Warme motor slaat steeds af

Takky

Rookie
11 mei 2004
2
0
Den Bosch
Begin dit jaar een nieuwe oude motor gekocht, een Honda Nighthawk uit '86, VS import. Rijdt heerlijk, totdat ik een langere tourtocht doe. Na een paar uur rijden slaat hij plotseling af. Dan is er geen land meer mee te bezeilen. De startmotor doet het dan niet meer (koplamp gaat wel uit, dus hij trekt wel stroom) en aanduwen werkt niet, als je dan probeert ploft hij alleen (pop-pop-pop), maar aanslaan doet ie niet. :?

20 minuten wachten (dus het komt door de warmte) en hij start weer alsof er niets aan de hand is... maar in de tussentijd sta je in the middle of nowhere (dus geen kroeg in de buurt :) ) en staat iedereen te wachten.

Is dit een bobine probleem? Ik heb al wat soortgelijke problemen gelezen, maar er wordt gesteld dat de bobine vooral problemen zal geven bij stationair draaien; ik heb het ook al eens op de snelweg gehad. Probleem is dat ik geen boekje bij mijn motor heb en dat die moeilijk te vinden zijn.

Iemand een idee? (De dealer niet, zegt ie)
Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
flinke sluiting als je startmotorbedrading wel stroom opzuigt maar dit niet aan de startmotor doorgeeft,ik weet er niks anders van te maken.
koppel de dikke draad vanaf het startrelay eens los op de startmotor,en kijk of de koplamp evengoed weer begint te dimmen na het beroeren van het startknopje(wanneer je motor weer langs de weg uitvalt)

en haal/schud de kabels bij het balhoofd eens flink in de rondte en kijk of er wat gebeurt,tis de enige plek waar draden slijten.
 
Laatst bewerkt:
Een flashback mijnerzijds herinnerde me aan een bougieprobleem wat ik ooit had.
Zelfde kenmerken. Bleek achteraf dat een bougie iets te wijd was afgesteld.Als deze warm wordt wordt deze afstelling nog wijder en stopte het motortje en met geen mogelijkheid aan de praat te brengen. Na afkoeling weer prima.
Even met een voelermaat je bougies controleren.

Suc6
 
Een flashback mijnerzijds herinnerde me aan een bougieprobleem wat ik ooit had.
Zelfde kenmerken. Bleek achteraf dat een bougie iets te wijd was afgesteld.Als deze warm wordt wordt deze afstelling nog wijder en stopte het motortje en met geen mogelijkheid aan de praat te brengen. Na afkoeling weer prima.
Even met een voelermaat je bougies controleren.

Suc6
Het niet aanslaan van de startmotor heeft hier toch niks mee te maken?
 
Een paar uur? Misschien wel warmteverschijnsels v.d.carbs. Vapour lock en zo.
En als dan de startmotor ook nog slecht is,dan bedoel ik de rotor daarvan,sta je dus stil.
Wat de startmotor aangaat,eruit halen en kijken of de schade zo meevalt dat het met nieuwe koolborstels weer te doen is.
Kan ook wel de cdi zijn of de pickups dus.

Een Honda met 'n zwakke/slechte accu aanduwen is volgens mij helemaal/zowiezo geen goed idee. Sloop je misschien gelijk de spanningsregelaar.
Kan het natuurlijk ook nog zijn. Lang gereden,accu dus leeg gereden want laadt niet meer bij....
Sta je een tijdje stil,laadt de accu zichzelf weer 'n beetje op en gaan.
Hhmmm niet al te positief vandaag. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ander idee:

Als je een stukje gaat rijden, je motor begint met choke. Wanneer je die uitzet, kan ie afslaan omdat je stationair afstelling niet goed afgesteld staat. Kijk daar eens na?

Min VTR had na zijn dynobeurt te grote stationair sproeiers (maatje 48 ipv 45). Hij verzoop dus telkens letterlijk voor het stoplicht bij stationair draaien (ook met choke). Het lijkt uit het verhaal of tie verzuipt bij stationair draaien. Geen slecht idee van Mucked om je stationair afstelling eens te bekijken/meten.

Maar als je dat doet, doe dan gelijk je hele afstelling lucht/benzine nog maar nakijken.
 
Misschien dat de pistons versleten zijn en er te weinig compressie is?

Ik had dit ooit met een Stihl kettingzaag; ze startte probleemloos maar na een kleine poos, als de motor warm stond, viel hij steeds stil.
Een Stihl-specialist liet me zien dat er krassen op de zuigers stonden en hij vertelde me dat op die manier de compressie te laag wordt waardoor ie na een tijdje sti(h)l valt.
Ik weet het niet, moest er aan denken toen 'k je verhaal hoorde :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan