Wanneer zijn banden versleten?

KingCharles

Die hard MF'er
29 apr 2003
906
0
België
Ik vraag me af wanneer banden aan vervanging toe zijn. Ik heb nog behoorlijk wat profiel maar ik merk toch dat mijn voorband sneller begint te schuiven. Achterband is volgens mij nog goed.

full


Zijn er aanwijzingen op de band terug te vinden die er op duiden dat hij aan vervanging toe is?
 
Laatst bewerkt:
beter je vering afstellen of als je zo extreem rijdt een band nemen met een zachter compound. Deze banden zijn nog prima.

een band is versleten als de slijtnokjes in je profiel gelijk komen te liggen met het rubber van je band.
 
Voorband lijkt te smeren, wat voor spanning gebruik je ?
lijkt wat te hoog, ik zou vaker meten.
als dit OK is, zou ik wat xperimenteren met de instellingen van je voorvering.
de band is echt niet versleten.
 
Banden hebben enkele (3) behoorlijke ritjes in de Eifel achter de rug, 1x5 sessies Zolder en 6 sessies op Croix.

Afstellen van een Fazer? Is niet zo evident denk ik.

Maar de vraag is eerder algemeen.

Mijn ervaring is de volgende : Als je banden eens goed verbrand ( lees : heet ) geweest zijn , krijg je daarna zo van die harde plekken . En nou net die harde plekken ( meestal aan de randen ) geven minder grip !! Op zich zal dit niet zo erg zijn , maar toch is dit niet goed voor het vertrouwen .

Wat betreft die afstelling van je vering : Dat kan idd wel een slok op een borrel schelen
vorig jaar !! plaats : druppel !! Tombo en ik : dezelfde banden , hetzelfde parcour , dezelfde rijstijl , Tombo's banden rullen ongelofelijk , de mijne niet . Volgende sessie druppel : Tombo vering afgeregeld : en zowaar rullen al véél minder
Mijn inziens moet je vering toch op een of andere manier te regelen zijn


Maar ge zijt goe bezig Charles :} [goudenraadmodus] geef dienen Fazer aan de madam en koopt u ne racer ;) [/goudenraadmodus]
 
Hey, gasten het gaat niet alleen om mijn banden maar om banden in het algemeen. Misschien handig om een fotootje te posten met wat er mis en hoe het op te lossen.

Er zijn er wel meer denk ik die alleen een band vervangen als er geen profiel meer op zit. Hoewel er meerdere oorzaken kunnen zijn om een band te moeten vervangen.

:)
 
Wettelijk moet een band over de gehele breedte en omtrek ten minste 1mm profiel hebben. Dus geen gladde plekjes etc.

In de groeven zitten slijtage indicatoren (die "balkjes" die wat dieper liggen)Zodra die gelijk liggen met het oppervlak van de band wordt het tijd om aan vervangen te denken.

Overigens: in de zomer kijk ik niet zo nauw. Maar als de regen en andere ellende er aan komen vind ik 2 mm al het minimum.
 
Owke, alsik m'n bandenspanning verhoog tot 3.2 en de compressie en rebound in z'n relatief slappe tussenstand zet, krijg ik DIT:
full

Hebbik gedaan bij m'n achterband, omdat ik daarmee liever experimenteer.

Je ziet dus dat dit ongeveer de tekening krijgt van jouw voorband, dikke rubberklonten aan de rand, en van die gesmolten plakken op het loopvlak. Als ik nu mijn spanning weer normaal maak (2.8 normaal, 2.4 circuit) en de vering weer wat strakker, dan krijgt mijn band weer dezelfde tekening als jouw achterband, een fijner patroon, tekenend voor betere grip.

je moet dus echt aan de gang met de bandenspanning (check ook je spanning-meter, er zijn er die makkelijk 0,5 atmosfeer afwijken) en de instelling van je voorvork (harder)
 
Owke, alsik m'n bandenspanning verhoog tot 3.2 en de compressie en rebound in z'n relatief slappe tussenstand zet, krijg ik DIT:
(Afbeelding)
Hebbik gedaan bij m'n achterband, omdat ik daarmee liever experimenteer.

Je ziet dus dat dit ongeveer de tekening krijgt van jouw voorband, dikke rubberklonten aan de rand, en van die gesmolten plakken op het loopvlak. Als ik nu mijn spanning weer normaal maak (2.8 normaal, 2.4 circuit) en de vering weer wat strakker, dan krijgt mijn band weer dezelfde tekening als jouw achterband, een fijner patroon, tekenend voor betere grip.

je moet dus echt aan de gang met de bandenspanning (check ook je spanning-meter, er zijn er die makkelijk 0,5 atmosfeer afwijken) en de instelling van je voorvork (harder)
Bandespanning was voor 2,0 en achter 1,9. Bij deze spanning had het beste gevoel op Croix. Daarom dat ik deze aanhoud als ik circuit ga rijden.

Zoals ik kan merken, is de veerspaning blijkbaar ook heel belangrijk. :?
Fazer staat op één na hardst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan