Warmrijden

Ik rij meestal wel een halfuurtje warm voordat ik zeg maar "echt" in de toeren (boven de 9 a 10000 toeren) ga rijden....is voor elk type motor sowiezo belangrijk en ik ben ervan overtuigd dat dit zeer bepalend is voor de levensduur van je motor!

Na een halfuurtje warm rijden zijn je banden meestal ook op goede temperatuur.....heb al 1 keer een motor totall los gereden doordat ik te vroeg op het gas ging toen ik in een bocht lag met de knie aan de grond na amper 10 minuten te hebben gereden en ik nagenoeg nog niets geen grip had..........heel erg dom natuurlijk, ik weet het!!
 
Laatst bewerkt:
Woon-werk = gewoon wegrijden
Boven de 4000tpm kom ik toch niet. :P


"Bij spelen" eerst +/-10 km beneden de 6000 oid.
 
Laatst bewerkt:
15/20 km rustig aan tot max. 50% van het toerental.
Proberen veel te schakelen en rustig af te remmen (dus niet meteen de snelweg op duiken)

en daarna kan het wat harder
 
olie temp. is natuurlijk het belangrijkste, de koelvloeistof staat al gauw op een 80 / 90 graden maar de olie is pas na 10km warm.
hangt ook van je type motor af, ik had vroeger een bandit 600 die in de winter (onder het vriepunt) na een tocht van 30 km (ik moet er nu niet meer aan denken haha) nog niet warm was..
 
3 km is genoeg de olie hoeft geen 100 graden te zijn
als de olie 60 graden is is de smering al goed.
 
Binnen 3 km is je olie nog geen 60 graden, bovendien is meestal bij 80 graden de smering pas optimaal.
 
Laatst bewerkt:
Bij dit weer komt de kvs van mijn motor over het algemeen bekeken niet over de 60 graden. Komt de olie temperatuur dan wel bij de 80 graden ?
 
niet optimaal is altijd beter dan direct aan de gashandle draaien eh.

Optimaal is ook alleen langere stukken rijden, en dat doet ook niet iedereen en dan ook nog eens altijd.

Met mijn CSR305 moest ik woon-werk direct de snelweg op.
En dan zit je direct op de 8000+rpm. :+
 
Laatst bewerkt:
op de bandit heb ik een olietemp meter, die geeft met dit weer na 20 km pas een schamele 60 graden aan... laat staan als het nog iets kouders is met nat weer.... dan kan ik het helemaal shaken.

de CM moet ik bijna direct op 5000/6000 toeren gooien, dus die is iets sneller warm.
de GSR weet ik niet. die blijft angsvallig binnen met al dat zout. :)
 
ik zie dat je me dezelfde motor rijdt dan mij. ik ga niet boven de 5000 toeren en weinig gas geven. het is belangrijk om vooral niet te hard op de gas te gaan als je motor koud staat.
rustig aan op bouwen als je sportiever gaat rijden. het is pas onder belasting dat je motor opwarmt dus in principe kan je dan oneindig lang wachten als je geen schade wil berokkenen aan je motorblok. je moet dus een compromis zoeken.

je zou ook eventjes kunnen stil staan en motor laten draaien zodat hij bijna geen koeling krijgt en zo op warmt, maar dat is niet aan te raden aangezien niet alles geljikmatig opwarmt (o.a. versnellingsbak) en dat is niet goed als je dan op de gas gaat...
 
10-15 km warmrijden.
In het begin (eerste kilometers) onder de 5.000 Rpm, daarna steeds iets verder opvoeren :)
 
bedrijfstempratuur 80 graden.15 min /10 km normaal rijden is prima.
en dan opvoeren,gaat je niks gebeuren.
en de mijne maakt nogal wat toertjes....17.500 :} *O* :}
 
Laatst bewerkt:
ik blijf rond de 3000 toeren bij een koude motor want hoe zwaarder de motor er aan moet trekken hoe sneller hij warm is en als de tempmeter op 83gr staat nog 10min laag in de toeren rijden.
 
Standaard regel is dat ik nooit verder ga dan de helft van m'n toeren (=7500rpm) bij koude motor
vaak kom ik daar geeneens aan, maar zat om een keer vlot in te halen

vergeet trouwens nooit dat vloeistoffen sneller warm worden als metaal
je smeer en koelsappen mogen dan al lekker sudderen maar dat wil nog niet zeggen dat de rest
van het blok warm is
 
ik blijf rond de 3000 toeren bij een koude motor want hoe zwaarder de motor er aan moet trekken hoe sneller hij warm is en als de tempmeter op 83gr staat nog 10min laag in de toeren rijden.

Een motor hard laten werken met weinig toeren, das niet echt top.
Er komen grote krachten op je lagers ed, en je smering is nog niet
optimaal als die koud is hé ;)
 
ik blijf rond de 3000 toeren bij een koude motor want hoe zwaarder de motor er aan moet trekken hoe sneller hij warm is en als de tempmeter op 83gr staat nog 10min laag in de toeren rijden.

Hmmmm, voor een 2 cilinder vind ik 3000 toeren het nogal laag hoor, en dan zit je echt aan de ondergrens. En om vanuit 3k op te trekken niet fijn naar mijn idee. Voor een 4 cilinder (motorfiets) lijkt me het een mooie toerental om de boel onder lage belastingen op te warmen.

Maarja, als je een beetje gevoel hebt voor techniek dan kun je wel nagaan of je je motorfiets 'verkracht'.........
 
Laatst bewerkt:
Altijd inrijden in de "ideale koppelkromme" (verschilt per fiets) en OLIETEMPERATUUR/DRUK is de enige parameter = ca 85 graden ;)
 
Hmmmm, voor een 2 cilinder vind ik 3000 toeren het nogal laag hoor, en dan zit je echt aan de ondergrens. En om vanuit 3k op te trekken niet fijn naar mijn idee. Voor een 4 cilinder (motorfiets) lijkt me het een mooie toerental om de boel onder lage belastingen op te warmen.

Maarja, als je een beetje gevoel hebt voor techniek dan kun je wel nagaan of je je motorfiets 'verkracht'.........

hoezo met een 2cil heb je al veel kracht onderin de toeren dus ik zou niet weten waarom dat niet goed is? met het koekblik kom ik met een koude motor niet onder de 3k en ondertussen heeft ie 2ton gelopen en verbruikt geen olie. met de vrachtwagen rij ik onder het groene gebied als de motor koud is en die verbruikt ook geen olie.
ik ken een aantal auto/vrachtwagen/motormonteurs en ze zeggen allemaal het zelfde.
 
Uit de schuur halen, starten. Straat uitrijden na 200 meter de grote weg op en gelijk een wheelie trekken. Vervolgens een tunnel doorblazen met 15000 toeren om daarna vol in de ankers te stoppen voor de flitspaal.



Is de motor wel snel warm :+
 
Uit de schuur halen, starten. Straat uitrijden na 200 meter de grote weg op en gelijk een wheelie trekken. Vervolgens een tunnel doorblazen met 15000 toeren om daarna vol in de ankers te stoppen voor de flitspaal.



Is de motor wel snel warm :+
En er zijn er die dat doen hoor, ik noem geen namen anders raakt die nooit van zijn motor af :X
 
Ik rij mn fietsie altijd minimaal 15 km warm door niet boven de 5000 toeren uit te komen. En als de omstandigheden het toelaten schakel ik liever al door bij de 4000 max.
 
Ik probeer altijd 10km warm te rijden... met de nadruk op probeer :X

Heb nu wel een olie temp meter aangeschaft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan