Wat denken jullie: gaat de gemiddelde motorinhoud dalen?

ka-duc

Die hard MF'er
23 jul 2008
783
37
Amstelveen
In motorland zijn de supermoto's flink in aantal toegenomen, en eerlijk gezegd zie ik er wel wat in. 170PK of meer in nederland met oom agent achter elke boom met een lastergun, stimuleert dat ook alleen maar.

In autoland zie je steeds compactere motoren komen met steeds meer vermogen. Dat roept bij mij de vraag op:

Gaan we in motorland ook naar kleinere motoren? Of blijven we PK en CC geil?
 
Er is vrijwel geen nieuwe motor met minder dan 600CC te verkrijgen en ik denk niet dat die trend plotseling omdraait.
 
Reden waarom er steeds meer compactere motoren voor auto's komen is de politieke druk erop wegens het milieu. Lagere bijtelling spreekt elke nederlander aan, dus dan maar wat kleiner.
Zo zie je ook weer dat de turbo's terug komen op auto's alleen maar om het vermogen te behouden en de uitstoot lager te krijgen.

Denk dat de motorwereld hierin niet echt mee zal gaan.
 
Ik denk dat je een steeds grotere tweedeling gaat zien. De woonwerk motor en de pleziermotor.

Je ziet een toename van het aantal kleinere ( 600 cc of minder) fietsen die wat meer op bruikbaarheid dan op vermogen gericht is. Motoren zoals de Fazer, Diversion, Banditjes zijn deze trent begonnen maar de motorscooters gaan de trent echt zetten.
Immers, voor het dagelijkse sluipdoorkruipdoor fileverkeer is zo'n raceplee toch wel het ultieme vervoersmiddel. Klein, goedkoop, zuinig, wendbaar, comfie en een belangrijk stuk kuipwerk is standaard aanwezig.
 
De pk-pakhuizen zullen blijven bestaan, zolang ze op benzine blijven racen... :)

Graag zou ik zien dat ze eens zouden inzetten op zuinigheid.
 
400cc met turbo......lijkt me wat.

Zie je nu in de autoindustrie... 1400cc met turbo... en een bak vermogen... en vooral zuinig.
 
Ik zie niet zo snel veraderingen optreden eigenlijk. PK-monsters blijven verkocht worden zolang viagra niet standaard in het ziekenfonds zit :)
 
hahahaha rvh

klopt....wat moet je in nl in vredesnaam met 180 pk in een 160 kg wegende raket?
juist ja posen....

zelfde trend zie je in de transportsector minsten 500 pk nodig om 44 ton over de alpen te sleuren
(alles tegenwoordig autobaan met minimale stijgingspercentages......tss dertig jaar geleden redden we ons met 350 pk.....en dan over de passen..ging prima....wat zal die flauewekul je mag toch maar 80
 
Als het aan de politiek ligt rijden we over 10 jaar allemaal 25kw tot we 40 zijn ofzo, dus PK's gaan dan wel om laag en daarmee de CC's, maar verder denk ik niet dat de motorinhoud een dalende trend zal tonen.
 
Laatst bewerkt:
Tja ik zie het nut van 150pk+ op de nederlandse wegen ook niet echt in maar ze zullen gewoon blijven bestaan.
 
Die worden door velen niet als gelijkwaardig gezien. Scooter is functioneel, motor alleen fun.

Wat geen fun op de scoot??? Ik heb toevallig net een nieuwe Kymco DownTown 300I aangeschaft naast mijn B1200s en ik heb net zo veel fun op de scoot als op de Bandit en in de stad heb ik zeker meer fun op de scoot :Y
 
Zolang motoren met meer vermogen dan nodig is nog gewoon verkocht worden gaat er echt niks veranderen...
Gaan mensen ineens allemaal 250cc tjes aanschaven omdat ze het niet nodig meer vinden om met een teveel aan pk's rond te rijden dan zal er overna gedacht gaan worden..
Zie dit laatste voorlopig nog niet gebeuren,dus maak je maar geen zorgen :)
 
Ik ben een jaar geleden een aantal dagen in Parijs geweest, dat is nog erger qua verkeer als heel nederland.

Erg veel motoren en scooters, en weinig zware. Logisch. In dat verkeer heb je meer aan een pittig licht 400 -je als aan een zware bak met teveel pk's.

Ik snap die trend hier niet helemaal. Wat moet je met een dikke motor.? Qua w.w verkeer bedoel ik. Klein en licht is veel beter, en dan nog fun ook. :]
 
veel cc wil nog niet zeggen dat je ook veel pk hebt.
je ziet dat de zware jongens goed verkopen zoals BMW en Harley.
veel koppel en weinig pk is straatrijden goed te doen.
de pk kanonnen hebben hun beste tijd gehad , kun je op straat niet zoveel
byzonders mee.
ja elke keer wachten tot je op toeren bent , en dan bijna achterover vanaf dondere door het vermogen.
gemiddelde motorinhoud gaat dus flink omhoog.
1200 cc is niks meer.
 
veel cc wil nog niet zeggen dat je ook veel pk hebt.
je ziet dat de zware jongens goed verkopen zoals BMW en Harley.
veel koppel en weinig pk is straatrijden goed te doen.
de pk kanonnen hebben hun beste tijd gehad , kun je op straat niet zoveel
byzonders mee
.
ja elke keer wachten tot je op toeren bent , en dan bijna achterover vanaf dondere door het vermogen.
gemiddelde motorinhoud gaat dus flink omhoog.
1200 cc is niks meer.
Het barst anders van de power wheely's/autobahn racen ed op You Tube....hoe gekker hoe mooier zullen maar zeggen en daar hebben ze hun voortbestaan aan te danken.
BMW had ooit zelf de 100pk grens ingesteld.... ze zijn er gauw van teruggekomen onder druk van de verkoopcijfers.

En over 2 jaar is 200pk in het topsegment norm....

Kortom, op papier kom ik met 101pk op het achtwiel niet meer mee.... en praktisch gezien interesseert met geen hol hoeveel een ander heeft... ik ben tevreden met 17 jaar oude schuit.... ;)
 
Ik denk dat het hele pk/cc verhaal bij motoren
vergelijkbaar is met de auto`s

Aan de ene kant heb je de kleine zuinige exemplaren;
praktisch, zuinig enz,
Handig voor woon-werk verkeer.

Aan de andere kant de grote pk pakhuizen/patserbakken.
Want naast de kleine zuinige auto`s zijn ook de
dikke suv`s in opmars.
En wat moet je op de openbare weg met bv een dikke Range Rover.
:/
 
de fiets die alles kan is nog niet gemaakt.
een supersnelle , bagagedragende , wendbare , zuinige , windstille , comfortabele , onderhoudsvrije enz..... :')
 
Zolang iedereen er nog van overtuigd is dat alles beneden de liter beginnersmotoren zijn gaat er hier niks veranderen.
 
Ik snap niet hoe mensen op een R1, fireblade enz fijn kunnen rijden op de weg... Dr is toch niets aan als je nieteens effe bij een stoplicht zn 1 of 2 effe lekker door kan trekken tot in het rood zonder bang te moeten zijn voor je rijbewijs... Nee, geef mij maar een sm! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan