warmdraaien motor?

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Deze vraag zal ongetwijfeld wel meer behandeld zijn geweest.
Maar weet iemand misschien hoe je het beste de motor warm krijgt? Had gehoord dat het in ieder geval niet heel verstandig is meteen als een gek op te trekken :P
Heb m'n eerste motor nu net een paar weken dus ben een beetje aan het orrienteren hoe hier het beste mee om te gaan. :]
Dus weet iemand na hoeveel Km's/tijd een motorke fatsoenlijk warm gedraaid is?
 
Maar wat gaat er nu eigenlijk stuk als je niet volledig warmdraait ?

Het is zo'n algemeen gegeven dat het "niet goed" is.
Heb je even?

Krukaslagers, Bigend lagers, nokkenassen, zuigers, zuigerveren, versnellingsbak en ga zo maar door.....alles wat door de motorolie gesmeerd wordt, heeft te lijden van niet fatsoenlijk warm rijden. Ook als je (water)temperatuurmeter al op 80 graden staat, wil dat niet automatisch zeggen dat je olie dan ook op temperatuur is....
 
Ik weet het niet ik heb een thundercat gehad nou geloof me...
1 minuut warmrijden met dit weer en gaan nog nooit wat mee gehad.
Nu me xt660x ff 1 a 2 min warmrijden en dan vliegt het wiel alleen nog maar de lucht in :)
Mischien is het indd beter rustig warm te rijden
 
Ik zou het niet weten, maar water temperatuur mag er van mij af ipv olietemperatuur.
De Fan slaat toch wel aan als die te warm word, en mocht het echt te zot worden kookt die wel over.

Vooral het verhaal van het uitzetten van het metaal heeft me er toe gedreven om die meter aan te schaffen.
Vercshillende delen zetten gewoon verschillend kwa snelheid uit dus als je het de tijd geeft om fatsoenlijk op temperatuur te komen krijg je veel minder materiaal spanning onderling.

En als ik mensen vraag waarom ze koud gelijk wheely's trekken en de begrenzer induiken is dat omdat ze hem toch willen verkopen of omdat ze zeggen dan had het maar geen motor moeten worden -O-
Ik rij erg graag motor, maar een beetje liefde voor de techniek zal hem veel langer mee doen laten gaan hoop ik :)
Mensen die dat zeggen hebben vaak totaal geen kijk op techniek of werkelijk geen idee wat er allemaal afspeelt tussen hun benen :N .

Als je iets meer gevoel er voor hebt wat een motor allemaal inhoudt zal je er onbewust wel een beetje rekening mee houden...

Ik trek nooit een koude motor helemaal door, ook andermans voertuig niet... 't Doet me dan pijn in 't hart :P .


Ik stond net toevallig bij m'n dealer... Komt er een jongen aanrijden op een ZXR400 met een enorm diesel geratel, alsof de tuimelaars los in het blok lagen :X . "Jah" zegt die monteur; "Er zit geen druppel olie meer in". Jongen: "Oh, ik dacht dat de olie doorzichtig was net als m'n oude 2-takt olie". |( |(
 
Tja.... jouw motor......jouw keus. Gewoon lekker scheuren, joh, wat maakt het uit.

Ik ben wel blij dat ik niet de volgende ben die dat barrel koopt.....
Nou, nou, nou vriend zo kan die wel weer.

Hoe kom jij op je werk? Via het fietspad?

Je rijdt toch ook nog eerst het drop uit....
Gewoon rustig opbouwen naar de 100 anders het eerste stukje nog even 80 dan 90...
Dan lijkt mij 4500 a 5000 toeren nog niet slopend voor de fiets hoor.
Jij snapt hem al even beter ja.

Bij het starten krijgt de motor heel weinig te verduren, dan rij ik 3-4 kilometer op een 50/60 weg waarbij ik hem rustig in de 6 zet en rond de 3000 toeren laat tokkelen.

Dan draai ik bij het stoplicht de 100 weg op en rij ik de eerste kilometer rustig 80 tot het volgende stoplicht. Daar gooi ik hem er niet voorbij. Daarna rustig achter de auto's en dan al snel moet je gewoon 100 of 110 rijden wil je geen gevaar op je afroepen.


Natuurlijk ben je een lul als je de motor start HATSEE tot 8000 toeren trekken in de 1 en zo doorjanken. Ik weet heel goed wat techniek is, ok?
 
ok,

-stationair laten draaien , alle oliegesmeerde spulletjes gaan stuk
-meer dan 1/2 (1/3 voor de mensen met zelfbeheersing) van max toerental, idem alles Kaputt.

dus de waarheid ligt ergens in het midden...volgens de meerderheid.
Wat ik wel bizar vind is dat er op het internet wel WEINIG tot NIKS echte data, opengewerkte motor/autoblokken, grafieken...noem maar op, laat ik het onder feiten klasseren.

ok, mijn motor, mijn risico, verkoop hem niet door aan je buurman....volledig akkoord.

Als ik de buurman ben... kan ik dan met een COMPRESSIETEST een gemolesteerd motorblok ontmaskeren?
 
ik rijd veel snelweg, en die ligt vlak bij mn huis, dus ik zit al vrij snel na het wegrijden aan de 6 a 7000 toeren (van de 12.000 waar het rood begint). dat hou ik ook aan als max de eerste 15 min/km. heb nog nergens aan gemerkt dat het mis is, en toch al dik 10.000 km met deze motor gereden. los van dat draait ie rond de 7000 toeren érg rustig en trillingsvrij.

Haha dat ken ik ja, zelf ook een bandit, en 7000 toeren is echt stil! Jammer dat je dan op de teller rond de 140 zit :+

Warm rijden is bij mij in de eerste 20 km niet boven de 8000 toeren, ooit een keertje van iemand gehoord toen ik begon en altijd voor waar aangenomen :)
 
Slechtste wat je kan doen: stationair warm laten draaien. Beste is om te starten en meteen (met beleid) weg te rijden. Bij stationair toerental heb je kans dat de oliepomp niet genoeg druk opbouwt om de olie ook in de hogere delen van de motor (nokkenassen e.d.) te pompen.
 
Slechtste wat je kan doen: stationair warm laten draaien. Beste is om te starten en meteen (met beleid) weg te rijden. Bij stationair toerental heb je kans dat de oliepomp niet genoeg druk opbouwt om de olie ook in de hogere delen van de motor (nokkenassen e.d.) te pompen.


Ik ben wel benieuwd of iemand daar bewijzen van heeft, want dit is nou zo typisch verhaal wat iedereen aan elkaar doorverteld maar waar volgens mij met de huidige motoren echt geen sprake meer van is.
 
bij stationair draaien duurt het gewoon langer voordat je motor warm is. dus draait die langer met koude olie. en krijg je meer afzetting in je cilinders...

ik hou altijd aan 3500 toeren totdat de thermometer helemaal op temperatuur is daarna langzaam omhoog richting 5000 tot ongeveer twee keer de tijd die het kostte voor het water om op temperatuur, tegen die tijd is de olie ook wel warm genoeg...

mn motor slaapt sowiezo binnen dus echt koud word die nooit, dat scheelt ook.
 
Ik ben het helemaal met je eens, alleen moet ik het op gevoel doen. Denk dat dat wel mogelijk is, maar zoals jij het hebt is natuurlijk beter.

Eergister verteld er eentje tegen me dat z'n blok erg slecht was....
Raar he? Elk ritje gewoon lekker de begrenzer in jagen om ff herrie te maken :X

Haha _O-
Mjah :P En mij de schuld geven dat hij mijn oude blok had gekocht (als geintje) :+

Even OT:

Ik hou tot ongeveer 20 km tot max. 6000 toeren aan van de 17000 die hij max mag lopen.
Ik hoor hier verhalen van 3.000/4.000 toeren, maar niet elke motor is hetzelfde en heeft een ander toeren bereik :)

Ik ben ABSOLUUT geen expert, maar denk dat 6000 wel een toerenbereik is wat hij koud mag lopen (als ik tussendoor ga zit hij rond de 4000/5000).
Onder de 4000 toeren doet hij vrij weinig :)
 
En de hedendaagse blokken....probeer hem maar kapot te krijgen ;)


sommige mensen krijgen alles kapot :+

maar 3500 toeren is wel een beetje weinig als bij 12000 toeren het rode gebied begint,
omgerekent zou je met een auto dus niet boven de 1800 toeren mogen komen tot de motor warm is :+

rustig warm rijden tot 50% van het max. toerental en niet het gas volledig open trekken tot dit toerental bereikt is.
 
sommige mensen krijgen alles kapot :+

maar 3500 toeren is wel een beetje weinig als bij 12000 toeren het rode gebied begint,
omgerekent zou je met een auto dus niet boven de 1800 toeren mogen komen tot de motor warm is :+

rustig warm rijden tot 50% van het max. toerental en niet het gas volledig open trekken tot dit toerental bereikt is.
Smeren en warmrijden is idd de allerbelangrijkste voor je blok maar 3500 tpm voor een fzr 400 dan gaan de meeste brommers jou voorbij.
 
Laatst bewerkt:
Slechtste wat je kan doen: stationair warm laten draaien. Beste is om te starten en meteen (met beleid) weg te rijden. Bij stationair toerental heb je kans dat de oliepomp niet genoeg druk opbouwt om de olie ook in de hogere delen van de motor (nokkenassen e.d.) te pompen.
Jaja maar je zal de motor toch eerst warm genoeg moeteen laten worden anders gaat hij stotteren als hij nog in chokestand draaid en dit geld voor zowel handbediening en automatische shoke.
En als jij bij koude omstandigheden zo wegrijd krijgt het blok flink op zn flikker })
Ik zou van jou geen fiets willen overnemen :+ |(
 
Laatst bewerkt:
Jaja maar je zal de motor toch eerst warm genoeg moeteen laten worden anders gaat hij stotteren als hij nog in chokestand draaid en dit geld voor zowel handbediening en automatische shoke.
En als jij bij koude omstandigheden zo wegrijd krijgt het blok flink op zn flikker })
Ik zou van jou geen fiets willen overnemen :+ |(

Hmz... ik heb de choke alleen nodig bij het starten en daarna kan ik deze gelijk weer terug drukken. De motort dan stottert niet. In principe zijn toeren niet zo heel erg belangrijk (let op: in principe). Zolang je rustig en gelijdelijk richting het middengebied gaat is er weinig aan de hand, het kan soms immers ook niet anders als je als je aan het verkeer deelneemt. Het lostrekken van de motor is totaal funest voor het blok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan