Wat??? Alweer een R5?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gijs Vijs

MF veteraan
28 dec 2005
7.239
1.681
Tja, het bloed kruipt, waar het niet gaan kan. O-)

Het is alweer 7 jaar gelden, dat Gijs zn R5-je van 1970 ging opknappen.
Das redelijk gelukt.
full

De fans weten het al: ik hield zoveel spul over, dat er een goedkoop caferacertje kon worden gebouwd.
Ook dat is gelukt, alleen dat goedkope lukte ff minder. '(

Het R5-je bewaar ik voor mn zoon, de red baron. Die "mag" op zn twintigste er "al" op rijden van onze wijze regenten in den Haag.
Das dus al over 8 jaar. _O-
Omdat ik veel te veel km's maak gaat het R5-je dat niet redden. :N (die is nl al drie keer versleten, voordat het zover is.)

De caferacer heeft vele eigenschappen, maar is niet echt praktisch.

Daarom moest er een gebruiksmotor komen, die wel netjes is, maar niet in showroomstaat. Om lekker mee hier in de buurt te kunnen vijzen. :]

Vorig jaar vond Gijs op eBay.De een inkomplete R5 met 250 cilinders.
Die moest het maar worden.
De opzet:
Netjes maken zo lowbudget mogelijk.
De trouwe volgertjes weten het al: hier ga ik gelijk al in een geestelijke spagaat.... :+

Zo goedkoop mogelijk betekent praktisch bijv zelf spuiten en de wielen herspaken. Allebei terreinen, waar ik me nog nooit op begeven heb.
Kortom..het gaat weer loos.
 
Hier een ploatie van het lijdend voorwerp:
full


Inkompleet, en gelukkig bleken de vorkpoten ook krom. :(

Heeft een verkeerd achterspatbord, tank heeft deuk en is van het verkeerde jaar. Geen goede achterknippers, buddy heeft geen vulling/dekje en voorvelg in van binnenuit doorgeroest, en door een schuivertje is het stuur natuurlijk ook krom.
kortom, die is zo klaar. ;)
 
Topics als deze maken het Motor-forum leuk om te lezen!
Ziet er nu al goed uit! (Lees als verhaal).
Succes! leuk project(je)
 
Toen ik samen met mn maat het apparaat ophaalde in Germanika, kreeg ik het wel ff benauwd. '( Ding zag er in t eggie beroerd uit.

Gelukkig bleek de hele voorkant in de bruine tectyl gespoten te zijn, zodat na enig poetswerk de zaken er al wat zonniger uitzagen. :)
full


Een rooftocht langs bevriende relaties leverden al snel een kettingscherm, achterspatbord en een reeds gepoedercoat accubakje, op. *O*
Op eBay.Dld vond ik nog een setje knippers, die na enig freubelwerk er ook weer mee doorkonden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eerst maar eens een krijgsplan opgesteld:

Alles kaalmaken.
Uitvogelen, wat er nodig is van rubbertjes en andere kleine onderdelen.
De voorrem ff bekijken, want die deed niks.
full

Logisch, want daar zaten geen remschoenen meer in. _O-
Wielen:
Voor, spaken te reddden, velg doorgerot,
Achter, spaken verrot velg nog te vervangen door eentje die nog 90% was. (bedankt Roel)
Frame is redelijk, achtervorkje moet er ff uit en opnieuw gespoten.
Alle kabels vervangen door gebruikte exemplaren uit mn voorrraadje.
 
Remschoen had ik nog wel liggen, dus dat was gauw geregeld.
Slechter was het met de voorvelg. Band had zo'n 25 jaar plat gestaan en daardoor was het water de band binnengedrongen. Buitenkant chroom stond in de tectyl, maar dat bleek niet echt effectief tegen roesten van binnenuit.....
full


Die kunnen we wel wegmikken.
Gelukkig kon ik nog een goed wieltje scoren. Met een hele mooie chroomvelg. Dus dat zou wel goedkomen. (dacht ik)
 
ik heb nog een set spaken liggen van een suzuki gt 250/380 volgens mij zijn deze het zelfde als die van deze Yamaha. Stuur maar PB als je ze het hebben.

Grt robert
 
Dus fluks de spaken uit het donorwieltje geplukt.

De ori.spaken uit het voorwiel waren nog goed te doen:
full

Vervolgens ging Gijs iets nieuws doen. Spaken vlechten, dat was het makkelijke gedeelte en daarna wieltje richten. En verduld, het lukte ook nog.... *D
 
Laatst bewerkt:
En terwijl ik trots naar mn werk zat te kijken, viel me opeens iets op. Te zien links onder in de foto:
full

Bleken de gatjes onder een andere hoek te staan. Kon 't bandje er weer vanaf en het hele spul weer uit elkaar... |( .
Oplossing: spaken en naaf naar Haan, die er een vers replika-velgje omheen gaat spaken.

Gelukkig is daar ook nog het achterwiel. Daar de spaken uitgehaald en een setje verse besteld bij...jawel, Haan Wheels.
Toen die binnen waren gespaakt, uitgelijnd, gericht et voila... *O*
 
full


Niet verkeerd. Zit in real live ook al een vers rubbertje omheen. Veiligheid voor alles. })
 
Ondertussen alle onderdelen, die nog liefde en aandacht nodig hadden in een box verzameld.
full

Gelukkig is die box nu al weer wat leger.

Latuuurrr....... :W
 
Laatst bewerkt:
Wat leuk weer, ben zelf zoiets aan het doen met een Honda SS50 K0 uit 1966/67 (de latere Z heb ik in mijn latere jeugd op gereden) , heeft hier in zoverre niets mee te maken, maar ook daar moest ik de velgen ook zelf voor het eerst omspaken, erg leuk en ontspannen werkje. Jammer dat jij niet de goede velg had.

Ik volg je! Succes!
 
Thanks.

Omdat de kosten voor het spuitwerk ook al in de honderden euries loopt als je het wegbrengt, zelf maar eens met kledderen begonnen.

Spuitbussen van de Action a 2,10 per bus. Kun je nog eens voor los gaan. :Y

Licht schuren en grondverf erop:
full

Kunnen jullie gelijk mn high-tech spuitcabine met luchtverversing eens bewonderen.
 
Laatst bewerkt:
Omdat de tank van 1971 en de plof van 1972 is en de lamporen met de blokkwast in een fantasiekleur waren geverfd, heb ik gekozen voor goudgeel.... *O*
full
 
Laatst bewerkt:
Vind het resultaat niets zo slecht (voor een amateurtje).
full

De tank komt als laatste aan de beurt. Moest eerst een deukje uit verwijderd worden. En nu is het te koud in mn spuitruimte.
Ik heb nog wel een boel werk gehad aan het fatsoeneren van de zijembleempjes, maar das ook weer gelukt. Gaat nog wat worden. })
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan