warm draaien motor

warm rijden heeft niets met een slippende koppeling te maken.
wel je rijstijl.
of misschien een te strak afgestelde kabel.
als het vaker gaat voorkomen, zul je de koppelingsplaten moeten vervangen.
 
Het kan wel voorkomen dat je koppeling gaat slippen omdat je olie nog niet warm genoeg is, omdat je weinig olie op je platen hebt. Maar dit heeft verder weinig met warmlopen te maken.

Let op met te veel toeren maken op het een koud motorblok, komt de levensduur niet te goede. 20km is wel weinig om goed warm te worden voor hoge toeren imho.
 
Laatst bewerkt:
:^

heb een olietemp-meter op m'n motor en dan zie je dat de olie pas op bedrijfstemp is (70 graden) na zo'n 20 km aan één stuk rijden. Dus zeker als je ook nog een koffie pauze in hebt gelast halverwege is je blok nooit op temp gekomen. Zou dan idd heel erg oppassen met vol belasten, vind je blok niet fijn :N
 
Het grootste probleem zijn de lagerschalen op de krukas. Als de motor stil heeft gestaan is de olie daar tussenuit (of iig. zit er niet genoeg tussen). Als je je motor dan start heb je nog geen oliedruk en de eerste paar slagen draaien die lagerschalen dus met te weinig olie. Dat levert slijtage op, daarom is starten eigenlijk het slechtste wat je met een motor kan doen (ware het niet dat het MOET gebeuren omdat een motor anders zinloos is :)).

Dan, als je olie nog koud is, stroomt hij niet zo snel rond. Je oliepomp heeft het zwaarder te verduren en de tandwielen en lagers krijgen eigenlijk te weinig (of net genoeg) olie. De olie penetreert de lagers ook niet zo goed.

Naarmate de olie warmer wordt, vloeit hij beter en komt het beter overal tussen waar het moet zijn.

Dus flink toeren draaien terwijl je olie nog koud en dik is, betekent simpelweg onnodige extra slijtage. En je snapt ook wel dat je lagerschalen een flink tik krijgen als je start met het gas open.
 
Hebben Harleys geen droge koppeling? Als dat het geval is dan heeft het doorslippen zeker niks met de olie te maken.
Te strakke kabel of versleten platen/veren zijn dan de opties. Maar speling is speling - als je speling op je hendel hebt betekent dit dat je koppeling volledig aangrijpt, nog meer geven zou alleen betekenen dat je niet meer volledig kan ontkoppelen.
 
Nou is het ook zo dat je blok uit verschillende materialen bestaat die verschillend uitzetten bij warmte. Staal zal minder uitzetten dan aluminium, en ook minder snel.

Nou heb jij stalen cylinderwanden in een aluminium omhulsel. In die cylinder bewegen weer aluminium zuigers met stalen zuigerveren.

Je cylinderwanden zetten langzamer uit dan je zuiger. Als je dus meteen gaat gassen met een koude motor, dan KAN het gebeuren dat je zuigers te snel uitzetten en knel komen te zitten in je cylinders. Door de kracht van de ontploffing drukt je blok die zuiger wel gewoon door, maar je begrijpt wel dat dat slijtage aan je zuigers oplevert. Je zuigers komen na verloop van tijd ruimer in de cylinders te zitten, en ze kunnen zelfs ovaal worden. Het gevolg is ratelen (meestal alleen als je blok koud is), olieverbruik en verminderde compressie (uiteindelijk dus PK's).

Op zich niet zo heel erg, behalve voor je portemonnaie (dure olie) en je ego (ratelend blok, minder PK's). :)
 
Maar koppeling...? Well, je koppeling is niet veel anders dan je schijfrem. Die doet het ook beter als hij warm is. Als je koppeling koud is, KAN hij dus slippen. Maar ik heb dat zelf nog niet meegemaakt. En ALS de koppeling slipt bij koude motor, dan denk ik dat ze simpelweg tegen hun einde aan lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan