Wat als je een vastloper hebt met een scooter?

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Beetje vreemde vraag misschien(er zullen niet veel antwoorden op komen).

Als je bij een motor een vastloper hebt en je zou theoretisch snel genoeg zijn(wat in de praktijk zelden zal lukken lijkt me)met het intrekken van de koppeling kun je voorkomen dat het achterwiel blokkeert.

Hoe zit dat bij een scooter eigenlijk, aangezien wij geen koppeling kunnen intrekken :?
Blokkeert je achterwiel dan gewoon?

Bedankt voor evt. antwoorden.
 
Bij scooters met vario-snaar-koppeling aandrijving rol je gewoon uit. Het achterwiel kan het blok niet aandrijven omdat men met een automatische koppeling werkt. De koppeling grijpt pas bij een bepaald toerental. Zit je daaronder dan heb je geen aandrijving, dus rol je gewoon uit.
 
Het komt heel zelden voor dat je een echte vastkaaier krijgt.
Ik heb pas 2x gezien dat een krukas echt geblokkeerd staat.

als het gebeurd slipt je snaar zowiezo nog door zolang je koppeling nog in het huis zit, of hij spettert uit elkaar.
 
Het komt heel zelden voor dat je een echte vastkaaier krijgt.
Ik heb pas 2x gezien dat een krukas echt geblokkeerd staat.

als het gebeurd slipt je snaar zowiezo nog door zolang je koppeling nog in het huis zit, of hij spettert uit elkaar.

Eddd heeft gelijk. Het achterwiel blokkeert niet, de snaar slipt gewoon over de poulies. Je rolt feitelijk inderdaad gewoon uit.

gelukkig maar, in de opgevoerdebromscooterperiode genoeg vastlopers gehad :)
 
Laatst bewerkt:
:^

Ik heb wel een keer meegemaakt dat de (koppelings) achterpoulie is gescheurt waardoor de vsnaar klem kwam te zitten met een blokkerend achterwiel tot gevolg.....
 
Hi ,

Ik ben natuurlijk een leek op scootergebied maar wat mij opviel is dat als ik aan kom rijden richting mijn garage ik halverwegwe de aan /uit knop uit zet / zo slaat mijn moter af en rol rustig verder , weet alleen niet wat er gebeurd als je motorblok vast staat ?.

mvr gr

Ed
 
Het komt heel zelden voor dat je een echte vastkaaier krijgt.
Ik heb pas 2x gezien dat een krukas echt geblokkeerd staat.

als het gebeurd slipt je snaar zowiezo nog door zolang je koppeling nog in het huis zit, of hij spettert uit elkaar.

dat dus ;)
 
Er zijn ook nog "echte" scooters met een versnellingsbak. En daar geldt hetzelfde voor als voor een motorfiets. Je had niet vermeld dat het een automaat/vario betreft ..... :P

Edit: je had de koppeling vermeld, foutje :9
 
Laatst bewerkt:
Ha, ha je hebt gelijk!. Al zijn die bijna met uitsterven bedreigd!

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb begrepen dat tot 2003 de PX150 nog als 4 bak werd geproduceerd met het uiterlijk van destijds en zelfs ook met reserve wiel.
 
grappig, hier in Spanje zie ik ze nog regelmatig rijden.
Het zal er wel iets mee te maken hebben dat zo'n land veel warmer en minder vochtig is. Daardoor krijgt roest veel minder kans. Dus zolang de motor het niet opgeeft, blijven ze rijden. Kijk maar naar Cuba bijvoorbeeld.
 
Het zal er wel iets mee te maken hebben dat zo'n land veel warmer en minder vochtig is. Daardoor krijgt roest veel minder kans. Dus zolang de motor het niet opgeeft, blijven ze rijden. Kijk maar naar Cuba bijvoorbeeld.

Dat ook, maar wij hebben hier natuurlijk ook echt een wegwerpcultuur; kijk maar eens hoeveel nog goede auto's hier afgeserveerd worden en dan naar Afrika verscheept worden en nog jaren meekunnen.
Hier is het al heel snel van ''oud dus niet meer representatief-wat zullen de buren wel niet denken'' en ''oh, een 'dure' reparatie, naar de sloop ermee''.
 
Het roest argument zal zeker meespelen, ik zie geen enkele auto of motor met roest.

Denk dat het ook wel te maken heeft met de economie, gemiddeld verdienen ze hier minder dus zullen mss langer vasthouden aan oude dingen.

De kapper bij me in de straat heeft er eentje, dat vind'ie gewoon cool zeg maar om nog met zo'n nostalgische scoot rond te rijden...

En het is een feit dat ze hier gemiddeld een beetje achter lopen ;)
 
Dat ook, maar wij hebben hier natuurlijk ook echt een wegwerpcultuur; kijk maar eens hoeveel nog goede auto's hier afgeserveerd worden en dan naar Afrika verscheept worden en nog jaren meekunnen.
Hier is het al heel snel van ''oud dus niet meer representatief-wat zullen de buren wel niet denken'' en ''oh, een 'dure' reparatie, naar de sloop ermee''.
Helemaal mee eens zzz. Wat dat betreft moeten we ons wel eens schamen hier in deze rijke landen. Al is het wel zo dat als men hier geen moeite mee heeft, er behoorlijk goede "deals" zijn te doen. Lees hieronder maar eens:

Grappig detail: Laatst in Genk gaan winkellen. Kijk zegt mijn vriendin: alle Toyota's en Mitsubishi's hebben van die kaartjes onder de ruitenwisser, buitenlanders kopen die op als mensen ze weg doen. Idd even rondgekeken, alleen die merken :?

Mijn vriendin koopt altijd van die Japanse auto's van 8 a 9 jaar oud(de meeste vrouwen boeit auto's niks). Laatst had ze haar Toyota diesel van 13 jaar oud(>300dkm) tegen een paaltje "geparkeerd". Even zo'n telefoonnummer gebeld en ze kreeg waarachtig(van een buitenlandse familie) nog meer geld voor haar auto terug als wat de auto(incl schade)waard was op dat moment. Kijk zo doe ik dat, zegt ze lachend... }) Dat ze nauwelijks afschrijft op haar auto's mag duidelijk zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan