Wat aanpassen aan XT600E voor Marokko-reis?

RAYF4

MF veteraan
28 mei 2001
1.224
0
Donostia-San Sebastian
In november gaan we dus een rondje Marokko doen op de motor, waar ik een XT600E voor ga aanschaffen.
Welke aanpassingen zijn hiervoor aan te bevelen?De reis wordt 80%weg/20% off-road ongeveer, beetje Sahara en bergen.
Hier heb ik al een Acerbis 22-litertank op het oog,verder komt er een topkoffer op.
Wat betreft bandenkeuze heb ik al wat advies(Michelin T63,Pirleli NT21), meer advies is welkom.
Motor-reis begint overigens in Algeciras.
Marokkanengrappen zijn ditmaal NIET nodig, danku...
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft bandenkeuze heb ik al wat advies(Michelin T63,Pirleli NT21), meer advies is welkom.
..

http://motous.webmichelin.com/tires/desert.htm (banden)

Is het een georganiseerde reis met bezemwagen?
 
Laatst bewerkt:
Nee,is geen georganiseerde reis,we gaan gewoon met wat vrienden op de bonnefooi op pad,met als enigste vaste doelen Marrakech en Essaouira,wat Atlas en Sahara.
Zoals ik al zei, gaat het grootste gedeelte waarschijnlijk over (min of meer?)geasfalteerde wegen dus de banden moeten het daarop ook goed doen,die banden die jij aangeeft lijken mij meer pure off-roadbanden?
 
Je kan nog even rondkijken bij b.v. http://www.travelmaniacs.nl/frames.html (Travelmaniacs) Daar zitten meer mensen die dit soort 'expedities' hebben ondernomen.

Niet direct een aanpassing aan de motor (wel een houder voor op de motor): Een gps, liefst twee in de groep zodat je altijd weet waar je zit (de 2e is voornamelijk bedoeld als backup), daarnaast een gids voor het deel dat je in de buurt van Algerije komt (die weet niet alleen de weg, maar is ook op de hoogte van de actuele situatie aldaar). Goede kaarten... Batterijoplader op zonnecellen om eventuele batterijen van gps-en op te kunnen laden [edit]en/of een 12v aansluiting op de motor zodat je een universeel 12v lader kan gebruiken[/edit]. Essentiële reserve-onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
In november gaan we dus een rondje Marokko doen op de motor, waar ik een XT600E voor ga aanschaffen.
Welke aanpassingen zijn hiervoor aan te bevelen?De reis wordt 80%weg/20% off-road ongeveer, beetje Sahara en bergen.
Hier heb ik al een Acerbis 22-litertank op het oog,verder komt er een topkoffer op.
Wat betreft bandenkeuze heb ik al wat advies(Michelin T63,Pirleli NT21), meer advies is welkom.
Motor-reis begint overigens in Algeciras.
Marokkanengrappen zijn ditmaal NIET nodig, danku...

Was jij (of iemand uit je gezelschap al eerder in Marokko geweest? Ik ben er ook geweest (ook via Algeciras - Ceuta) en wellicht heb ik wat tips voor je.
 
Was jij (of iemand uit je gezelschap al eerder in Marokko geweest? Ik ben er ook geweest (ook via Algeciras - Ceuta) en wellicht heb ik wat tips voor je.
Ja,we gaan met z'n drieën en één van ons is er al twee keer geweest,heeft er toen rondgereden op gehuurde motors.
Is wel een aantal jaren terug geweest, en tips zijn altijd welkom natuurlijk!
 
Ja,we gaan met z'n drieën en één van ons is er al twee keer geweest,heeft er toen rondgereden op gehuurde motors.
Is wel een aantal jaren terug geweest, en tips zijn altijd welkom natuurlijk!


OK dan. Mijn tip is voornamelijk voor iemand die daar voor het eerst naar toe gaat. Maar iemand die daar al vaker geweest is, hoef ik denk ik niet meer te waarschuwen voor aardige Marokkanen in westerse kleding. Ze pappen aan met je, het lijken leuke kerels. Uiteindelijk gaat het ze om 1 ding: Hash verkopen aan ze. Vuistgrote blokken geven ze aan je. Raak het niet aan, zeker niet als je op de terugweg bent. Bij de boot word je gecontroleerd met drugshonden, als jij zo'n blok even hebt vastgehad om eraan te ruiken of te voelen of zo, dan ruiken die honden dat dagen later nog! En: De beste manier om te smokkelen is om het in andermans bagage te verstoppen! Aan de andere kant van de grens wordt het er weer uit gehaald. Heb je op de motor niet zoveel last van. Met een camper moet je echt wel even voor de grens eronder kruipen en even zoeken naar verstopte drugs.

Laat je ook niet teveel uithoren over je route etc. Het is heel jammer, maar je weet van te voren niet wie je wel en niet kunt vertrouwen. Als je meer naar het zuiden gaat wordt het beter.
 
Extra luchtlifter, als je het zand in gaat zelfs minstens twee mee.

Bandenlichters, plakspullen en reserve binnnenbanden meenemen.
 
Oh ja, neem een doos balpennen mee, kinderen vragen daar om en zijn stik blij met een pennetje, ze bewaken (oftewel molesteren je fiets niet zelf) heel de dag je motor een paar pennen.
Doe kleding aan die je onderweg weg kan geven, zijn mensen ook blij mee. Dus je gaat weg met vijf T-shirts en komt terug met 1.
 
Ik had een zak zuurtjes in mijn tanktas zitten, om uit te delen.
 
Naar Marokko..............................

Ik denk aan de volgende aanpassingen ter bevordering van eigen veiligheid.

9 mm pistool met voldoende patronen voor de gehele duur van de reis.

Uzi of andersoortig pistoolmitrailleur.

Enkele handgranaten.

Vooraf lobby-en bij buitenlandse zaken indien je iemand aan mocht rijden en er direct de doodstraf over je uitgesproken wordt.

Have fun............ ;)
 
Extra luchtlifter, als je het zand in gaat zelfs minstens twee mee.
Bandenlichters, plakspullen en reserve binnnenbanden meenemen.
Extra luchtfilter is goed idee,zullen we zeker doen, en spullen om banden te plakken ook.
We gaan zowiezo met nieuwe banden erheen en een setje binnenbanden.
Aangezien we geen vaste route hebben weten we nog niet hoeveel off- en hoeveel onroad we gaan rijden,idee verhouding is ong. 20/80 % maar als we een leuk offroadgedeelte vinden kan dat wel meer worden.
 
Naar Marokko..............................
Ik denk aan de volgende aanpassingen ter bevordering van eigen veiligheid.
9 mm pistool met voldoende patronen voor de gehele duur van de reis.
Uzi of andersoortig pistoolmitrailleur.
Enkele handgranaten.
Vooraf lobby-en bij buitenlandse zaken indien je iemand aan mocht rijden en er direct de doodstraf over je uitgesproken wordt.
Lees de openingspost nog's... :Z
 
Lees de openingspost nog's... :Z
hij heeft wel een beetje gelijk,je komt daar als toerist en je hebt dan altijd wel een creditcard of weet ik veel wat veel geld waar is bij je.En in die landen is het dan zo dat ze je kunnen overvallen.Nog nooit gehoord dat er van die agenten zijn die blijken niet echt te zijn en boete aan je uitschrijven enzo ,tenminste in dat soort landen.
 
Laatst bewerkt:
In november gaan we dus een rondje Marokko doen op de motor, waar ik een XT600E voor ga aanschaffen.
Welke aanpassingen zijn hiervoor aan te bevelen?De reis wordt 80%weg/20% off-road ongeveer, beetje Sahara en bergen.
Hier heb ik al een Acerbis 22-litertank op het oog,verder komt er een topkoffer op.
Wat betreft bandenkeuze heb ik al wat advies(Michelin T63,Pirleli NT21), meer advies is welkom.
Motor-reis begint overigens in Algeciras.
Marokkanengrappen zijn ditmaal NIET nodig, danku...

Ik eis wel een verslag met foto's als je weer terug bent. B|


;)
 
Naar Marokko..............................

Ik denk aan de volgende aanpassingen ter bevordering van eigen veiligheid.

9 mm pistool met voldoende patronen voor de gehele duur van de reis.

Uzi of andersoortig pistoolmitrailleur.

Enkele handgranaten.

Vooraf lobby-en bij buitenlandse zaken indien je iemand aan mocht rijden en er direct de doodstraf over je uitgesproken wordt.

Have fun............ ;)

Bangeschijterd.
Blijf maar lekker in NL rondjes om de kerk rijden.

Regel 1: Neem never wapens mee. Ook niet onder handbereik een mes of een hamer oid. Je trekt dan zeker aan het kortste eind als buitenlander.

Ik heb in Marokko 2x contact gehad met de politie. 1e keer omdat ik een verkeersovertreding maakte (inrijverbod, had ik niet gezien, er was even teveel om op te letten daar), de man legde mij uit wat ik verkeerd gedaan had, en na mijn excuses kon ik verder rijden.

2e keer was een nachtelijke controle op een van de doorgaande wegen. Ik reed achter het busje aan waarin de kapotte motor van mijn maat lag. Zag er heel verdacht uit. Maar na onze uitleg en een paspoortcontrole konden we gewoon verder rijden.
 
Bangeschijterd.
Blijf maar lekker in NL rondjes om de kerk rijden.
:^
Regel 1: Neem never wapens mee. Ook niet onder handbereik een mes of een hamer oid. Je trekt dan zeker aan het kortste eind als buitenlander.
Ik heb in Marokko 2x contact gehad met de politie. 1e keer omdat ik een verkeersovertreding maakte (inrijverbod, had ik niet gezien, er was even teveel om op te letten daar), de man legde mij uit wat ik verkeerd gedaan had, en na mijn excuses kon ik verder rijden.
2e keer was een nachtelijke controle op een van de doorgaande wegen. Ik reed achter het busje aan waarin de kapotte motor van mijn maat lag. Zag er heel verdacht uit. Maar na onze uitleg en een paspoortcontrole konden we gewoon verder rijden.
Wapens nemen we zowiezo niet mee(waarvoor zouden we?),en de jongen die er al 's geweest is is zelf van de baskische politie (Ertzaintza),wat het contact met politie elders nog wat verder vergemakkelijkt.
Uiteraard zoals in elk land op andere continenten oppassen met wat je doet en laat en dan komt alles goed. :]
Ik eis wel een verslag met foto's als je weer terug bent.
Komt voor elkaar, uiteraard! 8-)
 
Wow lijkt me een geweldige belevenis: ik hoop inderdaad dat je bij thuiskomst een topic vol mooie foto's plaatst! Ik heb mijn Honda XR650R net omgebouwd tot supermoto en nu heb ik al zin in weer iets nieuws te maken (ja het is om je dood te schamen) en een woestijnmotor zou me erg mooi lijken. Waarom trouwens een XT600E en geen XR600R? Volgens mij heeft de Yamaha E geen kickstarter (zoals het K model) dus risico dat ie kapotgaat en je in mul zand moet gaan aanduwen?
 
Ik heb ook gekeken voor een XR650R maar die zijn tweedehands nog vrij duur!
Heb nog tijd om rond te kijken, kijken waar ik tegenaan loop.

Ik vind de XT 2ehands duurder. En op marktplaats staan een paar XR-en, die ik niet duur vind.

Jaap
 
Slechts een beperkt gedeelte van de reis gaat over onverharde paden,terwijl een Xt van een vriend hem nog nooit in de steek heeft gelaten incl.offroad door de bergen, dus ik heb er wel vertrouwen in!
Ik heb ook gekeken voor een XR650R maar die zijn tweedehands nog vrij duur!
Heb nog tijd om rond te kijken, kijken waar ik tegenaan loop.

Sorry, ik was misschien niet helemaal duidelijk. Ik heb nu een XR650R maar had hiervoor tweemaal een XR600R en die zijn gebruikt niet zo enorm duur. Qua motorkracht-motorgewicht verhouding heb je dan een net iets prettiger motor dan een Yamaha XT en een gebruikte 20 liter tank vinden voor dit model is ook niet zo moeilijk. Een ander voordeel is de makkelijke bereikbaarheid van het luchtfilter bij de XR600R: ik denk dat je die toch heel regelmatig moet schoonmaken in Marokko. Weliswaar alleen in uitvoering met kickstarter maar als ie goed is afgesteld dan trap je hem in één keer aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan