warm lopen GL1000 uit 1977

marcskedv

Die hard MF'er
12 sep 2007
268
11
heb het idee dat de thermostaat van de GL stuk is. is er een sluitende methode om dit zonder te demonteren uit te vissen ?

heb volgende zaken opgemerkt.

- water temperatuur loopt op tot tegen rode zone
- na een rit zijn de leidingen naar de radiator maar handwarm, kan ze zonder problemen vastnemen.
- de ventilator draait konstant.

zou dus denken dat het de thermostaat is die niet opent, er is dus enkel circulatie van het koelwater in het blok.

weet iemand wat er allemaal dient te gebeuren om de thermostaat te verwijderen. moet de radiator los gemaakt worden voor meer ruimte tussen de thermostaat behuizing en de ventilator of kan het zo ?
 
Ik denk ook dat ie niet opent.

Volgens mij moet de hele radiateur eraf.

Heb je geen sleutelboek ?

edit: lees net dat je radiateur er af moet voor je de thermostaat kunt (de)monteren.

Ik wil eventueel wel ff de bladzijden mailen hoe e.e.a. moet.

Ootje heeft afgelopen weekend ontdekt hoe zijn scanner werkt *D
 
Laatst bewerkt:
denk niet dat het de waterpomp is anders zou ook de radiator warm worden. ben bijna zeker dat het de thermostaat is.

heb ook eens in de workshop manual gekeken en de radiator moet eruit, jammer is weer extra werk.
 
boeltje gedemonteerd, heb het idee dat er te weinig water in het koelcircuit zat. ga eens nameten hoeveel er eigenlijk uit gekomen is.

had al het idee dat er een aantal vochtige plekjes waren op de radiator dus zou het weleens een tekort aan koelwater kunnen zijn.

heb de thermostaat in water gelegd tegen kookpunt aan en hij gaat wel degelijk open. ga voor alle zekerheid ook eens nagaan of de waterpomp nog wel ok is, radiator is toch al gedemonteerd en heb nog de nodige dichtingen liggen.

heb ook nog een reserve radiator, ga deze eens op druk zetten om te kijken of die niet lekt en dan deze maar monteren voor de zekerheid.
 
Als je lekkage zou hebben vanaf je radiator zou je toch lekkage moeten zien of druppels op de grond zien vallen als je blok op temperatuur is en je thermostaat open. maar zoals je zegt natte plekken zijn erg verdacht , dus met de rest zal het wel ok zijn .
 
ben er achter. zat slechts 1,5liter koelwater in blok + radiator dus veel te weinig. de thermostaat is in orde heb deze getest in water dat ik langzaam in temperatuur heb verhoogd.

fout is dus uiteindelijk lekkende radiator. heb deze vanmiddag niet zonder moeite vervangen, heb de radiator 3 maal terug moeten demonteren omdat de slang van de radiator naar de waterpomp bleef lekken. heb dan maar andere slang gemonteerd en nu is alles lekvrij (tot hiertoe). door de andere radiator zat de bevestiging van het zijspan in de weg zodat ik de radiatordop er niet meer op kreeg. heb dan maar de bevestiging van het zijspan verplaatst en aangepast zodat ik in de toekomst dit probleem niet meer kan voor hebben.

heb de motor laten warm draaien en je kon duidelijk het punt zien waarop de thermostaat opende. de temperatuur meter ging even naar omlaag. na een testrit blijft alles nog droog en de temperatuur loopt niet meer op.

morgen de radiator nog wat bijvullen en hopelijk is deze klus dan weer geklaard.

vond het wel raar dat de motor heel warm werd (tegen de rode zone) en dat de radiator toch relatief koud aanvoelde. had wel verwacht dat bij een tekort aan koelwater de temperatuur hoger zou zijn maar dat dan ook de radiator warm zou geweest zijn. dus weeral iets bijgeleerd
 
vond het wel raar dat de motor heel warm werd (tegen de rode zone) en dat de radiator toch relatief koud aanvoelde. had wel verwacht dat bij een tekort aan koelwater de temperatuur hoger zou zijn maar dat dan ook de radiator warm zou geweest zijn. dus weeral iets bijgeleerd

Dit lijkt me logisch, bij een tekort aan koelvloeistof is er geen circulatie dus de radiateur krijgt geen warme vloeistof en zal koud blijven. Het blok zal wel lekker heet worden met een werkeloze radiateur. Omgekeerd, zou de radiateur wel warm worden zoals je verwachtte dan zou ie ook koelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan