Wat als nokasketting /distributie riem breekt?

7 mei 2020
97
18
Hoi,

Bij auto's weet ik dat als je distributieriem afbreekt dat je motor vast kan lopen, dus motor schade.

Hoe zit het dan bij motoren?
 
Riem kapot bij een 1cilinder levert minder problemen op.
Bij autos zijn er ook nog van die "vrijlopers" ; zuigers raken de kleppen niet als de riem kapot gaat. Bijv de Toyota 4AFE motor.
Of er ook zulke motoren zijn in meercilinderuitvoering?
 
Een nokkenasketting breekt niet snel, die hoort pas bij 100k vervangen te worden.
Wanneer naspannen met de spanner niet meer gaat is het tijd voor een nieuwe.
ALS hij breekt...is het einde verhaal..
 
Het effect is nagenoeg gelijk.

Bij een auto wordt er vaak preventief een riem vervangen.

Merendeel vd motorfietsen heeft een veel duurzamere ketting in het blok lopen. Of stoterstangen (harley bijv), of tandwielen (vfr 750 bijv) of zelfs koningsas...

En soms een riem, bijv Pan.

Riemen zijn t zwakste. En moeten periodiek vervangen worden.

De andere methodes alleen bij problemo's
 
Nee een ketting niet die kan niet uitdrogen dat snapt elke pannenkoek nog wel

En je hebt tegenwoordig zelfs riemen die een auto cq motor leven mee kunnen gaan en alleen vervangen worden indien nodig bij controle

Maar een riem kan uitdrogen en een ketting niet ;) de . tjes staan weer op de i ;) hoop ik
 
Laatst bewerkt:
Het effect is nagenoeg gelijk.

Bij een auto wordt er vaak preventief een riem vervangen.

Merendeel vd motorfietsen heeft een veel duurzamere ketting in het blok lopen. Of stoterstangen (harley bijv), of tandwielen (vfr 750 bijv) of zelfs koningsas...

En soms een riem, bijv Pan.

Riemen zijn t zwakste. En moeten periodiek vervangen worden.

De andere methodes alleen bij problemo's
Riemen van een Pan staat 100000km voor,bij de GL ook,ik heb die van mij niet zolang geleden vervangen,waren 28jaar oud en zagen er niet
eens slecht uit.
 
Hoi,

Bij auto's weet ik dat als je distributieriem afbreekt dat je motor vast kan lopen, dus motor schade.

Hoe zit het dan bij motoren?
Enkele jaren geleden zo een geval gehad, 8 verbogen kleppen, de zuigers hadden gelukkig niks. Hebben we maar een complete koprevisie gedaan.

Knaap die erop reed heeft gelijk de koppeling ingetrokken en dat heeft veel erger voorkomen.( hij reed in de tunnel bij Roermond toen ie m ff wilde laten brullen 😉)
 
Ja Voldoor het kan alle kanten op met dit verhaal .

Probleem is vaak dat mensen het werk moeten laten uitvoeren door een garage.

En het dan bij een oude motor of auto te duur wordt dus door rijden tot het pang zegt haha

Kan het bij een auto gelukkig zelf maar daar knalt meestal de waterpomp eerder dan de riem.


Bij een motor durf ik dat niet nog niet ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan