Was verliefd op een XT660X maar wil nu een Thundercat aaien

Zowel de thundercat als de xt660 lijken me heel erg prima als eerste motor.

Wat je nog als extra optie kunt overwegen is hierboven ook al gezegd: voor het eerste jaar een echt goedkoop maar goed model nemen om ervaring op te doen, onder de duizend euro. Die goedkope verkoop je dan weer na een maand of 10 en dan koop je de motor met het mooie uiterlijk. Op dat moment weet je ook beter wat je wil en kijk je misschien naar andere motoren dan de 660 of thundercat vanwege de ervaring die je hebt opgedaan.
 
Dus ik ging op zoek naar een plan B. Als beginners motor worden dus vaak die Honda CBtjes genoemd waar ik op les. It just doesn't get my juices flowing.


Schrijf die CB 500 niet direct af, daar kan je echt wel lekker mee spelen *D

 
Laatst bewerkt:
Er is totaal niets mis met een Thundercat.
Heb er ondertussen 4 gehad (1ste afgeschreven met gevalletje technisch Totall)
De andere 3 omdat ik dacht dat het gras groener was.

NIET DUS :X

Momenteel zelf ook weer op zoek naar een TC (ThunderCat).
En heb toch wel de nodige variatie gehad.

De TC is dus totaal niet te verglijken met de CBR-Fjes. De TC is gewoon een dikke
toer/sport fiets, lekker zuinig met normaal rij gebruik, heerlijk wendbaar.
Nog net niet tijdloos, lekker comfortabel, ook voor de langere trip's.

Zoals ik er over denkt:
Je rijdt er al toerend mee op een zonnig dijkje.
Aan het eind van de dijk gaan de hekken van het circuit open, en je kan je daar nog verder/meer
uit leven.
Om na een volle dag te knallen op het gemakkie weer terug naar huis te gaan


Ook qua betrouwbaarheid, heb er eigenlijk nooit echt problemen mee gehad.
Behalve 1x een wat slechter spruitstuk, en een accu die overleden was.
Verder gewoon een heerlijke fiets om te sturen.

Dus zou zeggen :Y
 
Hoi! Ik ben inmiddels bezig aan mijn tweede Thundercat, die ik als woonwerk motor heb naast mijn Z1000SX. Mijn eerste Thundercat heb ik 3 jaar gehad en ruim 60.000km gehad. Niet voor niets natuurlijk.

Antwoorden:

-Is allesbehalve zenuwachtig op het gas, stadsverkeer prima te doen
-Is gewoon prima beginnersmotor. Allemansvriendje, maar toch lekker pittig bovenin de toeren


Wat meer uitleg. De Thundercat is eigenlijk gewoon een redelijk tijdloze motor, qua design maar ook qua rijden. Ik noem het een alleskunner: je kan er prima woonwerk mee doen, uitstekend een circuitdag mee pakken en flink op z'n lazer geven, maar ik ben er ook 3 weken naar naar Finland geweest. Omdat het een 600cc is, is hij onderin zo mak als een lammetje, dus geschikt voor beginners, maar bovenin de toeren gaat hij toch aardig van kiet. Op topsnelheid trok hij mijn voormalige Tiger 1050 eruit.

Onderhoud ook lekker makkelijk en mega betrouwbare fietsen. Nog nooit storingen aan gehad. Heb ook een FZR600R gehad, die hetzelfde blok heeft, met 120.000km op de teller en áltijd lopen. Het enige wat je misschien kan storen, als je kortere armen hebt, is dat je misschien redelijk ver voorover zit. Ik ben zelf 1 meter 90 en zit er prima comfortabel op. Maar mijn vriendin is 1.68 en die zit toch ernstig ver voorover, met zere polsen en nek als gevolg.

Als je gaat proefrijden op een Thundercat: geef hem even op z'n lazer in de 2e versnelling, het wilt nog weleens zijn dat hij uit z'n 2 springt, vanwege een kromme schakelvork. Verder geen bekende euvels!

Bij vragen, schiet maar raak ;)

:+ :+

Anyway, goede motor inderdaad, goedkoop, betrouwbaar en leuk. Onderin de toeren gebeurt er praktisch niets dus je kunt er makkelijk als een bejaarde mee rijden O-)

Pollo heeft mijn oude Cat, waar ik zelf 36.000km mee heb gereden, waaronder met duo naar Spanje, en zelfs Albanië. Enige wat er ooit stuk is gegaan was een brandstoflamp-sensortje, wat voor €15 opgelost was. :Y
 
Laatst bewerkt:
Wat weer voor een XT pleit, is vooral het stad en buitenweg gebeuren. De Yamaha slikt drempels met gemak, slecht wegdek is hij zwaar in het voordeel, en een keer een stoep over is ook een eitje. Nadeel is voornamelijk het snelweg gebruik mijns inziens...
 
ThunderCat is niets mis mee, inderdaad betrouwbaar, comfortabel (ook voor passagier(e)), goede weer- en windbeschermin, zuinig (als je rechterhand "normaal"doet kan 1:26) en uiterlijk. Smaakgevoelig, maar de meeste kleurencombinaties zijn niet zo modegevoelig, blijft dus wat dat betreft langer houdbaar.

En rijdt als een malle (in positieve zin des woords) :]


Succes met eentje uitzoeken, ook hier al geweest: http://www.thundercat.nl/forum/viewforum.php?f=26 (Thundercat.nl • Toon forum - Algemeen)
 
ThunderCat is niets mis mee, inderdaad betrouwbaar, comfortabel (ook voor passagier(e)), goede weer- en windbeschermin, zuinig (als je rechterhand "normaal"doet kan 1:26) en uiterlijk. Smaakgevoelig, maar de meeste kleurencombinaties zijn niet zo modegevoelig, blijft dus wat dat betreft langer houdbaar.

En rijdt als een malle (in positieve zin des woords) :]


Succes met eentje uitzoeken, ook hier al geweest: http://www.thundercat.nl/forum/viewforum.php?f=26 (Thundercat.nl • Toon forum - Algemeen)

:Y
Amen :}

@F-six
De VFR is wat extremer (qua zit) dan de TC.
(Of je nu de 750 of de Vtec neemt, zijn beide meer op de polsen gericht/hangend)
 
Laatst bewerkt:
Voor mn eerste motor had ik me helemaal ingelezen, en ik wist zeker dat ik een Thundercat wilde. Tot die proefrit, toen vond ik me er totaal niet fijn op zitten (ben 1.90), en had er geen goede balans op, alsof het zwaartepunt boven m'n schouders lag, zo voelde ik me erop.
 
Die slechte balans kan ook goed komen door een defect aan bijvoorbeeld het balhoofdlager of versleten banden.
 
Ook hier een Thundercat gehad als eerste motor! Enorm veel lol mee gehad en echt een uitstekende beginnersfiets. Ik ben zelf 1.87 en kan er uitstekend op zitten. Je zit lekker in de wind en toch heb je enige windbescherming. Onderin is hij niet zo fel, maar bovenin de toeren komt hier lekker los.

Ik kan iedereen er 1 aanraden, je hebt er bijna geen onderhoud aan (eerlijk, en als je iets hebt is het spotgoedkoop), je zit goed, prima design. Al met al een fantastische bike!

Na 5 trouwe jaren heeft hij inmiddels plaats gemaakt voor een S1000R, een waardige opvolger :)
 
thundercat, als beginnersfiets is het een prima betrouwbaar ding hoor.
Maar.. daar komt het... 4 in 1 lijn 600cc -O- -O- -O-
Als je plezier ervaren wil, koop geen thundercat.
In de lage toeren gebeurt er daaronder niets.
Een vfr750 bijv begint er al meer op te lijken, minstens zo betrouwbaar[ sr natuurlijk niet ;) ]
Over een paar jaar met wat meer ervaring kun je dan verder kijken.
Maar uiteindelijk ga je gewoon 2 cilinder rijden, dat weet iedereen. :]
 
thundercat, als beginnersfiets is het een prima betrouwbaar ding hoor.
Maar.. daar komt het... 4 in 1 lijn 600cc -O- -O- -O-
Als je plezier ervaren wil, koop geen thundercat.
In de lage toeren gebeurt er daaronder niets.
Een vfr750 bijv begint er al meer op te lijken, minstens zo betrouwbaar
[ sr natuurlijk niet ;) ]
Over een paar jaar met wat meer ervaring kun je dan verder kijken.
Maar uiteindelijk ga je gewoon 2 cilinder rijden, dat weet iedereen. :]

:X , hier ben ik het dus totaal niet mee eens.
Het enige wat beter is aan de de VFR, is zijn uitlaat geroffel.
Verder dan ook helemaal niets.

En heb al wat vaker voorbij zien komen, lage toeren geen lol?
Dit ervaar ik dus niet zo, ook vanuit lage toeren naar vol weg sprinten was/is geen probleem.
En met een paar kleine aanpassingen is dit nog wat beter.
Als je toch een ketting set moet vernieuwen, dan voor tandje kleiner, of achter paar tandjes groter
en zie hier, alweer wat winst.

Maar een ieder ervaart het uiteraard weer anders O-)

De TC boven de VFR, dat dan weer wel :+


En ja, mot zeggen, je heb toch ook wel weer gelijk. Rij nu idd op een 2 cilinder. Vandaar dat ik weer terug stap naar de TC
 
Laatst bewerkt:
Voor mn eerste motor had ik me helemaal ingelezen, en ik wist zeker dat ik een Thundercat wilde. Tot die proefrit, toen vond ik me er totaal niet fijn op zitten (ben 1.90), en had er geen goede balans op, alsof het zwaartepunt boven m'n schouders lag, zo voelde ik me erop.

Gewoon een heel zwaar hoofd? :+
 
:^

Ach, dat gezanik van dat veel CC's per definitie slecht voor een beginner zouden zijn... Ik geloof er niet zo in.

Mogelijk geldt dat wel als je nooit eerder gereden hebt, zoals veel mensen in Amerika (nou ja in veel staten dan) of andere landen waar je geen aparte "opleiding/training" nodig hebt, laat staan een heel rijbewijs, om op zo'n machine te mogen rijden. Want met nul beheersing/kennis/vaardigheid op een 250cc is natuurlijk wel wat anders dan op een dikke literfiets.

Maar jij hebt (straks?) een Nederlands rijbewijs en dus een enigszins acceptabel idee van motorrijden, althans vergeleken met veel beginners in andere landen. Tuurlijk, je moet alles nog leren en alle routine nog opdoen, maar je hebt al een paar keer keihard geremd, door het verkeer gereden, krappe bochtjes gemaakt, nauwkeurig met je gas en je koppeling moeten spelen, de hand- en voetrem moeten combineren etc.. Lijkt klein, maar toch.

Maakt het dan niet uit? Jazeker wel, want:
* met een 500cc ben je twee seconden later op rijbewijs-kwijt-snelheden dan met een 1000cc
* Als je met een 1000cc te veel gas geeft in een te lage versnelling heb je iets meer kans op je smoel te gaan dan met een 500cc
* Met een 1000cc kun je Vmax+150 rijden, met een 500cc maar Vmax+75

Nou nou nou. My point is: als jij een dikke fiets tegenkomt waar je fantastisch op zit en die helemaal aan je wensen voldoet... Why the f# not. Voorzichtig moet je toch doen, en met een hele dikke fiets moet je misschien nog net een tikje voorzichtiger doen, so what.

Veel plezier! :]

Ik kan me vinden in je punt, echter zoals je zegt, leren moet je het alsnog en ik denk dat je sneller leert met minder vermogen.

Ik ben ooit begonnen op een zzr250 en merkte dat mijn leercurve daarmee steiler was dan op volgende motoren, juist door het gebrek aan vermogen. Doordat je redelijk je best moet doen om hem het tempo hoog te houden ga je eerder oefenen met techniek dan enkel gas geven. Na een 600cc ben ik bij de thundercat broer de Thunderace uitgekomen, daar had ik niet met hetzelfde tempo bochtentechniek kunnen leren als op de zzr250 (denk ik).
 
Bedankt allemaal voor de adviezen.

Denk dat de Thundercat toch mijn eerste keuze heeft, en dat ik daarnaast zeker nog wel een MT-03 of een wat oudere CBR600F ga test rijden. De XT wil ik ook zeker nog een keer proberen. Maar met een wat ouder model zou ik iets meer geld overhouden voor wat onderhoud en de wat minder populaire aankopen zoals een regenpak en alvast extra handbescherming voor in de winter. Tenzij de XT zodanig bevalt dat ik het de moeite waard vind om daarvoor de knaken neer te leggen.

Anyway, keep you posted.
 
Dat zijn toch wel hele wijze woorden....
:t

Een TC koop je al bij een dealer/handelaar voor zo rond de 2500
Partikulier nog goedkoper.

Dan is jou voorkeur van kleur, want wat bouwjaar betreft...
Niet naar kijken, zijn allemaal het zelfde (op de kleur na dus),

Ben benieuwd waarmee je 'thuis' komt *D
 
Na 7 jaar op een thundercat als eerste motor, 50.000 km verder door weer en wind, kan ik je alleen maar deze motor aanbevelen. Enige nadeel is een wat grotere draaicirkel dan lesmotoren. Ik maak op mijn fjr bijvoorbeeld veel krappere bochtjes.

De goud-zwarte variant is natuurlijk het mooist...
 
Terug
Bovenaan Onderaan