Waslijst vragen vervangingsdemper

jeebee

Die hard MF'er
6 jan 2003
483
0
Scheulder
Ik zit te denken aan een andere uitlaat op mijn cbr. Nu heb ik al 10 pagina\'s vol met topics gelezen (zoals deze cbr-discussie) via de zoekfunctie en heb nog een reeks vragen over. Eigenlijk zoek ik een andere uitlaat om een wat voller en donkerder geluid te krijgen, een extra kilowatje is daarbij niet onwelkom, maar niet noodzakelijk. Ik wil er natuurlijk helemaal niet op achteruit gaan!

Hoe moet zoiets gemonteerd worden? Het betreft een cbr600 f4 (uit 2000) en ik kan niet zeggen dat er schroeven voor de einddemper te zien zijn, enkel een lasnaad. Ik heb niet echt zin om iets over te laten flexen/zagen, want ik wil er wel ooit nog eens de originele uitlaat op terug kunnen zetten. Ik zie dat er meestal een stuk buis wordt megeleverd dat tot ongeveer de onderkant van het blok zou kunnen reiken, zo\'n beetje de plaats waar de 4-in-1 bij elkaar komen...

Is een sport-uitlaat met db-killer ook legaal?

Wat zijn in praktijk de verschillen tussen bv. een normale Bos uitlaat en de Bos sport-uitlaat (behalve decibellen dan)? Merkt een normaal mens zoiets of moet je daar toch een behoorlijke fanaticus voor zijn?

Als ik de oude topics goed begrijp, bestaat de kans dat er allerlei knallen uit zo\'n uitlaat gaan komen. Daar heb ik niet echt zin in. Is dat te vermijden door bv. een legale demper te kopen ipv. een sport-demper?

Ik ben technisch geen genie en wanneer ik bij Laser op de site lees dat zij de beste resultaten behaalden met mijn type cbr door niets aan de instellingen van de carb\'s te wijzigen, klinkt mij dat erg prettig in de oren. Geldt dat echter ook voor de concurrentie? Zo ja, waarom levert een firma als Bos er dan extra dingetjes bij: is dat om het allerlaatste restje uit de kan te halen, of is het toch vanuit een technisch oogpunt gezien verstandig om iets te wijzigen?

Wat zijn de nadelen van een vervangingsdemper? Verbruik (hoeveel %)? Verkoopwaarde? Verhoogde slijtage? Soms wordt hier in de oude topics op ingegaan, maar zijn er meer aspecten?

Ik lees verhalen over elke 10.000 km of zo dat zo\'n uitlaat onderhoud nodig heeft. Wat houdt dat precies in? Waarom heeft een standaard demper dat niet nodig (volgens het beurten-schema in mijn instructieboekje)?

Sorry, het zijn wel erg veel vragen ineens, is er niet ergens een faq die ik gemist heb?
 
Bij mijn CBR (\'97) is de uitlaat uit elkaar gehaald op de flens onder de motor. Bij de demper (Bos carbon ovaal) zit een nieuw stukkie pijp wat op de flens gemonteerd is. Op dat stukkie pijp zit dan weer de demper met van die veren.

Als beginnende rijder is voor mij eigenlijk het geluid het belangrijkste verschil. Ook hoor je wat meer knallen/ploffen bij gas los, maar dat kan ik wel waarderen.

Voor zover ik weet, zul je meestal een dynokitje nodig hebben om er ook vermogenswinst mee te halen. Het kan zelfs zo zijn dat ie met bepaalde toerentallen minder goed loopt omdat de afstelling niet goed meer is.

Bij die van mij zat ik de eerste keer zowat met mijn noten op de tank toen ik ermee ging rijden, omdat ie bij volgas geven bij laag toerental (en hoge versnelling) eventjes nogal inhield.
 
Streetlegal is legaal, zo kan je bij BOS bijvoorbeeld een oval of een GP1 in streetlegal uitvoering kopen.
Ik denk dat de verschillen in extra power te klein zijn om te merken.
Bij mij is het verbruik volgens mij niet gestegen.
De verkoopwaarde stijgt bij verkoop aan een dealer meestal niet, dan moet je de originele er weer onder hangen en de demper gewoon los verkopen dan hou je er waarschijnlijk meer aan over.
 
Volgens mij is het bij een 2000 model gewoon Slip-on d.w.z erop schuiven dus heel makkelijk erop en heel makkelijk eraf. :) :)
De meeste dempers maken inderdaad teveel Db. :} :} :} Zelfs met Db-killer vallen ze vaak niet binnen de limiet. Controle hierop is niet streng en ook naar Assen is geen probleem. Als je maar niet boven de 6500 rpm komt. :Z :Z :Z
Zelf vind ik Laser super maar, ieder voor zich.
Als je in de buurt woon kan je wel ff langs komen om te kijken en te luisteren.
10687

10686
 
Terug
Bovenaan Onderaan