Was verliefd op een XT660X maar wil nu een Thundercat aaien

11 mei 2017
128
5
Eerste post dus een hele korte introductie:

Ik was zo'n dude die al jaaaaaaren zegt: 'ik wil ooit nog mijn motorrijbewijs halen'.
Nadat ik verliefd werd op de XT660X die in overvloed door mijn buurt crossen heb ik toch mijn woorden omgezet in daden. Hopelijk eind deze maand mag ik ook eindelijk legaal (A onbeperkt) de weg op.

De XT660X trok mij heel erg omdat het een motor is die een stoere en wat sportieve uitstraling heeft zonder een supersport te zijn. Al als 17 jarige scooter snotneus leek mij die lighouding nooit zo aantrekkelijk.

Plus na wat onderzoek sloot hij redelijk aan op mijn wensen:
- Goed te doen voor redelijk dagelijks woon- werk verkeer (in en rond Amsterdam)
- Voor een keer in de week richting Leiden vanuit Amsterdam via A4/ A44
- Op mooie dagen neem ik een detour die richting op door de duin-en bollenstreek
- Kilometers eten op mooie dagen
- Gruwelijke looks
- Wordt regelmatig aangegeven als een fijne motor voor beginner
- Kan voor €4000 aangeschaft worden (wat ik maximaal wil uitgeven)

Toen kwam ik wat nadelen tegen:
- Bokkerig gedrag/ soms slechte injectie, misschien niet fijn voor de stad en wordt daardoor regelmatig aangemerkt als niet superideaal voor beginners :?
- Ik wil pas stoppen met rijden als het echt te glad wordt, dus een keer per week die snelweg zonder kuip buiten het seizoen wordt misschien een tegenvaller
- Vermogen is niet ideaal om tijdens sommige ritten de snelweg op te moeten.
- Zithoogte; ik ben 171cm. Ik kom met mijn tenen net aan de grond. Hoewel dat op zich genoeg moet zijn kan ik mij in Amsterdams verkeer situaties bedenken waarin het net fijner is om een goede platte voet snel aan de grond te kunnen zetten. (Rechtsaf een stijl bruggetje af en een voetganger besluit op het laatste moment toch rechtdoor over te steken)
- Plus het is een wheelie motor waar vaak (naar mijn mening) te luide pijpen opzitten. Vaak komt de fiets dan beetje afgeragd over met lelijke spuit beurt en veel km als ik iets onder die €4000 wil blijven. (koop het liefst via dealer)

Dus ik ging op zoek naar een plan B. Als beginners motor worden dus vaak die Honda CBtjes genoemd waar ik op les. It just doesn't get my juices flowing.

Verschillende naked bikes bekeken toen ik plots de Thundercat tegenkwam. De een noemt het een sport, de ander een tour sport. Enige voordelen voor mij:

- Heeft de sportieve uitstraling die ik zoek
- Zonder noodgedwongen te hoeven liggen (ik hoor dat mensen er rustig mee naar Zuid-Frankrijk rijden zonder problemen)
- Niet zo fel en nerveus in stadsverkeer als een R6
- Kuip
- 4 cilinders ipv 1
- Komt beter uit te voeten op de snelweg
- Voor een lager prijs aan te schaffen waardoor ik niet na mijn examen nog twee maanden door hoef te sparen

Is natuurlijk wel een wat ouder model maar zie nog redelijk wat occasions voorbij komen voor rond de €2000 met ca 30.000km. Voor een fiets waar de optie aanwezig is dat ik hem na twee jaar verkoop vind ik dat zeer acceptabel.

Enige vragen die mij nog resteren waarvan ik hoop dat jullie mij in kunnen adviseren:

-Is de Thundercat zodanig rustig op het gas dat rijden door het stadsverkeer goed te doen is?
-Valt de Thundercat duidelijk in de categorie 'beginner overkill 600cc', of is hij aardig te temmen als een beginner?
-Is er iets aan de Thundercat waarin deze absoluut niet aansluit op mijn wensen?

Ook sta ik open voor andere alternatieven. Kuip en een vermogen is een pre, maar geen must. Dus andere mooie naked bikes/ sport en sport tour ook welkom!
 
Hoi! Ik ben inmiddels bezig aan mijn tweede Thundercat, die ik als woonwerk motor heb naast mijn Z1000SX. Mijn eerste Thundercat heb ik 3 jaar gehad en ruim 60.000km gehad. Niet voor niets natuurlijk.

Antwoorden:

-Is allesbehalve zenuwachtig op het gas, stadsverkeer prima te doen
-Is gewoon prima beginnersmotor. Allemansvriendje, maar toch lekker pittig bovenin de toeren


Wat meer uitleg. De Thundercat is eigenlijk gewoon een redelijk tijdloze motor, qua design maar ook qua rijden. Ik noem het een alleskunner: je kan er prima woonwerk mee doen, uitstekend een circuitdag mee pakken en flink op z'n lazer geven, maar ik ben er ook 3 weken naar naar Finland geweest. Omdat het een 600cc is, is hij onderin zo mak als een lammetje, dus geschikt voor beginners, maar bovenin de toeren gaat hij toch aardig van kiet. Op topsnelheid trok hij mijn voormalige Tiger 1050 eruit.

Onderhoud ook lekker makkelijk en mega betrouwbare fietsen. Nog nooit storingen aan gehad. Heb ook een FZR600R gehad, die hetzelfde blok heeft, met 120.000km op de teller en áltijd lopen. Het enige wat je misschien kan storen, als je kortere armen hebt, is dat je misschien redelijk ver voorover zit. Ik ben zelf 1 meter 90 en zit er prima comfortabel op. Maar mijn vriendin is 1.68 en die zit toch ernstig ver voorover, met zere polsen en nek als gevolg.

Als je gaat proefrijden op een Thundercat: geef hem even op z'n lazer in de 2e versnelling, het wilt nog weleens zijn dat hij uit z'n 2 springt, vanwege een kromme schakelvork. Verder geen bekende euvels!

Bij vragen, schiet maar raak ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat vind je van KTM? Daar zou toch ook wat van je gading tussen moeten zitten.

Een thundercat is een leuke motor. Niet fel, stuurt prima.. misschien een tikkeltje saai zelfs? Het is wel een heel ander soort karakter dan een XT660X. Voordeel is wel dat een thundercat een goede km-vreter is. Je kan er lang op doorrijden en op de snelweg kan je er ook prima mee uit de voeten.
 
Als je aan een thundercat denkt zou ik ook even bij een Honda cbr600f vanaf 99 kijken als ik jou was.

Is vergelijkbare sport/tour als de thundercat, en zelfde prijsklasse ook.

Hierop ben ik ook begonnen als straat motor (motorcross had ik wel ervaring mee) en ik ben hem na 2,5 jaar. En 50.000 km nog niet zat.

Misschien vind je het niks. Maar ff het model bekijken kan nooit kwaad, en als je dat alsnog voor de thundercat kiest kies je wel bewuster ;)
 
El Pollo: Bedankt, daar heb ik wat aan zeker voor de testrit!

Scarrr: In KTM heb ik mij nog niet te echt verdiept, gedeeltelijk omdat de oranje kleur mij niet trekt en ook omdat ik iets meer naar een Japans merk neig. Maar misschien zou ik mij wel iets meer moeten inlezen in KTM, baat het niet, schaadt het niet.

Wil79: Die CBR600 zat ook al een beetje in het achterhoofd. Tot nu toe trekt de Thundercat wat meer, eigenlijk puur vanwege de looks. Ik ga hem zeker testrijden. Nadat ik ze beide een keer heb gevoeld zal dat misschien mijn voorkeur kunnen veranderen.
 
Als je een Thundercat wilt dan lekker een Thundercat halen.

Dat is helemaal geen rare motor zoal een Superduke 1290, Hayabusa of R1 als eerste motor (om maar wat extreme te noemen).
En met zulke rare motoren kan je zelf ook gewoon beginnen. Het ligt helemaal aan de persoon en wat je wilt.

Thundercat kopen dus. :Y
 
Laatst bewerkt:
El Pollo: Bedankt, daar heb ik wat aan zeker voor de testrit!

Scarrr: In KTM heb ik mij nog niet te echt verdiept, gedeeltelijk omdat de oranje kleur mij niet trekt en ook omdat ik iets meer naar een Japans merk neig. Maar misschien zou ik mij wel iets meer moeten inlezen in KTM, baat het niet, schaadt het niet.

Wil79: Die CBR600 zat ook al een beetje in het achterhoofd. Tot nu toe trekt de Thundercat wat meer, eigenlijk puur vanwege de looks. Ik ga hem zeker testrijden. Nadat ik ze beide een keer heb gevoeld zal dat misschien mijn voorkeur kunnen veranderen.

Ik gaf het meer als optie omdat KTM heel veel XT600X achtige modellen voert in een behoorlijke diversiteit. Van hardcore off-road motoren, tot all-roads, nakeds en supermotard. Daarbij hebben ze een mooie spreiding van lichte, middel en zware motorblokken (van 125cc tot 1290?)
 
Als je een Thundercat wilt dan lekker een Thundercat halen.

Dat is helemaal geen rare motor zoal een Superduke 1290, Hayabusa of R1 als eerste motor (om maar wat extreme te noemen).
En met zulke rare motoren kan je zelf ook gewoon beginnen. Het ligt helemaal aan de persoon en wat je wilt.

Thundercat kopen dus. :Y
Wat is er raar aan die motoren _O-

1 tip die ik je kan geven: rij VOOR je iets koopt een aantal testritjes op meerdere modellen die je aanspreken.

Ik ben zelf gestart op een SV 1000 (suzuki) en had deze al een aantal maanden gekocht voor ik afgereden was. Achteraf was het niet helemaal de juiste keuze, maar nooit proefgereden. Het vermogen was wel wat intimiderend en hij stuurde ook heel anders dan de lesmotor (yamaha fz-6) dat had vooral te maken met de zithouding en clip-ons ipv een stuur. Ik was daardoor vooral in het begin erg onzeker in de bochten en heeft een tijd geduurd voor ik het door had. Dit soort dingen kom je alleen maar achter door er op te rijden :]

Succes met uitzoeken en afrijden
 
Vervang "rare" door "extreme".

Verkeerde woordkeuze.

Ik snap je punt geen beginnersmotoren.

AL vind ik de 1290 SDR (hier kan ik natuurlijk niet objectief meer over zijn maar goed) niet helemaal passen in dit groepje. JA: het kan een beest zijn als je wilt. Maar je kunt er ook ontzettend lekker op toeren en rustig op rijden, zit 'm allemaal in je rechterhand :9
 
Thundercat is niet zo wendbaar in het stadsverkeer als een xt660x.
De draaicirkel van een tc is groter dan die van de xt.
 
Ik gaf het meer als optie omdat KTM heel veel XT600X achtige modellen voert in een behoorlijke diversiteit. Van hardcore off-road motoren, tot all-roads, nakeds en supermotard. Daarbij hebben ze een mooie spreiding van lichte, middel en zware motorblokken (van 125cc tot 1290?)

I catch your drift...had daarom al snel een blik geworpen op wat modellen en was toen bij het oranje al afgehaakt :/
 
Als je een Thundercat wilt dan lekker een Thundercat halen.

Dat is helemaal geen rare motor zoal een Superduke 1290, Hayabusa of R1 als eerste motor (om maar wat extreme te noemen).
En met zulke rare motoren kan je zelf ook gewoon beginnen. Het ligt helemaal aan de persoon en wat je wilt.

Thundercat kopen dus. :Y

8-)

Ben jij toevallig DE Turbo McKwek?
Turbo.png
 
zit 'm allemaal in je rechterhand :9

En laat het zo zijn dat je als beginner die rechterhand nog moet trainen.

Ben gewoon verstandig, pak een achterlijk saaie motor om op te beginnen die lekker goedkoop is. Daar heb je sowieso het eerste jaar meer dan voldoende aan en daarna snap je wat bedoeld wordt met een "beginnersmotor".

Pak een BMW F650, een Suzuki GS500, een Kawasaki ER-5, een Honda CBLesMotor en speel daar een jaartje mee.
Goeie kans dat je hem daarna nog houdt naast je snelwegraket.
 
Ik sluit me ook aan bij Pollo, ik heb er ook 2 gehad en veel lol mee gehad, circuit mee gereden en op mee op 'vakanties' (meerdaagse trips naar Luxemburg/Duitsland) geweest.
De eerste was compleet standaard, 2e was met hyperpro-vering uitgerust. Als je de keuze hebt zou ik echt daarvoor gaan, dat stuurt zo superstrak en makkelijk. :]

Draaicirkel is groter, dat is ook niet te vergelijken qua type motors. Zolang je niet continue straatje moet keren in een smalle straat gaat het prima. Maar ook daar kom je alleen maar achter door het zelf te ervaren...
 
Toevallig ook al naar de mt03 gekeken (de 1 cilinder vedsie?) heeft hetzelfde blok als de xt660 maar dan in een ander jasje.

Heb er zelf sinds kort 1. Bokkerig gedrag vind ik dat het meevallen, je moet alleen niet de toeren zo laag mogelijk houden.
Heb nog niet echt veel snelweg gereden maar van wat ik gereden heb kwam ik geen power tekort. Heeft ook precies 35 kw dus maximale voor A2 rijbewijs.
 
JA: het kan een beest zijn als je wilt. Maar je kunt er ook ontzettend lekker op toeren en rustig op rijden, zit 'm allemaal in je rechterhand :9

:^

Ach, dat gezanik van dat veel CC's per definitie slecht voor een beginner zouden zijn... Ik geloof er niet zo in.

Mogelijk geldt dat wel als je nooit eerder gereden hebt, zoals veel mensen in Amerika (nou ja in veel staten dan) of andere landen waar je geen aparte "opleiding/training" nodig hebt, laat staan een heel rijbewijs, om op zo'n machine te mogen rijden. Want met nul beheersing/kennis/vaardigheid op een 250cc is natuurlijk wel wat anders dan op een dikke literfiets.

Maar jij hebt (straks?) een Nederlands rijbewijs en dus een enigszins acceptabel idee van motorrijden, althans vergeleken met veel beginners in andere landen. Tuurlijk, je moet alles nog leren en alle routine nog opdoen, maar je hebt al een paar keer keihard geremd, door het verkeer gereden, krappe bochtjes gemaakt, nauwkeurig met je gas en je koppeling moeten spelen, de hand- en voetrem moeten combineren etc.. Lijkt klein, maar toch.

Maakt het dan niet uit? Jazeker wel, want:
* met een 500cc ben je twee seconden later op rijbewijs-kwijt-snelheden dan met een 1000cc
* Als je met een 1000cc te veel gas geeft in een te lage versnelling heb je iets meer kans op je smoel te gaan dan met een 500cc
* Met een 1000cc kun je Vmax+150 rijden, met een 500cc maar Vmax+75

Nou nou nou. My point is: als jij een dikke fiets tegenkomt waar je fantastisch op zit en die helemaal aan je wensen voldoet... Why the f# not. Voorzichtig moet je toch doen, en met een hele dikke fiets moet je misschien nog net een tikje voorzichtiger doen, so what.

Veel plezier! :]
 
Laatst bewerkt:
Fz6 fazer niet wat voor je? Heeft kuip. Ziet er sportief uit. Redelijk snel. Wendbaar. Zit goed. Lage zit. Zelfde blok als de r6. Afhankelijk van je bouwjaar nog best goedkoop te krijgen.
 
Een thundercat is een allemansvriend, net als zijn concurrenten Kawa ZZR600, Honda CBR600F en Soes RF600.
Redelijk sportieve zit (maar niet extreem), windbescherming en bagagemogelijkheden.

Allemaal motoren die voor zowel de beginnende- als gevorderde motorrijder voldoen aan de meeste eisen.
Je kan er mee in druk stadsverkeer rijden, toertochten maken, circuitdagje doen en woon-werk.

Het voordeel van een 600, zoals al beschreven, is dat die met minder toeren niet meteen met je aan de haal gaat en met meer toeren rap genoeg is.

Bovendien houdt je nog geld over voor onderhoud, kleding of schade...
 
" Wij van WC-eend"

Ik heb zelf een XT660X en ik wil voorlopig niks anders meer. Elk ritje is super. of het nu woon-werk verkeer is of naar Luxemburg over de snelweg of 2weken door Schotland touren. Het blijft gewoon geweldig. Heb hiervoor een Z1000 gehad leuk al die pk's maar het word pas leuk als je te hard rijdt.
Qua wendbaarheid is de XT super. Je kan hem bij wijze van spreken draaien op een postzegel.
 
Ik rij zelf een XT660X. (mijn eerste motor)
Het bokkerige gedrag is eenvoudig op te lossen (mod). In mijn optiek een prima stadsmotor. Lekker wendbaar, in de onderste toeren snel weg. Soepel geveerd. In mijn optiek meer een stadsmotor dan een Thundercat.

Je kan er verder makkelijk 130km/h op de snelweg rijden. De motor kan het prima aan. De mijne heeft een top van 170km/h. Maar het is niet heel comfortabel zonder kuip. Op de snelweg rij ik dan meestal rond de 100km/h.
Ik ben zelf 1.72m. Het gaat prima. Als ik normaal zit, dan kom ik met de bal van de voet stevig op de grond. Met iets scheef zitten kom ik met de platte voet op de grond. (Als je de achterschokbreker in de 3e stand zet gaat het prima)

Voor €4000,- moet je toch wel een nette Xt660X kunnen vinden lijkt mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan