wat ben je kwijt voor kleding

Zoals ik net al schreef heb ik ook een systeemhelm. HJC Symax. hiervoor had ik een HJC zf8.
Nadeel is inderdaad het geluid en het schijnt wat minder veilig te zijn, maar is nog altijd een stuk veiliger dan een 'potje'.
Zelf vindt ik het wel prettig. idd met bril etc, maar ook tijdens tanken helm ophouden of bij het op en afstappen meer 'lucht'.
Ook in de zomer (bij een graad of 30) is het lekker als je bij het stoplicht iets meer open kunt zetten dan alleen je vizier.

Maar een setje oordoppen is bij een systeemhelm wel een waardevolle investering :+
 
zoals veel mensen zeggen dat je moet bezuinigen op motorkleding.....
dat vind ik persoonlijk een beetje onzin. want een alpinestars leren pak beschermt net zo veel als een merkloos motozoom pak oid.

afwerking en pasvorm daarintegen.....
 
Oh trouwens, nog een bijkomende vraag. Wat zijn de voor- en nadelen van een integraal helm t.o.v. een systeemhelm. Oke, integraal schijnt stiller te zijn, maar zijn er voor de systeemhelm echt nadelen of zijn de voordelen niet echt bijzonder (beetje dubbelzinnig hier)

Gebruik de zoekmodus (bijv. systeemhelm)en dan vind je ook aardig wat informatie... :)
 
Kleding... minimaal ben je al zo'n 250-300 euro kwijt (kijk maar b.v. bij Hein Gericke).

Schoenen: ik heb wel eens met hiking boots gereden (veters zitten hoog en veilig). Je kan er examen mee doen omdat je enkel beschermd is, maar ze schakelen kl*te. Echte motorlaarzen schakelen beter (soepel leer) en bieden ook meer bescherming. vanaf 100 euro

Helmen: Een goed glasfiber helm kan je kopen voor ongeveer 200 euro (Zelf heb ik een HJC ZF-8 uit een test van de ADAC kwam ie goed tevoorschijn). Zelf heb ik liever een integraal. Omdat de helm uit één stuk is, is hij sterker. Systeemhelm is natuurlijk wel makkelijker als je brildragend bent. Vooral het opklapstuk moet goed vergrendelen en is vaak van polycarbonaat (dat is kunstof die verouderd en na ongeveer drie jaar zijn belangrijkste stevigheid/sterkte kwijt is met alle gevolgen van dien).

Als je gaat optellen dan komt je al snel op 600 euro uit en dan moet je nog handschoenen hebben. Dus...

Wellicht dat het kopen van alles bij een dealer nog wat korting oplevert en verder koopjes jagen
 
Ik zou je toch echt aanraden van motorlaarzen te kopen. Die dingen hebben meestal nogal goeie bescherming voor de enkels, wat je met "kisten" dus niet hebt. En veters wil je echt niet aan je voeten op de motor want je zal er maar eens mee achter je schakelpookje blijven hangen bij het op- of afstappen. Als je echt wil besparen kan je ev. nog altijd eens rondkijken of je geen 2dehands motoroutfit kan vinden. Als je een systeemhelm wil zoek dan een goeie, dus een waarbij de sluiting van het opklapstuk uit ijzer is en niet uit plastic. Ik heb zelf een systeemhelm en een integraalhelm. (Schuberth Concept en HJC CL-12). Voor het rustigere werk vind ik de systeemhelm wel prettig, omdat jij bij stops voor het rode licht of bij het tanken gewoon je kinstuk kan openklappen om wat koeling te krijgen. Oordoppen gebruik ik in de 2 helmen daar geen enkele helm genoeg dempt om geen gehoorschade op te lopen als je +120 km/h rijdt (er zijn daar testen rond verschenen, iemand hier op MF zal de link nog wel hebben liggen). Iemand die beweert dat zn helm zo goed isoleert dat ie geen last van het lawaai heeft bij 140 km/h, die liegt, of heeft al beschadiging opgelopen. De integraalhelm heb ik er eigenlijk bijgekocht omdat ik anders het circuit niet opmag. En als je denkt dat leer duurder is dan textiel kan ik je maar half gelijk geven. een GOED textielen pak kost bijna evenveel dan een goed leren pak. (Met goed textiel bedoel ik dus met verschillende uitneembare lagen, wind- en waterdicht etc ). Maar de prijsverschillen zijn soms wel groot tussen de merken. Mijn vriendin haar outfit is volledig leer (Richa), en kostte zonder helm 600 euro. Ik heb een leren combi van Dainese, en daar kostte alleen de vest al 600 euro. Als je van plan bent van een 'doorrijder' te worden door weer en wind, spaar dan maar voor een hele goeie textielcombi. Als je enkel bij droog weer gaat rijden kan je wel wat goedkoper gesteld geraken daarentegen. En idd, solden afwachten, of de beurs. En veel rondshoppen.
 
Ik heb afgelopen woensdag ook kleding gekocht maar kwam toch iets duurder uit dan ik gepland had.

Jas : Evolution TJ 2.07 black anthracite silver 189,-

75651


Broek : Evolution TP 2.64 black 139.-

75652


Laarzen : Dainese 169,-

75653
 
Wat ik kwijt was...en verzameld heb door de jaren heen

Leren pak Lookwell: €500
Zomer handschoenen Orina 2x €20,42= €40,84
Winterhandschoenen Rev: € 26,77
winterkol Safe: €11,32
Textiel broek MQP: €149,29
Textiel jas MQP: €181,06
Helm Shoei: €249,00
Beflappie: €12,00 :?
Laarzen: €112,99
Oordopjes Audisafe: €69,00
Thermokleding: €30,00

En dan nog de vorige helm met donker vizier en me allereerste pak waar ik de prijs niet meer van weet na 12 jaar.

Komt erop neer dat het een dure aangelegenheid is en "Er kan nog meer bij" ook alleen maar meer kost ;)
 
Kleding... minimaal ben je al zo'n 250-300 euro kwijt (kijk maar b.v. bij Hein Gericke).

Schoenen: ik heb wel eens met hiking boots gereden (veters zitten hoog en veilig). Je kan er examen mee doen omdat je enkel beschermd is, maar ze schakelen kl*te. Echte motorlaarzen schakelen beter (soepel leer) en bieden ook meer bescherming. vanaf 100 euro

Helmen: Een goed glasfiber helm kan je kopen voor ongeveer 200 euro (Zelf heb ik een HJC ZF-8 uit een test van de ADAC kwam ie goed tevoorschijn). Zelf heb ik liever een integraal. Omdat de helm uit één stuk is, is hij sterker. Systeemhelm is natuurlijk wel makkelijker als je brildragend bent. Vooral het opklapstuk moet goed vergrendelen en is vaak van polycarbonaat (dat is kunstof die verouderd en na ongeveer drie jaar zijn belangrijkste stevigheid/sterkte kwijt is met alle gevolgen van dien).

Als je gaat optellen dan komt je al snel op 600 euro uit en dan moet je nog handschoenen hebben. Dus...

Wellicht dat het kopen van alles bij een dealer nog wat korting oplevert en verder koopjes jagen

er zijn ook prima (keurmerk) helmen voor 100 euro.....
motorlaarzen zijn er ook voor 50....
 
Ik ben op dit moment ook bezig met het aanschaffen van motorkleding. Ik wil niet zo heel veel uitgeven en heb tot zover het volgende kunnen bemachtigen:

Textieljas met bescherming in rug, schouders, ellebogen en onderarmen met uitneembare binnenzijde : 79 euri
Leren handschoenen (waarschijnlijk zomer) met grip plaatsen en bescherming aan de bovenzijde : 32 euri
Zwarte helm 1450 gram met krasvrije en doorzichtige vizier : 69 euri
Ik moet alleen nog laarzen en een broek. Ik denk dat ik voor laarzen voor SDI ga, dat is een zwarte en kost 177 euri.

Bij elkaar is dat geloof ik zo n 350-360 euri. Maar ja de broek moet er nog bij dan en dan zit je toch tegen de 500 euri aan.
 
Als je slim bent ga je naar Utrecht naar Motozoom (op zaterdag open , gaat binnenkort ook door de weeks open)
Ga daar passen en bestel dan bij LOUIS.de
De prijzen zijn daar veeeeeeeeeel lager.
De service is goed verzorgt.
In het weekend besteld en donderdag in huis.
Kijk op beide site's en kijk of er wat bij zit
 
300 euro is prima te doen. *D *D *D

100 euro voor mijn jas *D
100 euro voor mijn broek *D
119 euro voor mijn helm *D

29 euro zomer 19 euro winterhandschoenen
motor laarsen voor 39 euro
colletje voor 7,50 euro

Tis gewoon een kwestie van goed rondkijken.
Koop af en toe eens een motorblad, daarin staan veel motorzaakjes die een uitverkoop hebben mbt kleding

(heb vorige week nog een nieuwe combi gepast bij kalfsbeek zat niet lekker maar :( te klein, koste 250 euro)

gekocht in utrecht op de motorbeurs
handschoenen 19 euro laarsen 39 euro *D *D
full
 
Je zou ook zeker eens moeten kijken op 2e hands kleding sites. Daar is vaak goed spul te koop voor weinig geld. En je kunt beter een 2e hands weinig gedragen broek/ jas/ handschoenen kopen van een goede kwaliteit omdat die beter beschermen tegen een schuiver. Nieuw is weliswaar nieuw, maar dat is er met 2 maanden ook wel af. Voor een helm zou ik een uitzondering maken, daar moet je écht de tijd voor nemen en die moet gewoon goed zitten.... ofschoon je die ook wel 2e hands kunt vinden in een bijna nieuw staat
 
Ikzelf heb pas geleden nog even 500+ uitgegeven aan broek(revit!), laarzen(Sidi)
en handschoenen(revit!)
daar komt nog bij een jas (?) en helm(Premier) van bij elkaar ook 500+
kan vast ook voor veel minder
maar als je goed kijkt is 400 echt het minimum
"Good work is not cheap", "Cheap work is not good"
 
Wat betreft die helm: duurdere helmen zijn vaak lichter en hebben een uitgebreid ventilatiesysteem (toch verdomde handig in de zomer...). Veel duurdere helmen zijn handgemaakt van glasvezel oid (betere schokdemping) en hebben een uitneembare voering. Dat betekent niet dat een goedkopere helm dat soort zaken niet kan hebben. Bovendien is de vraag of je al die extra's wel nodig vindt.
Maar....een goedkopere helm die GOED past is altijd beter dan een dure die slecht zit.

Voor kleding: ook hier is alle waar naar zijn geld.
Rijd je dagelijks motor, dan krijg je al snel spijt van dat goedkope pak. Ritssluitingen gaan kapot, die thermovoering scheurt uit of blijkt niet erg warm, dat kraagje schuurt toch wel érg in je nek of de broek lekt al snel op de strategische plaats..... En dan hebben we het nog niet eens over de veiligheid....
Het is overigens niet altijd een kwestie van meer geld, soms gewoon goed kijken waar koopjes te halen zijn. Als je niet het nieuwste of meest "flashy" pak zoekt, kun je uitstekend spul "voor weinig" kopen.

Maar er is altijd een minimum prijs voor kwaliteit..... Ik schat dat een goede richtprijs (in de motorzaak) voor een fatsoenlijk spulletje rond de 600-800 Euro is.
 
ik zie dat je in assen woont probeer eens bij boonstra in groningen die heeft afdeling vol met afgeprijsde kleren en helmen
full
. kost nu nog 149 euro(glasvezel helm) is wel even de moeite waard om te kijken als je niet al te veel geld kunt uitgeven
 
Laatst bewerkt:
Euh mensen, allemaal bedankt voor de reacties. Volgens mij ga ik nu zo ongeveer heiligschennis :o plegen op dit forum, want...ik heb gister een auto gekregen :9 van mijn vader...en tsja...auto en motor wordt een beetje te gek (als student). Dus dan maar even wachten tot ik op mezelf woon en werk heb en dan maar voor motor gaan. ;)
 
Euh mensen, allemaal bedankt voor de reacties. Volgens mij ga ik nu zo ongeveer heiligschennis :o plegen op dit forum, want...ik heb gister een auto gekregen :9 van mijn vader...en tsja...auto en motor wordt een beetje te gek (als student). Dus dan maar even wachten tot ik op mezelf woon en werk heb en dan maar voor motor gaan. ;)


sjezus man.... als tie je nou een motor geeft... pffffffffffff
zit je alsnog in een koekblik.....

auto teruggeven aan papsie en gewoon een motor eissen
 
Euh mensen, allemaal bedankt voor de reacties. Volgens mij ga ik nu zo ongeveer heiligschennis :o plegen op dit forum, want...ik heb gister een auto gekregen :9 van mijn vader...en tsja...auto en motor wordt een beetje te gek (als student). Dus dan maar even wachten tot ik op mezelf woon en werk heb en dan maar voor motor gaan. ;)

Zeg us wat?!?!?!

Ruk streek van je pa. Student met weinig geld... laat ik hem maar een auto geven stapt ie ook niet op zo'n "gevaarlijke" tweewieler!
 
Terug
Bovenaan Onderaan