warm rijden motorblok

secasv

MF'er
23 jun 2005
38
0
Elst
Hallo allemaal,

vraagje van een nieuweling.

ben maar weer eens heropgestapt, en wel op een XJ 750 seca van 85 met 60dkm.
motorblok heeft een oliekoeler.

Ik vraag me nu af bij welke de motor voldoende warm is voor normaal gebruik(80 graden?)
Als ik van mijn werk naar huis ga draai ik binnen 2 km al de snelweg op. Vraag me af of de motor dan al warm genoeg is om zeg maar de 4 a 4,5 duizend toeren te maken die voor snelwegsnelheid wel nodig zijn. Of voor vertrek even warm laten warm draaien?

Is er een manier on een olietemperatuurmeter aan te brengen en waar moet de sensor dan komen, in de cylinderkop of onderin het blok? Kan ik wellicht iets van de sloop halen om te monteren en hoe dien ik het geheel in het electrisch circuit op te nemen?

Alvast bedankt

secasv
 
Dat vraag ik me nou ook vaak af!
Ik hou idd de eerste 20 km max. 4000 toeren aan.
Maar soms moet ik direct de snelweg op.
Ik hou dan maar die 4000 aan (=100 km/uur).



Ps. Wats is een fotogrammeter?
 
Ik denk zelf dat het aantal toeren minder belangrijk is dan de hoeveelheid gas je geeft. Als je met een XJR plankgas tot 4500 rpm knalt en dan van het gas af gaat, dat dat slechter is dan op de snelweg rustig doortrekken tot 5000 rpm en dan constant 130 doorrijden.


PS:
Als fotogrammeter werk je meestal vanuit je kantoor, en soms ga je op pad om te zien hoe het gebied dat in kaart moet worden gebracht er uit ziet. Je werkt meestal in dienst van een bedrijf of instelling, zoals een gemeente, Rijkswaterstaat of de Nederlandse Spoorwegen. Het werk van de fotogrammeter bestaat uit het verrichten van metingen om gebieden in kaart te brengen. Je kunt bijvoorbeeld een opdracht krijgen om het spoorwegennet van Nederland in kaart te brengen, of om een topografische kaart van een bepaald gebied te maken met bebossing, hoogtelijnen en dergelijke. De metingen verricht je met fotogrammen (speciale luchtfoto’s), maar je bekijkt ook welke bestaande informatie er al over het gebied dat je in kaart moet brengen bestaat. Het maken van de fotogrammen kun je laten verrichten door een gespecialiseerd bedrijf, jouw voornaamste taak is het interpreteren van de fotogrammen door middel van berekeningen. De fotogrammeter moet heel nauwkeurig kunnen werken en heeft wiskundig inzicht zodat hij of zij heel precies de metingen van een gebied in kaart kan brengen.
 
80 Graden Celcius is de optimale smeertemperatuur voor olie. Maar als ik naar mijn eigen motor kijk (Yamaha SR500) haalt hij dit amper. Deze week met heet weer over de Posbank (heuvels op de Veluwe) en toen tikte hij net de 80 Graden aan. Maar als ik rustig aan rijd met een lagere omgevingstemperatuur blijft deze ook rond de 75 Graden steken. Na 5 Minuten is de motor ongeveer 30 Graden Celcius. En dan na een minuut of 15 is de temperatuur rond de 75 Graden. Dit verschilt matuurlijk per motor. Maar als je de eerste 10 minuten geen gekke dingen doet is er niets aan de hand lijkt mij. Dus geen wheelies, volgas of hoge toeren. Maar dat lijkt mij redelijk gebruikelijk om de eerste 10 Minuten rustig aan te doen, dan kan er niet zoveel meer gebeuren.
NB: Ik heb ook zo'n Motozoom temp. meter erop zitten en werkt perfect. Aanrader. (En voor een luchtgekoelde motor zoals die van mij heeft het ook nog een functie (naast dat het er leuk uit ziet ;) ).
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is direct de snelweg op juist goed, als je niet als een malloot optrekt en doortrekt in de versnellingen.

Op de snelweg heb je goede koeling dus je krijgt een geleidelijke opwarming van het blok, verschillende metalen die in verschillende mate uitzetten bij snelle verwarming geeft kans op problemen. (pakking eruit blazen, koppen met haarscheuren)
Leuk voorbeeld zijn de oudere BMW koekblik blokken, gietijzeren blok met alu kop, eenmaal goed warm zijn ze compleet hufter proof, maar daarvoor.. X:

Gaat er volgens mij niet zozeer om hoe SNEL hij warm wordt, maar of tie op de juiste manier warm gereden wordt, en dat is dus zo langzaam mogelijk, dus met goede koeling, dus op de snelweg.

Maar er zijn meerdere theorien, pick the one you like the most. :)
 
ik ben ook altijd huiverig met koude motor, als ik hierachter de snelweg op ga met net 2 of 3 kilometers op de teller dan heel rustig richting de 120 en blijf dat een goeie 15 kilometer rijden :)

heb wel een andere motor en draait bij 120 ook 6400 toeren maar rij m extreem rustig warm en trek zeker niet het gas los de eerste 15 kilometers. daarna ook rustig opbouwend maar blijf het vervelend vinden dat de kouwe motor "direct" op half toerental móet lopen.
 
dat van die meter in de olievuldop lijkt me wel een goed idee, prima en uitgebreid trouwens die motorzoom internet winkel. Ga misschien wel eens in Utrecht kijken.

Siebrand,
Fotogrammetrie is inderdaad ongeveer wat Vmaxxx al uitlegt , in mijn geval werk ik met digitale (gescande) beelden aan een computer waarmee je stereo kunt kijken en daardoor de luchtfotos in 3-D uit kunt werken (door overlap in de beelden). Je meet dus x,y en z in het landschap en maakt op die manier hoofdzakelijk landkaarten en terreinmodellen, maar er zijn ook vele andere toepassingen mogelijk.
 
Voor de belangstellenden, dit is zo'n temperatuurmeter.
Bij Motozoom.nl kosten ze +/- € 60,00. Maar als je geluk hebt vindt je ze al op Marktplaats.nl voor rond de € 25,00.
full
10034156_870_FR_02.jpg
 
Voor de belangstellenden, dit is zo'n temperatuurmeter.
Bij Motozoom.nl kosten ze +/- € 60,00. Maar als je geluk hebt vindt je ze al op Marktplaats.nl voor rond de € 25,00.
(Afbeelding)(Afbeelding)

Effe gezocht,

Voor mijn brommer kost zo'n ding 26,95 + 4,95 = 31,90 bij motozoom. (artikel nr 12034306)
Bij de duitse collega's kost dat zelfde ding 19,95 + 6,95 = 26,90 bij louis.de

Ik heb geen aandelen louis, maar over het algemeen zijn ze een stuk goedkoper dan motozoom.

(Overigens heb ik niet zo'n direct meter, bij mijn motor moet ik er half naast gaan hangen om de vuldop te zien)
 
80 Graden Celcius is de optimale smeertemperatuur voor olie.
Volgens mij hangt dat nogal van het soort olie af. 80oC is volgens mij stevig aan de lage kant.

Ik hou zelf meestal zo'n 10 tot 12 km warmrijden aan. In die tijd geef trek ik rustig op en probeer ik het toerental zoveel mogelijk onder de 6000rpm te houden (max. is iets van 13.000). Met 6000rpm rij je op de CBR nog altijd zo'n 130kph, dus op zich voldoende om je mee te redden.

Overigens baseer ik die 10 tot 12 km op de tijd die mijn auto (met olietemperatuur meter) nodig heeft om de olie op een constante temperatuur te brengen (zo'n 105oC). Motor heeft minder olie aan boord, maar het blok is ook kleiner, dus ik gok maar dat de opwarmtijd van de olie ongeveer vergelijkbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Voor de belangstellenden, dit is zo'n temperatuurmeter.
Bij Motozoom.nl kosten ze +/- € 60,00. Maar als je geluk hebt vindt je ze al op Marktplaats.nl voor rond de € 25,00.
(Afbeelding)(Afbeelding)

Ik heb op mijn seca een olietemp meter als op het plaatje. werkt goed.

Ben gin meestal rustig aan(moet soms wel ivm stadsverkeer den haag) na een km of 3 tot 5 gaat het gas er redelijk op tot 5500. Dit voor een km of 2 a 3. daarna gaat het gewoon vol aan open indien mogelijk ;)
 
80 Graden Celcius is de optimale smeertemperatuur voor olie. Maar als ik naar mijn eigen motor kijk (Yamaha SR500) haalt hij dit amper. Deze week met heet weer over de Posbank (heuvels op de Veluwe) en toen tikte hij net de 80 Graden aan. Maar als ik rustig aan rijd met een lagere omgevingstemperatuur blijft deze ook rond de 75 Graden steken. Na 5 Minuten is de motor ongeveer 30 Graden Celcius. En dan na een minuut of 15 is de temperatuur rond de 75 Graden. Dit verschilt matuurlijk per motor.
ik heb dus ook zo'n olietempmeter van motodetail maar mijn motor word een stuk warmer hoor, in de winter bij rustig rijden op de snelweg zit hij rond de 80/90 maar met deze temperturen zit hij toch wel rond de 100/110 bij rustig snelweg gebruik, laatst tijdens de file's op de terugeweg van de TT zat het naaldje geregeld op de 120 graden, daar begint ook het rood op het olietempmetertje
 
Terug
Bovenaan Onderaan