Warme start Honda VF750F

Little_Bear

MF veteraan
17 okt 2004
3.470
17
Hilversum
Hey there,

Sinds ongeveer een week ben ik in het bezit van een Honda VF750F uit 1984, welke ik voor een prikkie kocht op een veiling.

Nu gaat ie a.s. donderdag voor een dikke check-up ff naar een motorzaak hier in de buurt, waar een tweetal Honda-specialisten rondlopen.. ff kijken wat er allemaal loos is 8-)

Nu vraag ik mij wel ondertussen een aantal dingen af.

Gezien ik er nu wel al een km. of 500 op gereden heb, mede op verzoek van de jongens van die motorzaak met benzine-toevoegsel om de kleppen te reinigen etc.., merk ik een paar dingen:

- Zodra de motor warm is dan start hij niet direct, maar na 10 mins wachten doet ie het weer prima.

- Starten gaat de ene keer in een rap tempo, maar 7 van de 10 keer dan hapert ie nogal, dan heeft de startmotor enorme moeite om de motor rond te doen draaien.

- En mja, ratelt een beetje.. kettinkie moet ff strakgetrokken/vervangen worden.

- Nu we er toch zijn.. er zit een schakelaartje op het instrumentenpaneel, maar als je die omhaalt bij lopende motor, dan lijkt er niets te gebeuren? Dus waar dient dat ding voor dan? :9

Overigens heb ik wel al enig speurwerk uitgevoerd, maar niets zinnigs kunnen vinden hierover. Dan vast heel erg bedankt voor het delen van deze wieluitvindingen :}

Groeten,

Remco aka Little_Bear

p.s.: Hier ff foto van de bijzondere fiets:

HondaVF750F.jpg

 
Laatst bewerkt:
Ja, nu je het zegt.. dat was ik vergeten erbij te vermelden.. hij moet afgesteld worden.. want hij loopt voor geen meter stationair.. mja.. 5 secs ofzo op 500 toeren ca. en dan slaat ie af.. daarna dus ff neit aan de praat te krijgen als ie warm is..

Van de week zal ik zelf eens aan die stelschroeven zitten op de carbs.. en eens zien of ik het toerental rustig omhoog krijg..

hmm.. foto werkt nog niet.. ff sjekke
 
(Stel het stationair-toerental eens opnieuw af bij DOORGEWARMDE motor).

Extra belangrijk wordt dan: tijdens koude start-met-choke, GEEN gas bijgeven behalve om zeer kort daarop KALM weg te rijden en pas met het gas te gaan "spelen" tot zeer geleidelijk naar top, vanaf het moment dat de overdreven koud-trekkracht wegvalt en de motor dus voelbaar behoefte krijgt aan meer gas.

Dat "kalm" ook weer niet overdrijven: te laag toerental is moordend voor iedere motor. Vingertoppengevoel vereist. In ieder geval GEEN voortijdig vol-gas.

O.k, de rest van je probleempjes kan ik niet beantwoorden, ik beperk mij tot het stukje waar ik ervaring mee heb.
 
Nog: veel carburateurs hebben/hadden een cilindrische gasschuif met daaronder dwars een stelschroef die in een baantje eronder schuift, "optillend".

Begin met (bij WARME en UITGEZETTE motor) met OPENGETROKKEN gashandle die stelschroef een stuk "vaster" te draaien.
Controleer opnieuw dat je versnelling in 0-nul staat.
Start dan de motor die veel te hard stationair zal lopen en draai de genoemde stelschroef heel langzaam losser tot een aanvaardbaar niet extreem-zuinig toerental; pas op, NIET terug vaster draaien zonder eerst gas verder open te trekken.

Bij meer dan 5 van 10 carburateurs van zulk type draai je anders de schroefdraad van het "baantje" in het lichtmetaal van de carburateur te pletter en valt er al gauw niets meer te regelen.

OPM.: mijn ervaring is tamelijk verouderd en van nabij ken ik eigenlijk alleen 1-cilinder motoren, brommertjes en zo maar ik zag carburateurs van alleen maar "schaalvergroot" model zitten op dikkere machines.

Bij moderner spul zijn misschien zulke risico's inmiddels ondervangen maar je weet maar nooit en voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast.
 
Heb zelf ook een VF750F uit 1984 gehad, die van mij had slechte nokkenassen, maar liep perfect stationair, heb nokkenassen op de kop getikt en een olie kit bij maniacmotors gekocht, liep daarna als een zonnetje, fijne motor om mee te rijden.

Succes
 
die benzinetoevoeging is ook veel vluchtiger, je benzine in de vlotterbakken zal sneller verdampen boven de hete cylinders (je weet wel, die kawa-problemen van vroeger).
 
Het slecht starten van de warme motor zal door een vervuilde of versleten startmotor komen.

Dat zou idd heel goed het probleem van af en toe haperen tijdens starten (dus ook bij koude motor) kunnen zijn..

Vandaag weer een eindje gereden.. hij rijdt toch wel erg lekker hoor.. lekker vlot op de snelweg en totaal geen neiging om in te houden.. wellicht zijn de nokkenassen nog in redelijke staat.. ik zal donderdag vragen of ze die even willen checken voor me.
 
Ik heb zelf een VF 1000F,ga nooit, zomaar aan een carb draaien, zonder dat je er verstand van hebt, want voor je het weet zijn ze van slag, en moet je ze laten syncroniseren
Ik zou het net wat peetje brik al zei in de startmotor zoeken


Eerlijk gezegd was ik ook niet van plan iets te veranderen voordat ik em donderdag bij de specialist gebracht heb.. wellicht komen er nog andere problemen aan het licht.. en zij zullen zondermeer de carbs afstellen voor mij.

Het ging mij ook grotendeels om de startproblemen bij warme motor, hierover heb ik al verschillende dingen gehoord, maar hoofdzakelijk zou het met vluchtige benzine in de carbs te maken hebben en dan bij half gas tijdens starten zou dit over moeten zijn?!? Geen idee, maar met een goed lopende startmotor moet ik dat dus proberen.

En nog steeds zit ik met die schakelaar op het instrumentenpaneel.. ik weet niet waar die voor dient.. en dat is irritant :P
 
Dat zou idd heel goed het probleem van af en toe haperen tijdens starten (dus ook bij koude motor) kunnen zijn..

Vandaag weer een eindje gereden.. hij rijdt toch wel erg lekker hoor.. lekker vlot op de snelweg en totaal geen neiging om in te houden.. wellicht zijn de nokkenassen nog in redelijke staat.. ik zal donderdag vragen of ze die even willen checken voor me.
Dat 'even' duurt toch wel wat langer als je denkt :X
 
Dat 'even' duurt toch wel wat langer als je denkt :X

Mja, daar was ik al van op de hoogte.. maar ze hebben het eerder gedaan bij mijn beide CX-en.. die overigens te koop zijn. Het zijn zeer bekwame jongens en de eigenaar daar weet zo'n beetje alles van Honda's af.. dus het zit wel goed.. donderdag brengen en paar dagen later weer ophalen.. hopelijk zonder al te veel te moeten vervangen.
 
kontakt aan, niet starten, schakelaar aan en als je een electromotor hoort gaan, is het de kortsluitschakelaar voor je koeling.
De automatische schakeling stond bij deze modellen altijd erg heet afgesteld.
Ik heb ze ook op mijn motoren zitten
 
ik heb dus ff geluisterd.. maar ik hoor dus niets als ik de schakelaar omhaal... dus weet nog niet waar het voor is..

ik zal ze morgen eens vragen als ik em toch wegbreng..

verder hoop ik dat die warme start opgelost wordt.. hij loopt verder als een zonnetje.. vandaar.
 
*kick*

ok, vandaag dus brommer weggebracht en waarempel.. de specialisten dat ze zijn.. het volgende al geconstateerd:

- Startmotor waren de koolborsteltjes nogal van versleten en dus nodig aan vervanging toe.
- Gezien startmotor niet helemaal ok was, lekte er daardoor olie, aldus olielekkage ook gelijk opgelost.
- Kleppen stonden veel te strak afgesteld en zijn opnieuw afgesteld, nadat ik eerst 2-3 tanken met benzinetoevoeging voor reiniging erdoor heb gereden..
- Olie-modificatie zat er al op, waardoor de nokkenassen nog in redelijke staat zijn (jippie)
- Voorband redelijk versleten waardoor het stuur bij losse handjes en 80-90km/u begint te klapperen.. nieuwe band erop leggen dus

Morgen zal ie hoogstwaarschijnlijk al klaar zijn..

Hulde aan die jongens :}

p.s.: Nu ben ik vergeten over die warme start te vertellen, maar dat merk ik vanzelf wel, misschien opgelost na deze onderhoudsbeurt..
 
Laatst bewerkt:
Weeeee 8-)

Vandaag het fietsje opgehaald en waarempel:

- Startmotor volledig gereviseerd (olielekkage is nu ook weg daardoor)
- Carbs gesynchroniseerd en kleppen gesteld
- Alle vloeistoffen vervangen/vernieuwd
- Nieuwe remblokken vóór
- Een aantal boutjes en moertjes vervangen en de boel goed gesmeerd

Aldus, een grote beurt voor deze fiets en hij loopt weer als een trein, loopt netjes stationair en het warme startprobleem kent ie niet meer. Blok heeft dus pas 37000+ kms gelopen.. met oliemodificatie is er dus nog zeker 60k bovenop te zetten.

De CX-en houd ik er nog even bij totdat er een koper voor is en ondertussen ga ik op zoek naar een VFR ofzo.. tegen die tijd komt deze VF ook weer te koop.. dan weten de peeps het hier vast :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan