die ze gebruiken 9 euro zoveel per liter (halfsyntheet) en bij een lokale automaterialenshop waar ik wat korting krijg betaal ik ongeveer 5 euro voor valvoline volsyntheet (10,70 zonder korting).

Als de halfsyntheet goedkoper was kiepte ik die er wel in, maar die hebben ze er niet. Ga geen 100 gulden neertellen voor wat olie (in kawablok ging toch bijna 4,5 liter).
 
GPS is WONDERolie...
Ik gooide voorheen LITERS motul er doorheen... nu heb ik die motul weggegooit en bij termaat een pot GPS gehaald, en nog geen DRUPPEL olie verbruikt...

dus motul is stront, of castrol weet waar ze mee bezig zijn.
 
ligt ook een beetje aan het geld. Voor mij is de prijs de enige reden waarom ik volsyntheet in de fiets doe. Bij de motorzaak kost de olie die ze gebruiken 9 euro zoveel per liter (halfsyntheet) en bij een lokale automaterialenshop waar ik wat korting krijg betaal ik ongeveer 5 euro voor valvoline volsyntheet (10,70 zonder korting).
ik mag wel hopen dat je daar motorolie haalt speciaal voor MOTOREN..... :X motorolie voor auto's is inderdaad goedkoper maar of je ook blij gaat wezen met een plakkende of slippende koppeling vraag ik me af. In motorolie voor auto's zitten nl toevoegingen waar je koppeling niet zo van houd omdat bij een auto de koppeling niet in de motoroliedraait.... ;)
 
ik mag wel hopen dat je daar motorolie haalt speciaal voor MOTOREN..... :X motorolie voor auto's is inderdaad goedkoper maar of je ook blij gaat wezen met een plakkende of slippende koppeling vraag ik me af. In motorolie voor auto's zitten nl toevoegingen waar je koppeling niet zo van houd omdat bij een auto de koppeling niet in de motoroliedraait.... ;)

Idd, nooit auto olie gebruiken in je motor, gaan de kopp.platen slippen en kun je die gaan vervangen. Verversing naar motorfietsolie heeft meestal geen zin meer, de kopp.platen zijn gelijk aangetast.
Grtz.
Kawaspecial
 
ik mag wel hopen dat je daar motorolie haalt speciaal voor MOTOREN..... :X motorolie voor auto's is inderdaad goedkoper maar of je ook blij gaat wezen met een plakkende of slippende koppeling vraag ik me af. In motorolie voor auto's zitten nl toevoegingen waar je koppeling niet zo van houd omdat bij een auto de koppeling niet in de motoroliedraait.... ;)
Tuurlijk speciaal voor motorfietsen (valvoline 4T synpower) *D . Maar goed dat je het even aanhaalt, iedere(een/beginner) moet dit ook te weten komen.
 
ik mag wel hopen dat je daar motorolie haalt speciaal voor MOTOREN..... :X motorolie voor auto's is inderdaad goedkoper maar of je ook blij gaat wezen met een plakkende of slippende koppeling vraag ik me af. In motorolie voor auto's zitten nl toevoegingen waar je koppeling niet zo van houd omdat bij een auto de koppeling niet in de motoroliedraait.... ;)
Helemaal gelijk. De versnellingbak van een motor draait ook nog eens door de olie. Da's een idiale kraker. Daar gaat olie stuk van. In motorolie voor motoren zitten toevoegingen die er voor zorgen dat de olie daar beter tegen bestand is. Ik heb ooit auto-olie gebruikt in een oudere motor. Die was daar niet zo blij mee. Hij rookte meer, de koppeling slipte gemakkelijker door (maar hij leek ook te kleven, raar), de startmotor werkte niet zo goed meer. De olie zal ook wel sneller zijn smerende werking verloren hebben. Het is niet voor niets dat men in auto's dikke bak-olie gebruikt.
Tegenwoordig zijn de toevoegingen (dopes) in de oliën zo goed dat een half-syntheet ook prima voldoet. Ook als je eens een keer goed gas geeft. Alleen als je steeds veel van je blok vraagt zou ik dan wat eerder verversen of juist een vol-syntheet gebruiken. Zegt de naam ook al: Synthetisch is een kunstmatig gemaakte olie. En olie zijn lange koolstofketens. Kunstmatig gemaakte ketens zijn "preciezer". Bedoel ik mee dat als een keten X vorm moet hebben of Y lang moet zijn, dat alle geproduceerde ketens ook beter hierbij in de buurt zitten. Een minerale olie heeft dat minder, daar zitten dan ook langere of kortere ketens tussen bijvoorbeeld. Maar dat vlat allemaal wel mee natuurlijk, want gemiddeld komt het toch wel ongeveer op het zelfde neer. En zeker bij een half-om-half olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan