warmdraaien?

1 sep 2001
103
0
Wat is nou het beste voor je motor ( en niet voor het milieu). motor starten en effies stationar warm laten draaien of starten en gelijk rijden???
 
Het voordeel van warmdraaien is dat je niet heel rustig hoeft te rijden. Je kan gelijk wat hoger in toeren rijden. Maar je hebt je banden nog die ook eerst op temp moeten komen.

Het beste voor je motor is rijden. Maar dan wel RUSTIG warm rijden.
 
[knip&plakwerk]
na het starten rustig wegrijden. Dan komt de motor het snelst op temperatuur. Een motor stationair laten warmdraaien duurt oneindig veel langer dan dat rijdend te doen, het is slechter voor het milieu en ook voor de motor zelf.
[/knip&plakwerk]

Gewoon rustig gassen de eerste minuutjes :)
 
Na het starten even de helm opzetten en handschoenen aan, garage dicht, vervolgens op de motor stappen en rustig wegrijden. Dan loopt hij net stabiel genoeg om lekker weg te rijden. (bij mij in ieder geval. Even een paar keer aan het gas vijzen en dan laten draaien)

Echt goed opwarmen duurt rijdend zo\'n 15 min, dus echt hard scheuren gaat vaak toch niet als je naar je werk gaat. En bovendien moet je toch je banden opwarmen e.d., maar dan is de olie alvast iets dunner en een beetje naar boven gepompt (nokkenassen e.d.).
 
Kickstarten met choke aan, en daarna choke op half na een paar sec. en dan rustig aan weg rijden, en na 2 straten de choke volledig uit zetten en rustig aan rijden tot het blokje warm is en dan pas het onderste uit de kan halen.
 
Husqvarna, ja van de naaimachines maar ook van de (cross)motoren schijnt eens onderzocht te hebben wat de langste levensduur geeft, starten en meteen wegrijden of 5 minuten laten warmdraaien en dan pas wegrijden, het laatste gaf een 2 keer zo lange levensduur! 5 minuten is misschien wel erg lang maar 2 a 3 minuten vind ik wel te doen.
Als je meteen gaat rijden moet ook de luchtweerstand overwonnen worden, wat een zwaardere belasting betekent.
 
Ik heb altijd geleerd om meteen rustig weg te rijden, dan wordt tenminste alles goed gesmeerd. Eerste km wat lager in toeren houden, banden opwarmen en na 10 km of zo kan het gas erop.

Misschien dat dit alles niet voor moderne motoren geldt, maar dat weet ik dus niet.
 
warm rijden?
ik heb begrepen dat rijden met een koude moter slecht is.
dus zo vlug mogelijk opwarmen is het moto.
rolling,burning en met een wheely warm rijden.
zodat je de kortste tijd met een koude motor rijd.

ps: en na een jaar weer inruilen })

pps :iemand intresse in een Fazer *D
 
warm rijden?
ik heb begrepen dat rijden met een koude moter slecht is.
dus zo vlug mogelijk opwarmen is het moto.
rolling,burning en met een wheely warm rijden.
zodat je de kortste tijd met een koude motor rijd.

ps: en na een jaar weer inruilen })

pps :iemand intresse in een Fazer *D

Moet je een CBR600 kopen, schijnen daar tegen te kunnen.

Maat van me trok \'m koud altijd tot aan de begrenzer. Ding was 8 of 9 jaar oud. Twee jaar lang op die manier misbruikt, maar verbruikte amper olie.
 
Moet je een CBR600 kopen, schijnen daar tegen te kunnen.

Maat van me trok \'m koud altijd tot aan de begrenzer. Ding was 8 of 9 jaar oud. Twee jaar lang op die manier misbruikt, maar verbruikte amper olie.
een versleten blok hoeft niet direct olieverbruik te veroorzaken.
je vermogen kan ook een stuk minder worden of levensduur korter dan gemiddeld
 
Moet je een CBR600 kopen, schijnen daar tegen te kunnen.

Maat van me trok \'m koud altijd tot aan de begrenzer. Ding was 8 of 9 jaar oud. Twee jaar lang op die manier misbruikt, maar verbruikte amper olie.

Zelf ooit een CB 550 F ratbike op dezelfde manier mishandeld. Gebruikte geen olie, maar na een jaar of twee na elke rit de nokkenasketting en de kleppen stellen. Daarna altijd olieopvangbak mee, want er liep zoveel olie uit dat het gewoon teveel ging kosten. Dus parkeren, oliebak eronder zetten, en sleutels er gewoon in laten zitten. Voor het wegrijden de olie weer teruggieten in het carter, en gewoon weer volgas met koude motor wegblazen. Uiteindelijk heb ik hem gewoon rijdend naar de sloop gebracht, inclusief olieopvangbak...

Was wel leuk, maar zoiets doe ik nooit meer, hoewel de reacties op sommige motortreffens wel erg wijs waren....
 
warm worden van je banden is sterk afhankelijk van het merk
ik heb metzeler banden eronder zitten dat duurt +- 20 a 25 minuten voordat ze echt goed warm zijn

Of het ddurt heel lang voordat je motor warm is of je moet echt iets meer gas geven als het zolang duurt voordat je banden warm zijn. ;)

En even voor Guz, bij normale temps.
 
Ik heb me laten vertellen dat een stationair lopende benzinemotor niet goed smeert en dat je dus je motor niet warm moet laten draaien. Geen smering = slecht voor je blok. Gewoon starten en wegrijden dus.

Of een dieselmotor kopen :+
 
Ik rijd weg zodra de choke eraf kan. En dat duurt maar een paar minuten: dus deur op slot, pak dicht, helm op, handschoenen aan, choke eraf en rijden. Dan nog een kilometer of 10 \'rustig aan\', dus wel redelijk vlot doortrekken maar niet boven de 8000 rpm (rode gebied begint bij 14.000 rpm).

Als de watertemperatuurmeter uit het blauwe gebied is wil dat niet zeggen dat de olie al op temperatuur is!
 
Ik heb me laten vertellen dat een stationair lopende benzinemotor niet goed smeert en dat je dus je motor niet warm moet laten draaien. Geen smering = slecht voor je blok. Gewoon starten en wegrijden dus.

Of een dieselmotor kopen :+
Bij opstarten van koude motor deze direkt een tijdje tussen de 1500 en 2000 tpm laten draaien. Dan werkt de oliepomp veel beter en heeft alles direkt goede oliedruk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan