warmdraaien motor?

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Deze vraag zal ongetwijfeld wel meer behandeld zijn geweest.
Maar weet iemand misschien hoe je het beste de motor warm krijgt? Had gehoord dat het in ieder geval niet heel verstandig is meteen als een gek op te trekken :P
Heb m'n eerste motor nu net een paar weken dus ben een beetje aan het orrienteren hoe hier het beste mee om te gaan. :]
Dus weet iemand na hoeveel Km's/tijd een motorke fatsoenlijk warm gedraaid is?
 
ZO LANG?

Jeetje, dat zijn de getallen. Ja, ok de motor echt op zijn flikker geven na zo'n periode is akkoord.

Maar in mijn geval (11.000 toeren max) zou ik op 3000 toeren uitkomen de eerste 10 km. Nou, ik weet niet waar jij vandaan komt maar als ik het dorp uitrij dan moet ik al 100 rijden, en in de 6 betekent dat toch al gauw 4500 toeren. Daarnaast een beetje optrekken zit je ook zo aan de 5500 toeren.

Dus dat lukt mij echt niet hoor!

Een Triumph Rocket V3 met een blok van 100 kilo staal duurt dan ook langer dan mijn paralleltwinnetje om geheel verwarmd te zijn.
 
ZO LANG?
Jeetje, dat zijn de getallen. Ja, ok de motor echt op zijn flikker geven na zo'n periode is akkoord.
Maar in mijn geval (11.000 toeren max) zou ik op 3000 toeren uitkomen de eerste 10 km. Nou, ik weet niet waar jij vandaan komt maar als ik het dorp uitrij dan moet ik al 100 rijden, en in de 6 betekent dat toch al gauw 4500 toeren. Daarnaast een beetje optrekken zit je ook zo aan de 5500 toeren.
Dus dat lukt mij echt niet hoor!
Een Triumph Rocket V3 met een blok van 100 kilo staal duurt dan ook langer dan mijn paralleltwinnetje om geheel verwarmd te zijn.

Dan ga je toch lekker door zoals je het deed? Wil je niet zo lang met je motor doen dan maakt het niks uit.......dus gas d'r op. :X

Wie verplicht je eigenlijk om 100 te rijden? Volgens mij nog altijd een MAXIMUM snelheid. Je kunt ook 80 rijden tot ie warm is of het eerste stukje binnendoor......
 
ik rijd veel snelweg, en die ligt vlak bij mn huis, dus ik zit al vrij snel na het wegrijden aan de 6 a 7000 toeren (van de 12.000 waar het rood begint). dat hou ik ook aan als max de eerste 15 min/km. heb nog nergens aan gemerkt dat het mis is, en toch al dik 10.000 km met deze motor gereden. los van dat draait ie rond de 7000 toeren érg rustig en trillingsvrij.
 
Al 10.000km? :') Man, al rij je elke dag volgas weg dan merk je met 10.000km nog niks. Tegen de tijd dat je het gaat merken is je blok al aardig naar de klote geholpen.
 
Ik zit ook zo op de snelweg, maar pas wel de 20 min / 20 km regel toe. En dan zit ik zo rond de 4 a 5000 toeren waar 12,5K max is. 't Beestje is ook al 20 jaar oud en wil er zeker nog een paar jaar op rijden...
 
Al 10.000km? :') Man, al rij je elke dag volgas weg dan merk je met 10.000km nog niks. Tegen de tijd dat je het gaat merken is je blok al aardig naar de klote geholpen.

Denk je dat? Kan je vertellen dat je fout zit. Oud-collega van mij heeft het gepresteerd om een Divje 600 in 8500km tijd naar zijn grootje te helpen. Koppeling verrot, ketting naar het grootje, koppakking lek en kop finito.
 
ZO LANG?

Jeetje, dat zijn de getallen. Ja, ok de motor echt op zijn flikker geven na zo'n periode is akkoord.

Maar in mijn geval (11.000 toeren max) zou ik op 3000 toeren uitkomen de eerste 10 km. Nou, ik weet niet waar jij vandaan komt maar als ik het dorp uitrij dan moet ik al 100 rijden, en in de 6 betekent dat toch al gauw 4500 toeren. Daarnaast een beetje optrekken zit je ook zo aan de 5500 toeren.
Je moet geen 100, maar je mag daar 100!
 
vanaf mijn huis zit ik binnen 5minuten op de snelweg of provinciale weg, toch kies ik er met de motor voor om het eerste stuk binnendoor te rijden zodat deze rustig op temp. kan komen :Y

wel zo fijn met oog op het behoud van je machine, je hebt ook mensen die hem eerst 10min stationair laten lopen maar dat vind je motor en met name de nokkenasketting ook niet zo fijn :N
 
Het is je schoonmoeder niet dat motorblok!

Rijden jullie allemaal harley ofzo :? :+

Je moet niet gaan knallen meteen, maar de rijksweg op kan makkelijk.
Het gaat om het aantal toeren, gewoon op tijd schakelen en er is niks aan de hand.

En de hedendaagse blokken....probeer hem maar kapot te krijgen ;)
 
Als je meestal korte (woon-werk) stukjes doet (zoals ik) kan een dunnere olie ook helpen.
ondertussen toch al 48 000 km op de teller en ik rij gewoon direct tot 9000 toeren.

Als ik de hierboven 20 min/20 km zou moeten volgen, wordt mijn blokje nooit warm en dat is dan ook weer niet goed (condens, aanslag op de bougies...)

Puur theorie van mijn kant, maar als je een beetje doorrijdt dan wordt je blok toch sneller warm, en ik dacht dat een blok het meeste slijtage te verwerken had als koud was....
( en zo kan ik mijn ongeduld om het gas open te draaien een plekje in mijn geweten geven 8-) )
 
Ik heb een tijd met een olietempmeter gereden. Dit kwam er in de praktijk op neer dat de motor pas echt goed op temp is na gemiddeld 15 km, afhankelijk van weersomstandigheden. Warm rijden doe ik zelf de eerste 5 km tot max 4000 toeren, dan is de olie ong. 40 à 50 graden. Vervolgens langzaam aan wat meer toeren, max 6000 of zo tot de olie op goeie temp is, 70 à 80 graden en dan pas gooi ik er met een gerust hard het gas er vol op.
 
Een plekje in de hel kunnen die dingen krijgen.

Verdomme, heb net een nieuwe gekocht! :P

Over het warmrijden...tja, doe ik ook niet altijd even netjes. Soms kan ik mezelf niet inhouden en gaat mn gsje richting de 8k als ie nog 'koud' is. Gister nog de olie en filter vervangen, niets geen vieze slurrie.. :) En als ie heel de middag in de zon heeft staan bakken mag de 20km/min regel vast wel aangepast worden. FF andere omstandigheden dan bij -5 in de winter. :) :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan