Wanneer weer opstappen na een ac-luxatie.

MJ —

MF'er
25 okt 2020
57
50
Grote kans dat er meerdere mensen op dit forum een ac-luxatie hebben overgehouden aan een val/ongeluk. Ik ben benieuwd wanneer jullie weer zijn opgestapt en of je er last van bent blijven houden.

Momenteel zit ik op vier weken en ergens denk ik dat het wel kan, maar het laatste dat ik wil is bijvoorbeeld een blijvend zeurende schouder omdat ik het geduld niet kon opbrengen om eerst goed te herstellen. Dus ik ben erg benieuwd naar de ervaring of gouden tip van een ac-luxatie veteraan.
 
Is de gouden tip niet altijd, luisteren naar je lichaam?

Of ga je ervan uit dat ieder fysiek hetzelfde herstelt? Dat iedereen zn schouder tijdens het rijden even zwaar belast. Dat de mate van de blessure even zwaar is geweest?

Dus gewoon proberen.
Niet doorgaan tot je pijn voelt. Een kort stukje doen, stoppen voordat je pijn of last krijgt, en dan de komende dagen luisteren naar hoe je lichaam reageert.

Als je de mening van anderen toch belangrijk vindt, vraag dan een dokter. Niet een boerenkinkel op een motor forum
 
Volgens de arts die de diagnose stelde had ik beter mijn sleutelbeen kunnen breken (Tossy 3) want dat zou minder pijnlijk zijn. Ik heb (gelukkig) geen vergelijkingsmateriaal, maar het was niet zo erg als hij voorspelde. Nu af en toe gevoelig bij weersomslag, maar verder geen last van.

Gouden tip? Luister naar je lichaam, pijn heeft een functie...
 
Ik deel bovenstaande meningen. Niet pushen, liever ietsje langer wachten dan te snel willen. Ik heb een maand niks kunnen doen en daarna steeds een heel klein beetje meer. Geen idee eigenlijk hoe snel ik weer op de motor zat, maar het heeft even geduurd. Ik heb er sowieso een jaar plezier van gehad, tot ik weer durfde te zeggen min of meer de oude te zijn. En zelfs daarna heb ik nog wel verbetering gemerkt.

Maar áls je wat probeert, doe het dan klein. Een blokje om, een rondje in de buurt en gewoon op boerenlullentempo.
 
De eerste keer vallen tijdens hardlopen door het bos, de eerste serieuze stuiter tijdens het snowboarden (allemaal na een aantal maanden) waren steeds weer momentjes waar ik tijdens het ter aarde storten iedere keer "O k*t, dat gaat zeer doen" dacht. Je zult moeten ervaren dat dat ook allemaal wel meevalt...
 
Grote kans dat er meerdere mensen op dit forum een ac-luxatie hebben overgehouden aan een val/ongeluk. Ik ben benieuwd wanneer jullie weer zijn opgestapt en of je er last van bent blijven houden.

Momenteel zit ik op vier weken en ergens denk ik dat het wel kan, maar het laatste dat ik wil is bijvoorbeeld een blijvend zeurende schouder omdat ik het geduld niet kon opbrengen om eerst goed te herstellen. Dus ik ben erg benieuwd naar de ervaring of gouden tip van een ac-luxatie veteraan.
Ik ben op m'n 11e begonnen met skaten en dat doe ik met mn 29e nog steeds. Ik heb behoorlijk wat keren de grond onhandig geraakt en weet er 1 ding van: als iets zeer doet of raar aanvoelt (druk op rare plekken) tijdens het herstel stop er mee. Ik heb het zelf bij m'n knie niet gedaan en die is nooit meer helemaal de oude geworden.

Met alle trainingen met je lichaam: rustig aan beginnen, kleine stapjes maken en niet proberen te forceren als het niet gaat.
 
Ik heb 4 maanden geleden mijn schouder uit de kom gehad en een deel van mijn onderarm verlamd gehad. Ik heb daarna 2x gereden. De artsen zeggen als het gaat mag het. Maar ik red het nog niet langer dan 20min. Dan vooral zeurende pijn en tintelingen in mijn vingers van het koppelen. Maar als het gaat gewoon doen zeiden ze tegen mij. Stilzitten is erger.
 
Volgens de arts die de diagnose stelde had ik beter mijn sleutelbeen kunnen breken (Tossy 3) want dat zou minder pijnlijk zijn. Ik heb (gelukkig) geen vergelijkingsmateriaal, maar het was niet zo erg als hij voorspelde. Nu af en toe gevoelig bij weersomslag, maar verder geen last van.

Gouden tip? Luister naar je lichaam, pijn heeft een functie...
Minder pijnlijk misschien wel,maar ik heb een gebroken sleutelbeen gehad nog zeker 2 jaar last van gehad met het motorrijden.
Verder kan je beter luisteren naar de behandeld arts,mijn vader was ook zo eigenwijs om veel eerder dan de arts zei
weer in de tuin te gaan werken na een hernia,3 maanden later lag hij weer in het ziekenhuis.
 
Wijze antwoorden hier, maar als je om referentiemateriaal vraagt dan hier mijn persoonlijke ervaring van een type 3 AC luxatie.
  • 19 feb: Glibbertje met koude banden tijdens een moto gymkhana training: 3 banden foetsie, niet geopereerd.
  • 13 maart (22 dagen): mitella officieel af en eerste ritje gemaakt (herstel ging spoedig dus geloof dat ik al stukjes zonder aan het doen was)
  • 16 maart (25 dagen): eerste gymkhana training
  • 18 maart (27 dagen): gymkhana wedstrijd gereden.
Of het verstandig was weet ik niet, maar het rijden voelde al snel goed en de chirurg was wel enigzins verbaasd dat het herstel zo snel ging.
 
Luisteren naar je lichaam is uiteraard belangrijk, dat is ook wat de arts meegaf. Maar aangezien het niet een erg pijnlijke aandoening is, is het lastig om te bepalen wanneer het genoeg hersteld is om er mee te gaan rijden zonder dat je het daarmee misschien op termijn slechter maakt. Maar zo te lezen is gewoon gaan en niet meteen te veel willen, de beste optie.

Bedankt voor jullie antwoorden en verhalen. Geeft goeie hoop!
 
Ik ben 22 aug van mn fiets af gereden.via een dubbele rietberger op mn schouder geland. Met de gele taxi naar het ziekenhuis: ac luxatie tossy 2 en als bonus een zware hersenschudding.

4 weken thuis gezeten. Na 5 weken rustig op de motorscooter aan de gang gegaan. Wel last van rugzak en motorjas (schouder pad). Is een 125cc, dus qua gewicht en krachten stelt het weinig voor.

Afgelopen zaterdag voor het eerst weer op de speed triple gezeten. Na uurtje rijden voelde ik het wel redelijk zeuren in de schouder. Dus die laten we maar ff staan.

Verder ben ik na een opbouw proces weer sinds deze week volledig aan het werk en sporten. Schouder zal nog wel even een zwak punt blijven denk ik. Kan nog geen serieuze kracht zetten. Binnenkort starten met fysio.
 
Val met motor vorig jaar november 2021, de diagnose AC luxatie uiteindelijk zelf gevonden. Wel erg pijnlijk 1e 2 weken, maar volgens het ziekenhuis niets gebroken. Na wat Google werk ontdekt dat het best op mijn leeftijd natuurlijk herstel is geen operatie advies. 2 maanden behalve kantoorwerk rust gehouden. Wel altijd kussens op de bank gehad om schouder te ontlasten. In maart weer begonnen met motorrijden, weinig last. In de sportschool alleen zo getraind dat ik geen of heel weinig last had. Bankdrukachtige oefeningen deden het meeste pijn. Schuin bankdrukken of staand schouderdrukken geen probleem. Nu bijna jaar later kan ik weer redelijk meedoen, alleen kracht bankdrukken nog steeds minimaal, maar druk weer setjes 80kg, al moest het wel van ver wegkomen. De pijn is er zo goed als uit, nog wel wat gevoelig soms.
 
Terug
Bovenaan Onderaan