Valentijn de Rode
MF'er
- 11 mei 2017
- 128
- 5
Eerste post dus een hele korte introductie:
Ik was zo'n dude die al jaaaaaaren zegt: 'ik wil ooit nog mijn motorrijbewijs halen'.
Nadat ik verliefd werd op de XT660X die in overvloed door mijn buurt crossen heb ik toch mijn woorden omgezet in daden. Hopelijk eind deze maand mag ik ook eindelijk legaal (A onbeperkt) de weg op.
De XT660X trok mij heel erg omdat het een motor is die een stoere en wat sportieve uitstraling heeft zonder een supersport te zijn. Al als 17 jarige scooter snotneus leek mij die lighouding nooit zo aantrekkelijk.
Plus na wat onderzoek sloot hij redelijk aan op mijn wensen:
- Goed te doen voor redelijk dagelijks woon- werk verkeer (in en rond Amsterdam)
- Voor een keer in de week richting Leiden vanuit Amsterdam via A4/ A44
- Op mooie dagen neem ik een detour die richting op door de duin-en bollenstreek
- Kilometers eten op mooie dagen
- Gruwelijke looks
- Wordt regelmatig aangegeven als een fijne motor voor beginner
- Kan voor €4000 aangeschaft worden (wat ik maximaal wil uitgeven)
Toen kwam ik wat nadelen tegen:
- Bokkerig gedrag/ soms slechte injectie, misschien niet fijn voor de stad en wordt daardoor regelmatig aangemerkt als niet superideaal voor beginners
- Ik wil pas stoppen met rijden als het echt te glad wordt, dus een keer per week die snelweg zonder kuip buiten het seizoen wordt misschien een tegenvaller
- Vermogen is niet ideaal om tijdens sommige ritten de snelweg op te moeten.
- Zithoogte; ik ben 171cm. Ik kom met mijn tenen net aan de grond. Hoewel dat op zich genoeg moet zijn kan ik mij in Amsterdams verkeer situaties bedenken waarin het net fijner is om een goede platte voet snel aan de grond te kunnen zetten. (Rechtsaf een stijl bruggetje af en een voetganger besluit op het laatste moment toch rechtdoor over te steken)
- Plus het is een wheelie motor waar vaak (naar mijn mening) te luide pijpen opzitten. Vaak komt de fiets dan beetje afgeragd over met lelijke spuit beurt en veel km als ik iets onder die €4000 wil blijven. (koop het liefst via dealer)
Dus ik ging op zoek naar een plan B. Als beginners motor worden dus vaak die Honda CBtjes genoemd waar ik op les. It just doesn't get my juices flowing.
Verschillende naked bikes bekeken toen ik plots de Thundercat tegenkwam. De een noemt het een sport, de ander een tour sport. Enige voordelen voor mij:
- Heeft de sportieve uitstraling die ik zoek
- Zonder noodgedwongen te hoeven liggen (ik hoor dat mensen er rustig mee naar Zuid-Frankrijk rijden zonder problemen)
- Niet zo fel en nerveus in stadsverkeer als een R6
- Kuip
- 4 cilinders ipv 1
- Komt beter uit te voeten op de snelweg
- Voor een lager prijs aan te schaffen waardoor ik niet na mijn examen nog twee maanden door hoef te sparen
Is natuurlijk wel een wat ouder model maar zie nog redelijk wat occasions voorbij komen voor rond de €2000 met ca 30.000km. Voor een fiets waar de optie aanwezig is dat ik hem na twee jaar verkoop vind ik dat zeer acceptabel.
Enige vragen die mij nog resteren waarvan ik hoop dat jullie mij in kunnen adviseren:
-Is de Thundercat zodanig rustig op het gas dat rijden door het stadsverkeer goed te doen is?
-Valt de Thundercat duidelijk in de categorie 'beginner overkill 600cc', of is hij aardig te temmen als een beginner?
-Is er iets aan de Thundercat waarin deze absoluut niet aansluit op mijn wensen?
Ook sta ik open voor andere alternatieven. Kuip en een vermogen is een pre, maar geen must. Dus andere mooie naked bikes/ sport en sport tour ook welkom!
Ik was zo'n dude die al jaaaaaaren zegt: 'ik wil ooit nog mijn motorrijbewijs halen'.
Nadat ik verliefd werd op de XT660X die in overvloed door mijn buurt crossen heb ik toch mijn woorden omgezet in daden. Hopelijk eind deze maand mag ik ook eindelijk legaal (A onbeperkt) de weg op.
De XT660X trok mij heel erg omdat het een motor is die een stoere en wat sportieve uitstraling heeft zonder een supersport te zijn. Al als 17 jarige scooter snotneus leek mij die lighouding nooit zo aantrekkelijk.
Plus na wat onderzoek sloot hij redelijk aan op mijn wensen:
- Goed te doen voor redelijk dagelijks woon- werk verkeer (in en rond Amsterdam)
- Voor een keer in de week richting Leiden vanuit Amsterdam via A4/ A44
- Op mooie dagen neem ik een detour die richting op door de duin-en bollenstreek
- Kilometers eten op mooie dagen
- Gruwelijke looks
- Wordt regelmatig aangegeven als een fijne motor voor beginner
- Kan voor €4000 aangeschaft worden (wat ik maximaal wil uitgeven)
Toen kwam ik wat nadelen tegen:
- Bokkerig gedrag/ soms slechte injectie, misschien niet fijn voor de stad en wordt daardoor regelmatig aangemerkt als niet superideaal voor beginners
- Ik wil pas stoppen met rijden als het echt te glad wordt, dus een keer per week die snelweg zonder kuip buiten het seizoen wordt misschien een tegenvaller
- Vermogen is niet ideaal om tijdens sommige ritten de snelweg op te moeten.
- Zithoogte; ik ben 171cm. Ik kom met mijn tenen net aan de grond. Hoewel dat op zich genoeg moet zijn kan ik mij in Amsterdams verkeer situaties bedenken waarin het net fijner is om een goede platte voet snel aan de grond te kunnen zetten. (Rechtsaf een stijl bruggetje af en een voetganger besluit op het laatste moment toch rechtdoor over te steken)
- Plus het is een wheelie motor waar vaak (naar mijn mening) te luide pijpen opzitten. Vaak komt de fiets dan beetje afgeragd over met lelijke spuit beurt en veel km als ik iets onder die €4000 wil blijven. (koop het liefst via dealer)
Dus ik ging op zoek naar een plan B. Als beginners motor worden dus vaak die Honda CBtjes genoemd waar ik op les. It just doesn't get my juices flowing.
Verschillende naked bikes bekeken toen ik plots de Thundercat tegenkwam. De een noemt het een sport, de ander een tour sport. Enige voordelen voor mij:
- Heeft de sportieve uitstraling die ik zoek
- Zonder noodgedwongen te hoeven liggen (ik hoor dat mensen er rustig mee naar Zuid-Frankrijk rijden zonder problemen)
- Niet zo fel en nerveus in stadsverkeer als een R6
- Kuip
- 4 cilinders ipv 1
- Komt beter uit te voeten op de snelweg
- Voor een lager prijs aan te schaffen waardoor ik niet na mijn examen nog twee maanden door hoef te sparen
Is natuurlijk wel een wat ouder model maar zie nog redelijk wat occasions voorbij komen voor rond de €2000 met ca 30.000km. Voor een fiets waar de optie aanwezig is dat ik hem na twee jaar verkoop vind ik dat zeer acceptabel.
Enige vragen die mij nog resteren waarvan ik hoop dat jullie mij in kunnen adviseren:
-Is de Thundercat zodanig rustig op het gas dat rijden door het stadsverkeer goed te doen is?
-Valt de Thundercat duidelijk in de categorie 'beginner overkill 600cc', of is hij aardig te temmen als een beginner?
-Is er iets aan de Thundercat waarin deze absoluut niet aansluit op mijn wensen?
Ook sta ik open voor andere alternatieven. Kuip en een vermogen is een pre, maar geen must. Dus andere mooie naked bikes/ sport en sport tour ook welkom!