Warmte gs500E

suziboyy

MF veteraan
25 jul 2006
1.932
0
Gorinchem
Moguu


Op dit moment ben ik bezig met mijn motor rijbewijs en het gaat de goeie kant op, dus ben een beetje aan het kijken voor een suzuki gs500e alleen ik twijfel nog een beetje of het nu geen watergekoelde motor moet worden waarom, omdat ik best veel in de stad zal gaan rijden en dus ok wat langer stil staan voor stoplichten,en dergelijk :N , omdat die suus rijwind gekoelt is zou dat dan geen probleem zijn , warm lopen ofzo??



Groetjes jochem
 
Rustig op het gas binnenbebouwde kom?

Geen burnout's etc trekken , daarbij krijgt je blok bij rijwind gekoeld nooit cooling.
Overgens is vloeistof gekoeld met dit weer ook warm , die heerlijke fan slaat ook binnen bebouwde kom aan met dit weer!
 
jaaah tuurlijk is luchtgekoeld prima. Als het zomaar vast zou lopen hadden ze allang luchtgekoelde blokken uit de handel gehaald.

gewoon doen joh

:W
 
Met luchtgekoelde motoren kan je alles doen wat je met watergekoelde kan doen.
Dus ook burnouts maken in tegenstelling tot wat Acider zegt.
Zeker nog nooit die GSXR600 zien ploffen die even de motor in de begrenzer gooide ?

Luchtgekoelde motoren maken wat meer geluid dan watergekoelde, ook moet je bij luchtgekoelde motoren wat vaker de klepspeling controleren. GS500e (oudere typen) om de 6000km (tegenwoordig om de 12k), ER-5 watergekoeld om de 24.000km. R1 zelfs pas bij 42k klepcontrole. Ook is een watergekoeld blok compacter, dus meer ruimte voor ander spul of meer ruimte om een groter blok eronder te hangen.

Ook in de stad kan de temperatuur hoog oplopen bij luchtgekoelde motoren, maar dan heb je ook nog vaak een oliekoeler en vergeet niet dat ze in Spanje ook met luchtgekoelde motoren veel in de stad rondrijden en dat zijn even hele andere temperaturen dan die van ons in NL. Overigens hebben watergekoelde motoren ook nog steeds een beetje rijwind nodig anders slaat idd de fan aan, wat ook niet altijd alles is. Gewoon dat ding laten lopen, zet je namelijk een motor uit, dan kan de olie de hitte ook niet meer transporteren naar een koeler gedeelte. Wordt ie echt te heet, dan merk je dat vanzelf wel en gaat ie heel beroerd lopen. Ik denk dat je je dus druk maakt om niets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan