Wat bepaald het geluid van een motor?

pilfton

MF'er
31 jan 2020
62
15
Ghent, Belgium
Weet niet of dit in dit forum thuis hoort, maar als beginnende motorrijder (rijles 1 komt eraan in maart),
ben ik reeds aan het rondkijken naar modellen, ik vraag me vooral af, hoe weet je hoe een moto gaat klinken?
Wat zorgt ervoor dat een moto een dieper geluid heeft, of bijvoorbeeld een scherper, hoger geluid? Kan je daar rekening mee houden tijdens het rondkijken? Je wil toch dat je motor goed klinkt?
 
Er bestaat echt een hele mooie website daar voor, met een bijna oneindig aantal voorbeeld filmpjes, genaamd


YouTube!

er is natuurlijk een kans dat je een nieuwe motorfiets wil kopen die nog niet op de markt is, maar ook daarvan zullen wel voorbeeld filmpjes te vinden zijn via of op de website van de producten..
 
Teveel factoren... aantal cilinders, cilinderinhoud, reflectie of absorptiedemper, lengte en diameter uitlaatsysteem, vorm demper, hoeveelheid dempingswol, boring en slag, etc etc
Aah interessant, dus het verschil is groot zelfs voor types motoren die visueel op elkaar lijken of van hetzelfde merk zijn dan?
 
Ik denk dat het aantal cilinders nog het meest van belang is..

Maar inderdaad, gewoon lekker op YouTube kijken.
 
koop een Ducati :t
kenmerkend eigen geluid , zeker die met droge koppeling 🇮🇹:}
Geluid is heel persoonlijk...
Een 6 cilinder BMW of Gold Wing klinkt natuurlijk geweldig.
Het natte scheten geluid van een eenpitter vind ik 3x niks, evenals hoogtoerige ‘jankerds’.
After market uitlaten ergeren mij mateloos (waarom zou je opzettelijk overlast veroorzaken).
Als ik een Ducati wil horen schud ik wel een keer met mijn gereedschapkist. :X
Oh ja, voordat de inkopper wordt ingezet, mijn huidige motor is niet op geluid geselecteerd. ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat weet je niet echt, bijna elk model klinkt wel enigzins anders. En zelfs exemplaar tot exemplaar, als er bijv. een andere demper op zit.

Je kunt een motor-type er in sommige gevallen best uit halen, een eencilinder- of v-twingeluid is bijvoorbeeld voor bijna iedereen wel herkenbaar. Maar binnen de enorme poule aan tweecilinder motoren zit zoveel variatie, dat is niet over een kam te scheren.

Maarre, niet iets waar je je van tevoren zo druk om hoef te maken, toch? Als je een motor ziet die je bevalt, kijk ff op YouTube hoe die hoort te klinken. Da's sowieso wel handig om te weten bij proefrijden, als je gaat kijken voor een jonge Honda CB en hij klinkt als een Fatboy uit de jaren 90, dan weet je dat het niet helemaal pluis is. 😋
 
Geluid van een motor is net zo belangrijk als uiterlijk...tis een kwestie van smaak.

Kortom, naar YouTube kijken/luisteren.
 
Iedereen die naar youtube verwijst: veel komt niet over zoals het werkelijk geproduceerd wordt. @pilfton ga eens op zo'n zaterdag naar Hans van Wijk of Goedhart, afhankelijk war je woont natuurlijk omdat je nog op de trapfiets moet...

Ik heb een standaard YZF750R en daarvan vind ik het mooiste geluid op het moment dat de carbs opengaan, dat heb je met vacuumschuiven niet helemaal zelf in de hand, als het blok écht lucht aan gaat zuigen.... Het geweld dat er dan onder de tank vandaan komt is een akoesties orgasme :Y

Een van de 600's heeft een BOS pijp, daarvan krijg ik compliment na compliment voor wat betreft het geluid, ook een beetje aangedikt door de rijstijl, dat voor anderen zeer aangenaam moet zijn dus. Zelf hoor ik er geen klote van -O-

Dus lekker naar een feestzaterdag bij een motor toko in de buurt en de dialoog aangaan :Y
 
Welke zijn ook alweer die zo’n 20.000 rpms maken, 600cc racers die op dat soort toerentallen voorbijkomen dat je denkt “waarom ploft dat blok nou niet” geweldig vind ik dat. Je word er angstig van, ram in de volgende versnelling en het feest gaat verder totdat het geluid afsterft aan de horizon. Da’s mooi man.

Maar meningen verschillen, helemaal als je op een dijk woont. Dat doe je voor de rust hè?
Dan heb je liever zo’n laffe dct automaat met een blok beton als demperkatalysatordinges... het enerigste wat je dan hoort is fffffffffffffffffffffffffrt....

:N
 
@pilfton Komt ook nog bij hoe, waar en wanneer je het geluid wilt horen. Als jezelf aan het rijden bent? In de stad? Op de snelweg? Of als je, zoals @Willem hierboven 'm stationair laat lopen en een een rondje omheen loopt? Allemaal variabelen die jouw beleving beïnvloeden, want daar gaat het uiteindelijk toch om?
 
Ik denk dat het aantal cilinders nog het meest van belang is..

Maar inderdaad, gewoon lekker op YouTube kijken.

Zelfs dat niet. Een R1 vanaf 2009 klinkt echt totaal anders dan een GSXR1000 of S1000RR terwijl het allemaal 4 cylinders in lijn blokken zijn ;).
 
Geluid word bepaald door het aantal cilinders en wat voor demper(s) er onder zitten,verder is het heel persoonlijk wat men
mooi vind,er zijn mensen die een 2 cilinder helemaal super vinden en andere mensen vinden een 1 cilinder of meer dan 2
cilinders mooier,zelf vind ik 2 takt of een Ducati of 6 cilinder het mooiste klinken,maar dat is persoonlijk.
Voorbeeldje,
2 takt,
 
Laatst bewerkt:
Geluid word bepaald door het aantal cilinders en wat voor demper(s) er onder zitten,verder is het heel persoonlijk wat men
mooi vind,er zijn mensen die een 2 cilinder helemaal super vinden en andere mensen vinden een 1 cilinder of meer dan 2
cilinders mooier,zelf vind ik 2 takt of een Ducati of 6 cilinder het mooiste klinken,maar dat is persoonlijk.
Voorbeeldje,
2 takt,
Die CBX 1000 klinkt ongelofelijk goed!
 
@pilfton Komt ook nog bij hoe, waar en wanneer je het geluid wilt horen. Als jezelf aan het rijden bent? In de stad? Op de snelweg? Of als je, zoals @Willem hierboven 'm stationair laat lopen en een een rondje omheen loopt? Allemaal variabelen die jouw beleving beïnvloeden, want daar gaat het uiteindelijk toch om?
Mwôàh, ‘t klopt toch wel aardig hoor.
 
Tussen deze twee zit 1 bouwjaar verschil. De rooie is het eerste bouwjaar. Deze heeft een andere vorm inlaat kanaal in de cilinderkop. En de injectie/ontsteking is anders afgesteld.

De TL1000R heeft een andere airbox en injectie systeem, met modernere injectoren. Die klinkt ook weer anders dan een TLS.

 
2 cilinder 1000 cc
Getuned door Roke met Bosdempers en uitneembare killers .
Mooi zwaar geluid ook stationair met gemak qua geluid boven de 4 cilinders uit .

Standaard dempers is 3x niks
 
Laatst bewerkt:
ook gehad onder mijn vt1100 heel de buurt ging klagen als ik om 7 uur in de ochtend naar me werk ging naatje dus
Hoe krijg je het voor mekander? Eentje goed andere fout?

Ik ga zo tussen 05.00 en 06.00 naar m’n werk, niemand klaagt hier. Niemand gebruikt hier ook het woord ”me” als bezittelijk voornaamwoord. Ik denk dat dat een groot verschil maakt.
 
Woonde in een straat waar de huizen dicht op elkaar en tegenover elkaar stonden Tja dan gaat het mis snap dat wel hoor
 
Tjah, sorry maar ik woon in de binnenstad van kampen, straatje van 98mtr 100 met de stoep erbij. Er kan net een auto door als er niet teveel fietsen voor de deur staan. Ik kan horen of de buren brood of soep eten en zie wat de buren tegenover op tv hebben. Daar kan het dus echt niet aan liggen. Wat je hier niet hebt is zeikerds. Iedereen moet werken voor z’n geld. We weten dat je als levende personen nou eenmaal geluid maakt. Mijn buurmeisje naast ons doet theaterschool ofzo, musicals en shit. Ze vraagt wel eens of ik er last van heb, dan grap ik “zolang jullie niet steeds cats moeten oefenen want dat gemiauw is niks“. Dan zegt ze dat ze geen cats doen en dan adviseer ik haar toch een betere zangleraar te nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan