wasp zijspan --> ook als solo te gebruiken ?

Roger Remschijf

MF veteraan
26 apr 2003
8.379
7
de bilt
[ ] geschikt
[ ] ongeschikt

ik heb een Wasp frame staan alhier en wil die eigenlijk gebruiken als 'solo' ..maar is dat qua geometrie wel een goed idee ?

Wasp maakt ook solo frames en ik zie er maar weinig verschil in, iemand die er meer vanaf weet dat ik te weten ben gekomen met mijn 5 a 6 uur durende-zoektocht op google ?

full
 
alles kan natuurlijk, maar de balhoofdhoek is erg vlak , en de wielbasis véél te lang.
( even bij de mijn norton-wasp opgemeten , bijna 170 cm)
zelfs met een andere voor en achtervork heb je nog een aardige uitdaging om e.e.a een beetje hanteerbaar te krijgen
maar ik snap waar je naar toe wil ,
als je van een afstandje zoiets ziet
http://www.omcschweiz.ch/images/nortonwaspvonmartinmizzidscn1627.jpg
lijkt dat inderdaad verdacht veel op een zijspancross frame

wijzigingen aan het frame zijn trouwens niet eenvoudig , het frame is met koper gelast
( zgn Sif bronze ) het gebruikte chroom moly kan niet goed tegen de temperaturen van gewoon laswerk .

ik heb ooit het plan gehad om er verlichting op te schroeven , en als off road zijspan te gaan gebruiken , dat lijkt me een iets voor de hand liggender oplossing

Maar nu ben ik natuurlijk heel benieuwd naar wat je van plan bent , ik heb twee van die frames staan , van uit de tijd dat ik norton reed,
een zijspancrosser kopen was toen de goedkoopste manier om aan een reserve blok te komen!
 
alles kan natuurlijk, maar de balhoofdhoek is erg vlak , en de wielbasis véél te lang.
( even bij de mijn norton-wasp opgemeten , bijna 170 cm)
zelfs met een andere voor en achtervork heb je nog een aardige uitdaging om e.e.a een beetje hanteerbaar te krijgen
maar ik snap waar je naar toe wil ,
als je van een afstandje zoiets ziet
http://www.omcschweiz.ch/images/nortonwaspvonmartinmizzidscn1627.jpg
lijkt dat inderdaad verdacht veel op een zijspancross frame

wijzigingen aan het frame zijn trouwens niet eenvoudig , het frame is met koper gelast
( zgn Sif bronze ) het gebruikte chroom moly kan niet goed tegen de temperaturen van gewoon laswerk .

ik heb ooit het plan gehad om er verlichting op te schroeven , en als off road zijspan te gaan gebruiken , dat lijkt me een iets voor de hand liggender oplossing

Maar nu ben ik natuurlijk heel benieuwd naar wat je van plan bent , ik heb twee van die frames staan , van uit de tijd dat ik norton reed,
een zijspancrosser kopen was toen de goedkoopste manier om aan een reserve blok te komen!

hmm, ik zal dan toch eerst de balhoofdhoek eens na gaan meten. Kon vrij goedkoop aan dit frame komen (right hand sidecar) dus heb de gok maar gewaagd. Wil er eigenlijk een solo van maken, maar dan als 'normale' motor (geen crosser!).. straatmotor.

Ik ben nogal verzot op de vernikkelde frame's.. heb al wel gezien dat er twee type's zijn een lange (bovenste foto) en een korte (foto hieronder). Het norton blok zat er helaas niet bij (stonden laatst twee frame's op marktplaat ..één met een gereviseerd blok erin !!) waren die van jou toevallig >??)

full
 
hmm, ik zal dan toch eerst de balhoofdhoek eens na gaan meten. Kon vrij goedkoop aan dit frame komen (right hand sidecar) dus heb de gok maar gewaagd. Wil er eigenlijk een solo van maken, maar dan als 'normale' motor (geen crosser!).. straatmotor.

ah , best spannend project , dan zou je de geometrie inderdaad eens helemaal na moeten kijken.


Ik ben nogal verzot op de vernikkelde frame's.. heb al wel gezien dat er twee type's zijn een lange (bovenste foto) en een korte (foto hieronder). Het norton blok zat er helaas niet bij (stonden laatst twee frame's op marktplaat ..één met een gereviseerd blok erin !!) waren die van jou toevallig >??)

nee , die waren niet van mij , ik heb mijn norton nog...
de bovenste foto is overigens geen wasp maar een EML norton , kijk maar eens naar de vorm van het onderframe , dat is bij wasp mooi afgerond.
zo'n kort frame is inderdaad een stuk mooier ( en ouder) maar ik heb hier twee van die lange frames liggen.

ik ben benieuwd wat ze bij wasp zeggen , maar anders gewoon eens gaan passen met diverse onderdelen, dan kom je er vanzelf achter of het allemaal een beetje passend te krijgen is .
ik moet zeggen dat de crosser me wel een leuk project lijkt.
zo'n beetje vergelijkbaar met een xt500 met een 75 pk tweecylinder blok :+
 
Zijspanframes zijn a-symetrisch om de zijwaartse krachten op te vangen.
Balhoofd kan een andere hoek hebben maar vaak is deze gelijk omdat de vorken daarop aangepas worden (let wel... vaak, niet altijd).
Op zich ligt alles wel in dezelfde lijn als een solo frame maar in het ergste geval kan hij toch naar rechts gaan trekken omdat het frame aan die kant iets naar buiten staat.
 
Gewoon doen !
In principe kun je elk frame aanpassen voor solo of zijspan en omgekeerd. Ik heb ook zo'n Wasp staan, met n verbouwde onderwieg. Heeft n hedlund v-twin in gezeten. Ik ga de wieg amputeren en t frame aanpassen voor een Hickley Triumph vierpitter.(=dragend blok)
De frames zijn gemaakt van 4130 chromoly staal, en heel goed te tig-lassen.Wel voor
t lassen de nickellaag goed verwijderen !
Alleen moet je wel uitkijken dat je niet in de originele bronslas uitkomt. Indien nodig, moet je die eerst helemaal wegslijpen. De balhoofdshoek van mijn frame (rt15) is 27°, en dus heel goed bruikbaar voor solo. En je kunt altijd nog wat foetelen met vorkpoten doorsteken en langere achterveren. Er zitten vier gaten voor de achterveren.....
 
Ik heb Wasp ooit een keer gebeld en gevraagd of het mogelijk is om met een RT15 frame solo te rijden. Hun antwoord was: ja dit is mogelijk.
De geometrie is gelijk aan een solo frame. De diameter van van de frame buizen is groter maar het frame blijft super licht. De lengte is langer dan een solo frame, maar weer gelijk aan een moderne crosser.
 
Ik heb Wasp ooit een keer gebeld en gevraagd of het mogelijk is om met een RT15 frame solo te rijden. Hun antwoord was: ja dit is mogelijk.
De geometrie is gelijk aan een solo frame. De diameter van van de frame buizen is groter maar het frame blijft super licht. De lengte is langer dan een solo frame, maar weer gelijk aan een moderne crosser.

Je hebt gezien dat dit een heel oud topic is??
 
Je hebt gezien dat dit een heel oud topic is??
Het zal me verwonderen als hij in die 11,45 minuten die hij aanwezig is geweest zo diep is gegaan

Toen ik de titel zag dacht ik dat er iemand van plan was met een zijspan alleen te gaan touren, dus zonder motor

Dat kan alleen maar in Duckstad
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan