Wat doe je tegen de winterkou?

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
14
Ik zat twee weken geleden op m'n motor en had het toch wel érg koud. M'n altijd perfect warme winterhandschoenen voelden aan als een diepvriezer en m'n nek en borst waren steenkoud.
Natuurlijk, de winterhandschoenen zijn al weer een jaartje of 7 oud en de voering werd een beetje dun, maar ik word toch ook wel ouder.....

Heb toch maar een paar van die "pathan" handschoenen gekocht, soort halve wanten en een electrisch verwarmde kraag.......
Ja ik ben een mietje, een watje, een sukkel....maar tákke wat had ik het koud.......

Wat doen jullie tegen de kou aan extra maatregelen?
 
de verwarming van m'n koekblik een standje hoger zetten *D




Maar serieus: het ligt er aan, bij 10 graden vorst en een zonnetje rij ik nog gewoon in m'n leren pak met thermo-ondergoed eronder aan, bij temperaturen net boven het vriespunt en grauw nat weer en een oostenwind, daar helpt niets tegen :N
 
Laatst bewerkt:
met de auto gaan. Nee zonder gien ik ga echt niet met de motor weg nu. Vroeger wel veel maar nu niet meer. Ik trok thermo onderkleding aan. En ja echt waar ook een lange onderbroek heb ik vaak aan gehad.
 
Functioneel ondergoed, dunne fleece laag daar over, motorkleding, eventueel extra regenpak, windstopper col / helmmuts, oordoppen / otoplastieken, extra genieten, harder doorrijden (ben je sneller bij de koffie/thee/alcoholica-als-je-niet-meer-rijdt etc. :] :]
 
Als je de wind van die delen af kunt houden heb je al veel gewonnen.
Handkappen, windstopper, meerdere laagjes kleding en niet te compact gekleed zodat er isolerende lucht tussen de kleding blijft.... en als het gewoon echt t*ringweer is rijd ik met de auto (sowieso woon-werk op 4 wielen is goedkoper, sneller en makkelijker).
En met natte wegen vol pekel rijd ik ook niet, zonde van de motor.
Hopelijk is het morgen droog kan ik nog ff lekker rondje rijden.
 
Bovenlijf
Laag 1 Tshirt
Laag 2 Fleece met hoge nauwsluitende kol en nauwsluitende mouwen
Laag 3 een 15 jaar oude kunststof jas met binnenvoering (gelijnd met rubber) en goed sluitende kraag

Handen: winterhandschoenen
voeten: wollen sokken (droog) en legerschoenen
Helm: Lazer Revolution

Onderlijf
Laag 1 lang ondergoed
Laag 2 kunststof broek met binnenvoering
Laag 3 extra regenbroek om de wind en het vocht buiten te houden

daarmee hield ik toch gedurende 100km enkele rit de elementen buiten
 
Laatst bewerkt:
wat mij ten aller tijden warm houd is:

- goede winterhandschoenen (zelfde als de politie en marechaussee)
- goede col (zo'n windstopper ding. ziet er dun uit, maar laat geen kou door) 't liefste zo een die gedeeltelijk over je borst loopt
- uiteraard een goede allweatherbroek en allweather jas
- voor warme voeten: geitenwollensokken met kisten.

voor doe rest de ik niet aan thermoonderkleding geneuzel. gewoon tshirt onder mn jas, en als het echt koud is, een trui. gewone broek onder mn allweatherbroek :)
 
Laatst bewerkt:
Van alles laagje extra en goed achter je kuip kruipen (als je die hebt). En als het te gek wordt met de pekel en je houdt zoals ik niet van schoonmaken, de vierwieler.

Enige wat ik nog niet goed krijg is mijn vingers, vaak last van dooie toppies, zal ook wel met de leeftijd te maken hebben. Handkappen staan niet op mijn fiets en aan verwarmde wil ik niet, want vergeet geheid een keer los te koppelen bij afstappen oid.

Kortom ik ben nog op zoek naar de warmste winterhandschoen, zit te kijken naar Grid, of Spidi fjord, of een goedkopere leren handschoen beetje oversized met extra fleece binnen handschoen oid. Iemand toevallig ervaring mee? Heb al wat zitten zoeken op het forum maar het is lastig een eenduidig advies te vinden.
 
Kortom ik ben nog op zoek naar de warmste winterhandschoen, zit te kijken naar Grid, of Spidi fjord, of een goedkopere leren handschoen beetje oversized met extra fleece binnen handschoen oid. Iemand toevallig ervaring mee? Heb al wat zitten zoeken op het forum maar het is lastig een eenduidig advies te vinden.

Tja, daarom heb ik nu die halve wanten gekocht. Zitten 2 bij 2 vingers bij elkaar. Verhaal gaat dat die dingen écht warm zitten, omdat er meer ruimte om je vingers zit.
Heb ze ff aangehad in de winkel en het voelt inderdaad knap warm aan.
Je hebt ze van Gericke en van Dane (huismerk van Motoport). Ik zweer bij Dane, ook omdat het Goretex is, dus heb ik die genomen.
 
ik heb verwarmde :)

heerlijk!!!

ik heb alleen een hekel aan tanken gekregen, dan moeten ze toch echt uit ;(

verder zit ik nog te wachten op het echte koude weer })
ik heb alleen de vroegere ochtenden last gehad van wat koudere voeten :)
helmmuts op, iets voor je nek, een goed pak en ik heb verder nergens last van :)
 
Kortom ik ben nog op zoek naar de warmste winterhandschoen, zit te kijken naar Grid, of Spidi fjord, of een goedkopere leren handschoen beetje oversized met extra fleece binnen handschoen oid. Iemand toevallig ervaring mee? Heb al wat zitten zoeken op het forum maar het is lastig een eenduidig advies te vinden.
ik heb nu dane handschoenen (goretex xtraffit) met craft thermo handschoenen. Moet zeggen dat is goed uit te houden. Warmte wordt goed vastgehouden. Maar een wat dikkere buitenhandschoen mag ook wel (icm craft handschoentjes :))
 
Als het echt erg koud is, mag een van mijn kinderen voorop zitten bij Papa. Dat scheelt echt veel tegen de kou.
 
Tsja...Als je koude handen hebt, heb je het in het geheel koud.
Meestal worden koude handen veroorzaakt door een te krampachtig, te vast vasthouden van het stuur. Hierdoor klem je bloedvaten af in je handen, waardoor je een mindere bloeddoorstroming krijgt, met als gevolg koude handen. Zeker in deze dagen zit ik continu te bewegen met mijn vingers en haal regelmatig mijn handpalm eventjes van het stuur. Dit verbeterd de bloeddoorstroming en voorkomt in veel gevallen koude handen. Ik rij dan ook nog altijd met zomerhandschoenen (die volle kuip kan daar wellicht ook iets aan meehelpen :P ).
 
Tja, daarom heb ik nu die halve wanten gekocht. Zitten 2 bij 2 vingers bij elkaar. Verhaal gaat dat die dingen écht warm zitten, omdat er meer ruimte om je vingers zit.
Heb ze ff aangehad in de winkel en het voelt inderdaad knap warm aan.
Je hebt ze van Gericke en van Dane (huismerk van Motoport). Ik zweer bij Dane, ook omdat het Goretex is, dus heb ik die genomen.

Ok, vind dat wel praktisch, maar minder "ogen" (jaja ik ben kieskeurig). Laat eens weten als je er een paar keer in de kou mee gereden hebt of het helpt.
 
Ik zat twee weken geleden op m'n motor en had het toch wel érg koud. M'n altijd perfect warme winterhandschoenen voelden aan als een diepvriezer en m'n nek en borst waren steenkoud.
Natuurlijk, de winterhandschoenen zijn al weer een jaartje of 7 oud en de voering werd een beetje dun, maar ik word toch ook wel ouder.....

Heb toch maar een paar van die "pathan" handschoenen gekocht, soort halve wanten en een electrisch verwarmde kraag.......
Ja ik ben een mietje, een watje, een sukkel....maar tákke wat had ik het koud.......

Wat doen jullie tegen de kou aan extra maatregelen?

je word een dagje ouder he... O-)
 
Pak goed invetten met vaseline en met name de naden. Thermoondergoed dragen. Kleding in laagjes en als bovenste laag een fleecetruitje, kolletje, winterhandschoenen met binnenvoering (deze zijn van mij ook versleten), voor de extreme gevallen een krant onder je rits doen, skisokken in mijn laarzen (of 2 paar over elkaar), en heb je het dan nog kooud dan wil een regenoverall wel eens helpen. Dit stopt namelijk alle wind!

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan