Warme motor knettert er in het blok en loopt moeilijk stationair

gietspeed

Rookie
13 jun 2022
13
4
Nieuwerkerk aan den IJssel
Hallowa mf-ers,

Ik ben nog niet zo lang lid hier maar ik ben Gideon en heb een Yamaha fazer FZS600 uit 1998 een oudje maar prima ding om mee te starten.

Nu heb ik al een tijdje dat tie bij een warme motor niet super lekker loopt. Na de cabrateurs schoongemaakt te hebben en de bougies te hebben vervangen(in een kleine beurt) leek het een stuk beter te gaan.
Maar.. vandaag bij een warme motor was het weer terug en hoorde ik een knetterend geluid uit de 3e cilinder. Daar wilde ik voelen of de stekker goed zat maar toen kreeg ik schokken van het kleppen deksel. Na de bougiekabel aangedrukt te hebben was het probleem niet weg. Nu bij een koude start zie ik dat cilinder 3 wel warm word maar niet zo warm als de overige 3.

Kan dit een kabel zijn en kan ik die los vervangen of zou ik een nieuwe bobine op de kop moeten tikken hiervoor? Kan het nog iets anders zijn wat ik over het hoofd zie?
Zou het kunnen zijn dat de stekker kapot is oid?


Mand,
Gideon
 
Laatst bewerkt:
misschien even de moeite nemen om de tank er af te halen en kijken of de bougie en de kabels nog goed zijn.
een schok krijgen lijkt me niet de bedoeling tenzij een bougiedop er niet goed op zit.
slecht kontakt in de dop kan maar dan moet hij er nog wel opzitten wil die een beetje warm worden. als je de uitlaatbochten bedoeld.

en welkom op MF :]
 
Thanks! Ik had daar al naar gekeken maar ik zag eigenlijk niets wat lijkt op een breuk oid. Ik zal morgen even de bougies eruithalen en even per circuit even kijken op ik iets raars zie.
Ik bedoel inderdaad de uitlaatbocht. Daarom vond ik het ook gek. Stel dat slecht contact de oorzaak is het dan een kwestie van de kabel inkorten of moet er dan een nieuwe kabel tussen met nieuwe kap?
 
Thanks! Ik had daar al naar gekeken maar ik zag eigenlijk niets wat lijkt op een breuk oid. Ik zal morgen even de bougies eruithalen en even per circuit even kijken op ik iets raars zie.
Ik bedoel inderdaad de uitlaatbocht. Daarom vond ik het ook gek. Stel dat slecht contact de oorzaak is het dan een kwestie van de kabel inkorten of moet er dan een nieuwe kabel tussen met nieuwe kap?
als de kabel lang genoeg is kan je die inkorten . bougiekabel is overigens best goedkoop hoor al weet ik zo even niet hoeveel, het viel mij mee .
Penbobines willen nog wel eens stuk gaan , dan ben je wat duurder uit.
zonder bouwjaar kan ik niet zoeken of je gewone doppen hebt, maar als je googlt op penbobine weet je dat zelf wel als je de bougies al vervangen hebt.

wat men wel eens doet zijn de bobines en alles er achter omwisselen . meestal heb je 2 bobines met elk 2 bougies aan de uiteindes , cilinder 1 en 4 en cilinder 2 en 3 , die sets omwisselen zou er voor moeten zorgen dat het probleem zich verplaatst naar cilinder 1 of 4, aangezien die nu op 3 zit.

Dit is even algemeen, niet type specifiek.
 
als de kabel lang genoeg is kan je die inkorten . bougiekabel is overigens best goedkoop hoor al weet ik zo even niet hoeveel, het viel mij mee .
Penbobines willen nog wel eens stuk gaan , dan ben je wat duurder uit.
zonder bouwjaar kan ik niet zoeken of je gewone doppen hebt, maar als je googlt op penbobine weet je dat zelf wel als je de bougies al vervangen hebt.

wat men wel eens doet zijn de bobines en alles er achter omwisselen . meestal heb je 2 bobines met elk 2 bougies aan de uiteindes , cilinder 1 en 4 en cilinder 2 en 3 , die sets omwisselen zou er voor moeten zorgen dat het probleem zich verplaatst naar cilinder 1 of 4, aangezien die nu op 3 zit.

Dit is even algemeen, niet type specifiek.
Ah thanks, ik ga er morgen even naar kijken maar volgens mij heb ik 2 losse Bobines inderdaad voor 2 en 4 en 1 voor 1 en 3. Ik ga dat eens proberen om te draaien om in ieder geval een stukje verder uit te diepen. Dankjewel voor je uitgebreide antwoorden en informatie🙃
Het bouwjaar is trouwens 1998 en heb ook even aangepast in hoofdbericht
 
Zo heb ik ooit eens een breuk gehad in het witte deel vd bougie. Bougie vonkte dus(grotendeels) buiten de cilinder. Dit viel mij op doordat ik in het donker enigszins kon zien dat de bougie oplichte. Dit was dan wel bij een auto, hier ligt de bougie vaak niet zo diep als bij een motorfiets dus hier kon ik het goed zien... Oorzaak was waarschijnlijk dat de bougie voor montage een kleine val op de grond had meegemaakt.
Breuk was btw niet zichtbaar.
Zoals eerder gezegd kijken ofdat het probleem zich verplaatst of bougie nr 3 nog eens wisselen.
 
Vermoed dat de kabel er niet goed opgedrukt zit of beschadigd is of de bobine is niet ok.
Even ohms doormeten met de waardes die in je WPH staan.
Rommel tijdens de meting ook aan de kabel cilinder 3) zelf of deze waarde verandert.
Niet de juiste waarde dan eentje scoren bij bv Boonstra .
 
Van open kleppen krijg je geen elektrische schok...
Het kan wel maar waarschijnlijk niet zn probleem.
Ik krijgoplazers van iedere bougiekabel van iedere goed lopende motor die ik beetpak en dat is omdat je zelf als geleider met de isolatie en de stroomvoerder in de kabel een condensator vormt. Als de kabel niet of niet goed aan 3 zit loopt 2 ook niet
 
Ik krijgoplazers van iedere bougiekabel van iedere goed lopende motor die ik beetpak en dat is omdat je zelf als geleider met de isolatie en de stroomvoerder in de kabel een condensator vormt. Als de kabel niet of niet goed aan 3 zit loopt 2 ook niet
Heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik neem regelmatig bougiekabels vast om te controleren of ze nog goed contact maken met draaiende motor.
Nog nooit een schok gekregen.
Behalve die ene keer dat er een haarscheurtje in de isolatie zat.

Die theorie heb ik ook nog niet van gehoord. (Ik sluit het niet uit maar vereist meer uitleg)
Dan zou elke stroomvoerende kabel die je vastneemt je een schok geven.
Een condensator slaat zn lading op in het dielectricum tussen 2 platen.

Je stelt voor dat de isolatie (+lucht) het diëlektricum is en de kabel en het lichaam de 2 platen.
 
Jullie zitten natuurlijk met smart op mijn update te wachten_O- dus hier komt tie dan:Nou vandaag de stekker er opnieuw aangezet na een stuk afgeknipt te hebben en de bougie naar 1 gezet. Nog steeds blijft 3 vervelend lopen. Geen vonk te zien met spray toch van het weekend even iemand met zo'n spanningsmeter even laten meten. En even nieuwe stekker er tussen of misschien 2e hand even een bobine met stekkers op de kop tikken.
Vonken lijkt dus ook alleen bij een warme motor te zijn maar morgen ook maar even een keer goed warm rijden en kijken.
 
Een condensator slaat zn lading op in het dielectricum tussen 2 platen.
Een condendator slaat zijn lading op in twee geleders gescheiden door een dielectricum, Een condensator is tevens een geleider voor wisselspanning. Niet iedereen heeft er last van of voelt het, ik ben er wat gevoeliger voor. ik heb ook liever een 9mm in mijn knie dan dat ze me taseren, bijvoorbeeld.
kijk wat een hoge spanning doet... de helicopter is een geleider, de kabel ook en de lucht is dielecticum... met name het stokkie waar hij potentiaaal mee vereffent

 
Vandaag de bougie gewisseld, knetteren was over maar motor liep nog erg ongelijk. De bobine gewisseld met nieuwe stekkers, en het probleem is zo goed als opgelost. Wel ben ik erachter dat de TPS kapot is maar dat komt nog wel. Thanks allemaal voor jullie expertise en hulp😘
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan